IBPP3/443-701/08/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-701/08/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 11 i 12 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w zakresie sposobu rozliczenia kosztów przesyłki związanych ze sprzedażą towarów przez internet - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 8 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu rozliczenia kosztów przesyłki związanych ze sprzedażą towarów przez internet.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży książek używanych przez internet. Wnioskodawca posiada kasę fiskalną i jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca korzysta z pełnomocnictwa od osób kupujących od niego książki. Pełnomocnictwo dotyczy zawarcia umowy o świadczenie usług w ich imieniu z Poczta Polską, w celu przesłania za pośrednictwem Wnioskodawcy zakupionego towaru. Klauzula ta brzmi "Udzielam pełnomocnictwa sprzedającemu na zawarcie umowy o świadczenie usług w imieniu z Pocztą Polską, w celu przesłania za jego pośrednictwem zakupionego towaru. Przekazane na ten cel pieniądze nie stanowią dodatkowego dochodu sprzedającego".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od usług świadczonych w imieniu swoich klientów z Pocztą Polską (opłata za przesyłanie książek, pełnomocnictwo) Wnioskodawca winien naliczyć podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien być naliczany podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. wyżej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż przy wysłaniu za pośrednictwem Poczty Polskiej książek sprzedanych przez internet korzysta on z pełnomocnictwa udzielonego mu przez kupujących (na stronie internetowej zawarta jest klauzula ww. o pełnomocnictwie).

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98 - art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 oraz w art. 96 ww. ustawy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 ww. ustawy - Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna.

W związku z powyższym, w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, sprzedawca posiadający stosowne pełnomocnictwo od kupującego, działa w imieniu i na rzecz tego kupującego, w związku z czym podjęte przez sprzedawcę w tym zakresie działania nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wykonywane są bowiem przez pocztę państwową na rzecz nabywcy, działającego przez pełnomocnika.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż dokonanie zakupu oferowanego przez niego towaru jest niejako uwarunkowane udzieleniem pełnomocnictwa do działania w imieniu i na rzecz kupującego przy zawieraniu umowy z Pocztą Polską. W świetle przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny powyższy sposób udzielenia pełnomocnictwa uznać należy za dopuszczalny, jednakże pełnomocnictwo to nie może być domniemane. Winno z niego jednoznacznie wynikać oświadczenie nabywcy o udzieleniu sprzedającemu upoważnienia do zlecenia w jego imieniu poczcie państwowej wykonania usługi przesłania przesyłki zawierającej zakupiony towar. Przy spełnieniu powyższego warunku, opłata za usługę, która będzie świadczona przez Pocztę Polską, nie będzie stanowiła dla sprzedającego obrotu z tytułu dokonanej sprzedaży.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pełnomocnictwo dotyczy zawarcia umowy o świadczenie usług w imieniu klientów Wnioskodawcy z Poczta Polską, w celu przesłania za pośrednictwem Wnioskodawcy zakupionego towaru. Klauzula ta brzmi "Udzielam pełnomocnictwa sprzedającemu na zawarcie umowy o świadczenie usług w imieniu z Poczta Polską, w celu przesłania za jego pośrednictwem zakupionego towaru. Przekazane na ten cel pieniądze nie stanowią dodatkowego dochodu sprzedającego".

Reasumując, należy stwierdzić, iż pełnomocnictwo do zawarcia umowy z Pocztą Polską w celu przesłania za pośrednictwem Wnioskodawcy zakupionego towaru nie będzie rodziło u Wnioskodawcy, jako sprzedającego, obowiązku opodatkowania powyższej czynności podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że w przypadku gdy Wnioskodawca pobiera jakąkolwiek odpłatność za usługę wysyłania książek w imieniu i na rzecz swoich klientów (pełnomocnictwo) za pośrednictwem Poczty Polskiej to usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, iż ocenę stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 30 listopada 2008 r. Z dniem 1 grudnia 2008 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r., o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), z zastrzeżeniem przepisów wymienionych w art. 15 tejże ustawy. Jednakże powyższa zmiana nie ma wpływu na rozstrzygnięcie sprawy, będącej przedmiotem wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl