IBPP3/443-696/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-696/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ilości zwolnionych od akcyzy wyrobów tytoniowych i alkoholowych przynoszonych z Ukrainy przez podróżnego:

* jest nieprawidłowe - w części dotyczącej wyrobów tytoniowych,

* jest prawidłowe - w części dotyczącej wyrobów alkoholowych

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ilości zwolnionych od akcyzy wyrobów tytoniowych i alkoholowych przywożonych z Ukrainy przez podróżnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza udać się na Ukrainę i zakupić dla siebie oraz swojej rodziny wyroby alkoholowe i wyroby tytoniowe (oraz inne artykuły rolno spożywcze np. orzechy, masło, gęś, czosnek itp., w dopuszczalnych normach ustawowych). Wnioskodawczyni zamierza jednorazowo na dobę przynieść 200 szt. wyrobów tytoniowych oraz 0,5 litra: likieru i wódki lub piwa i likieru. Przyniesienie na terytorium kraju ww. wyrobów będzie okazjonalne z przeznaczeniem na rodzinne lub przyjacielskie spotkanie towarzyskie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakich ilościach można przewozić wyroby alkoholowe i tytoniowe bez podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym można przywozić z Ukrainy bez podatku akcyzowego wyroby tytoniowe i alkoholowe w ilościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego. Wnioskodawczyni posiada bardzo liczną rodzinę i jej zdaniem przedstawione ilości przywożonych wyrobów alkoholowych nie są wcale wygórowane. Również, z uwagi na dużą ilość wypalanych przez Wnioskodawczynię wyrobów tytoniowych, ich przywożona ilość nie jest wygórowana.

Wnioskodawczyni wskazuje ponadto, że przynoszone z Ukrainy wyroby alkoholowe i tytoniowe nie będą odstępowane innym osobom poza miejscem zamieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* za nieprawidłowe - w części dotyczącej wyrobów tytoniowych,

* za prawidłowe - w części dotyczącej wyrobów alkoholowych.

Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 cyt. ustawy przez import rozumie się przywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 5 ww. ustawy terytorium państwa trzeciego to terytorium inne niż terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowym.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż przywóz z terytorium Ukrainy na terytorium Polski wyrobów alkoholowych oraz wyrobów tytoniowych podlega podatkowi akcyzowemu.

Jednocześnie zgodnie z art. 36 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy import wyrobów tytoniowych lub napojów alkoholowych, przywożonych w bagażu osobistym podróżnego, który ukończył 17 lat, w ramach następujących norm:

1.

wyroby tytoniowe - w przypadku podróżnych w transporcie lotniczym lub morskim:

a)

papierosy - 200 sztuk albo

b)

cygaretki (cygara o masie nieprzekraczającej 3 gramów/sztukę) - 100 sztuk, albo

c)

cygara - 50 sztuk, albo

d)

tytoń do palenia - 250 gramów, albo

e)

zestaw wyrobów określonych w lit. a)-d), pod warunkiem że suma wartości procentowych wykorzystania norm ustalonych w odniesieniu do poszczególnych wyrobów nie przekracza 100%;

2.

wyroby tytoniowe - w przypadku podróżnych w transporcie innym niż lotniczy lub morski:

a)

papierosy - 40 sztuk albo

b)

cygaretki (cygara o masie nieprzekraczającej 3 gramów/sztukę) - 20 sztuk, albo

c)

cygara - 10 sztuk, albo

d)

tytoń do palenia - 50 gramów, albo

e)

zestaw wyrobów określonych w lit. a)-d), pod warunkiem że suma wartości procentowych wykorzystania norm ustalonych w odniesieniu do poszczególnych wyrobów nie przekracza 100%;

3.

następujące napoje alkoholowe:

a)

alkohol etylowy nieskażony o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości - 1 litr albo

b)

alkohol etylowy, napoje fermentowane, wina musujące i wyroby pośrednie, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 22% objętości - łącznie 2 litry, albo

c)

zestaw wyrobów akcyzowych określonych w lit. a) i b, pod warunkiem że suma wartości procentowych wykorzystania norm ustalonych w odniesieniu do poszczególnych wyrobów nie przekracza 100%;

4.

następujące napoje alkoholowe:

a)

wina niemusujące - łącznie 4 litry,

b)

piwo - 16 litrów.

Stosownie zaś do art. 36 ust. 2-5 ww. ustawy za bagaż osobisty uważa się cały bagaż, który podróżny jest w stanie przedstawić organom celnym, przybywając na terytorium kraju, jak również bagaż, który zostanie przedstawiony organom celnym w terminie późniejszym, pod warunkiem przedstawienia tym organom dowodu, że bagaż był zarejestrowany jako bagaż towarzyszący przez podmiot, który był odpowiedzialny za jego przewóz w momencie rozpoczęcia podróży.

Przez podróżnych w transporcie lotniczym rozumie się wszystkich pasażerów podróżujących drogą powietrzną z wyłączeniem prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym.

Przez podróżnych w transporcie morskim rozumie się wszystkich pasażerów podróżujących drogą morską z wyłączeniem prywatnych rejsów o charakterze rekreacyjnym.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, są stosowane pod warunkiem, że:

1.

charakter lub ilość przywożonych wyrobów akcyzowych nie wskazuje na przywóz w celach handlowych;

2.

przywóz tych wyrobów ma charakter okazjonalny;

3.

wyroby te są przeznaczone wyłącznie na własny użytek podróżnego lub jego rodziny lub są przeznaczone na prezenty.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przenieść z terytorium Ukrainy wyroby tytoniowe w ilości 200 szt. oraz wyroby alkoholowe w ilości 0,5 litra: likieru i wódki lub piwa i likieru.

Mając zatem na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe i cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie może przenieść z terytorium Ukrainy na terytorium kraju, korzystając ze zwolnienia z akcyzy, wyroby tytoniowe w ilości 200 szt., gdyż ilość ta podlega zwolnieniu z podatku jedynie w przypadku przywozu wyrobów tytoniowych w bagażu osobistym podróżnego w transporcie lotniczym lub morskim. Natomiast w przypadku podróżnego przekraczającego okazjonalnie granicę w transporcie innym niż lotniczy lub morski (co będzie miało miejsce w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę) zwolnieniu z podatku akcyzowego podlegają wyroby tytoniowe tylko w ilości przedstawionej w art. 36 ust. 1 pkt 2 tzn.:

a.

papierosy - 40 sztuk albo

b.

cygaretki (cygara o masie nieprzekraczającej 3 gramów/sztukę) - 20 sztuk, albo

c.

cygara - 10 sztuk, albo

d.

tytoń do palenia - 50 gramów, albo

e.

zestaw wyrobów określonych w lit. a)-d), pod warunkiem że suma wartości procentowych wykorzystania norm ustalonych w odniesieniu do poszczególnych wyrobów nie przekracza 100%.

Odnośnie natomiast wyrobów alkoholowych przynoszonych okazjonalnie przez Wnioskodawcę z terytorium Ukrainy na terytorium kraju w ilości 0,5 litra: likieru i wódki lub piwa i likieru, zauważa się, iż wielkości te mieszczą się w granicach zwolnień z akcyzy określonych w art. 36 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawy należało uznać:

* za nieprawidłowe - w części dotyczącej wyrobów tytoniowych,

* za prawidłowe - w części dotyczącej wyrobów alkoholowych

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl