IBPP3/443-695/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-695/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 15 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zużycia artykułów spożywczych i materiałów na potrzeby sekretariatu, nieodpłatnego przekazania artykułów spożywczych oraz prezentów przekazywanych jako paczki okolicznościowe, nieodpłatne przekazanie materiałów z logo firmy oraz prawa do odliczenia z tytułu zakupu powyższych materiałów i artykułów spożywczych - jest:

* nieprawidłowe w części dotyczącej przekazania ubrań galowych do użytkowania przez pracowników, oraz

* prawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zużycia artykułów spożywczych i materiałów na potrzeby sekretariatu, nieodpłatnego przekazania artykułów spożywczych oraz prezentów przekazywanych jako paczki okolicznościowe, nieodpłatne przekazanie materiałów z logo firmy oraz prawa do odliczenia z tytułu zakupu powyższych materiałów i artykułów spożywczych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 26 maja 2011 r. znak IBPP3/443-328/11/IK.

Ponadto wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 15 czerwca 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dokonał zakupu artykułów spożywczych i materiałów:

* zakup artykułów na potrzeby sekretariatu z funduszu reprezentacji (poczęstunek dla kontrahentów lub narady z pracownikami). Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT i nie nalicza należnego,

* zakup artykułów spożywczych oraz prezentów przekazywanych jako paczki okolicznościowe, w tym przypadku Wnioskodawca odlicza podatek naliczony oraz nalicza podatek należny,

* zakup materiałów z logo firmy z funduszu reklamy - Wnioskodawca odlicza podatek naliczony i nie nalicza podatku należnego.

W uzupełnieniu do Wniosku wskazano, że przekazywane artykuły nie stanowią próbek ani prezentów o małej wartości. Zakup, a następnie przekazanie materiałów z logo firmy dotyczy np. ubranie galowe (użytkowane przez pracowników), opakowania służące do przekazania prezentu (darowizny).

Artykuły spożywcze zakupione na potrzeby sekretariatu służą jako poczęstunek dla kontrahentów oraz narady służbowe, pozostałe artykuły spożywcze oraz prezenty zostają przekazane jako darowizny.

Wymienione wydatki w zakresie stanu faktycznego związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych, czyli w związku z tym należy stwierdzić, ze przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto wskazano, ze Wnioskodawca oczekuje udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka postępuje prawidłowo (odlicza bądź odlicza i nalicza podatek VAT) przy zakupie artykułów spożywczych i materiałów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup, a następnie przekazanie materiałów z logo firmy dotyczy np. ubranie galowe (użytkowane przez pracowników) upoważnia do odliczenia podatku naliczonego, nie naliczając podatku należnego. Zakup artykułów spożywczych na potrzeby sekretariatu, które służą jako poczęstunek dla kontrahentów oraz narady służbowe upoważnia do odliczenia podatku naliczonego, nie naliczając podatku należnego. Zakup artykułów spożywczych oraz prezentów przekazywanych jako darowizny - w tym przypadku Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony oraz naliczyć podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w części dotyczącej przekazania ubrań galowych do użytkowania przez pracowników, oraz

* prawidłowe w pozostałej części.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Natomiast przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3).

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ww. ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7).

Zmiana ta uwzględnia rozumienie przedmiotowych zagadnień w wytycznych interpretacyjnych zawartych w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) i pozwala na jednoznaczną wykładnię przepisów w tych kwestiach.

Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki:

* podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak i podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane (przepis wskazuje jedynie przykładowe sytuacje, które mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ust. 2 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Natomiast w sytuacji gdy nie dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów a jedynie udostępnia się je w celu użytkowania przez pracowników do celów związanych z działalnością gospodarcza podatnika przekazanie takie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT pomimo odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

W świetle art. 88 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego, przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. o pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Ustawa przewiduje jeszcze inny szczególny przypadek, w którym podatnikowi przyznano prawo do odliczenia, mimo że prawo to nie przysługiwałoby mu na zasadach ogólnych. Dotyczy on sytuacji przekazania, drukowanych materiałów reklamowych, próbek lub prezentów niewielkiej wartości. Taka czynność bowiem nie podlega opodatkowaniu, tak więc podatek związany z wykonywaniem tych czynności nie podlega odliczeniu na zasadach ogólnych.

Należy jednak zauważyć, że czynność przekazania, drukowanych materiałów reklamowych, próbek czy też prezentów małej wartości zazwyczaj podejmowana jest w związku lub z myślą o sprzedaży opodatkowanej. Są to bowiem czynności o charakterze reprezentacyjnym, reklamowym i jako takie służą sprzedaży opodatkowanej przynajmniej w pewnym zakresie.

Mając na uwadze powyższe, ustawa przyznaje podatnikom w tym przypadku prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z przekazywanymi nieodpłatnie drukowanymi materiałami reklamowymi próbkami, czy też prezentami małej wartości. Stanowi o tym wprost przepis art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy. Podatek podlegający odliczeniu zawarty będzie przede wszystkim w cenie zakupu towarów przekazywanych następnie jako drukowane materiały reklamowe, próbki czy też towary.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nabywa:

* artykuły spożywcze na potrzeby sekretariatu i zużywa je w czasie narad z pracownikami oraz jako poczęstunek dla kontrahentów,

* artykuły spożywcze oraz prezenty, które przekazuje je jako darowizny i nie są to próbki ani prezenty o małej wartości,

* materiały z logo firmy (ubrania galowe) i przekazuje je do użytkowania przez pracowników,

* opakowania z logo firmy służące do przekazania prezentu (darowizny).

Wydatki na zakup artykułów spożywczych oraz materiałów związane są z wykonaniem czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze opisany przez Wnioskodawcę stan faktyczny sprawy oraz wskazane powyżej przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że nie podlegają zatem opodatkowaniu nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele związane z prowadzoną działalnością, w przypadku gdy beneficjentem jest kontrahent przedsiębiorcy. Opodatkowaniu nie podlega także zużycie towarów przez pracowników przedsiębiorstwa w trakcie narad, bowiem w tym przypadku zużycia te mają związek z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Niepodlega opodatkowaniu na mocy art. 7 ust. 3 ustawy także przekazanie drukowanych materiałów reklamowych.

Natomiast zakup a następnie przekazanie ubrań galowych do użytkowania przez pracowników nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie wówczas jeżeli nie wystąpią sytuacje o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 i art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy to jest użycie towarów do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów oraz przekazanie nieodpłatnie towarów w formie darowizny jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W świetle powyższego:

* zużycie artykułów spożywczych zakupionych na potrzeby sekretariatu, w czasie narad z pracownikami oraz jako poczęstunek dla kontrahentów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a przy nabyciu tych artykułów Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe,

* przekazanie artykułów spożywczych oraz prezentów, jako darowizny i nie są to próbki ani prezenty o małej wartości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, a przy nabyciu tych artykułów Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy i w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe,

* przekazania ubrań galowych do użytkowania przez pracowników nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie wówczas jeżeli nie wystąpią sytuacje o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 i art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy to jest użycie towarów do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów oraz przekazanie nieodpłatnie towarów w formie darowizny jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i w tej części stanowisko Wnioskodawcy, że przekazanie to upoważnia do odliczenia podatku naliczonego nie naliczając podatku należnego jest nieprawidłowe

* przekazania opakowania z logo firmy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 3, a przy nabyciu tego opakowania Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy i w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe w części dotyczącej przekazania ubrań galowych do użytkowania przez pracowników oraz za prawidłowe w pozostałej części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ informuje, iż pomimo zaznaczenia przez Wnioskodawcę, że wniosek dotyczy stanu faktycznego został rozpatrzony jako zdarzenie przyszłe albowiem zaznaczono iż przedmiotem interpretacji mają być przepisy obowiązujące od 1 kwietnia 2011 r. natomiast wniosek złożono 10 marca 2011 r. tym samym z perspektywy daty złożenia wniosku odnosił się on do zdarzeń przyszłych.

Dodatkowo informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług cateringowych oraz posiłków profilaktycznych została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl