IBPP3/443-692/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-692/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia i zużycia alkoholu etylowego skażonego do produkcji kosmetyków (wyrobów nie akcyzowych):

* jest nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku prowadzenia "Księgi kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażania", urzędowego sprawdzenia, nałożenia na prowadzoną "Ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem" urzędowego zamknięcia, ustalenia dla skażonego alkoholu etylowego zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia,

* jest prawidłowe w zakresie obowiązku prowadzenia "Ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem", przyjęcia skażonego alkoholu etylowego z wykorzystaniem dokumentu PzS, braku obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, zarejestrowanego odbiorcy lub prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia i zużycia alkoholu etylowego skażonego do produkcji kosmetyków (wyrobów nie akcyzowych).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą produkującą kosmetyki i do tego celu zamierza nabyć dostarczany ze składu podatkowego (w kraju) wyrób pod nazwą: alkohol etylowy skażony (środek skażający - FTALAN DIETYLU), zgodny z załącznikiem Nr 2 Rozp. Min. Fin. z dnia 30 sierpnia 2010 r. poz. 1075.

Wnioskodawca będzie go nabywał w cysternach lub innych mniejszych opakowaniach i sprzedawał w niezmiennej postaci lub przetwarzał w wyroby nie akcyzowe - w przypadku Wnioskodawcy kosmetyki nie przeznaczone do spożycia przez ludzi.

Przetwarzanie nie będzie miało wpływu na skażenie alkoholu etylowego, alkohol pozostanie skażony.

Wnioskodawca nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, nie jest ani zarejestrowanym, ani nie zarejestrowanym handlowcem jak i podmiotem pośredniczącym.

W związku z powyższym Wnioskodawca prowadzi następujące ewidencje:

1.

księgę kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażenie (zał. Nr 1) (RM z dnia 7 maja 2010 r. Dz. U. Nr 86 poz. 555 rozdz. 4 § 13),

2.

ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie (zał. Nr 2).

Dodatkowo Wnioskodawca nadmienia, że jest zarejestrowany w Urzędzie Celnym, posiada AKC-PR, jest zwolniony z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie zużycia surowców, np. skażony spirytus etylowy, gaz propan-butan.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w świetle obowiązujących przepisów Wnioskodawca jest zobowiązany prowadzić: Księgę kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażenia zał. 1, oraz ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie zał. 2.

2.

Czy Wnioskodawca powinien dokonać zgłoszenia we właściwym Urzędzie Celnym zgodnie z Dz. U. Nr 222 z dnia 28 grudnia 2009 r. § 4 ust. 1, ust. 2 pkt 1-6, ust. 3 pkt 1-5, ust. 4 pkt 1-3, § 5, § 6 pkt 1-3, § 7 ust. 1 pkt 1-2, § 8, § 9 ust. 1 pkt 1-5, § 10 pkt 1-3, § 11, § 12 ust. 1-6, § 13, § 14 ust. 1 pkt 1, 2 (m.in. poddać się procedurze "Urzędowego sprawdzenia").

3.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do ustalenia norm zużycia i ubytków od ww. wyrobu.

4.

Czy należy mieć zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub być zarejestrowanym/nie zarejestrowanym handlowcem, lub podmiotem pośredniczącym przy przetwarzaniu wyrobu (alkohol etylowy skażony).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tej sprawie nie jest wymagane prowadzenie "Księgi kontroli obrotu alkoholem etylowy i jego skażenia" zał. 1. Zdaniem Wnioskodawcy ewidencja ta ujmuje alkohol etylowy czysty, oraz skażalnik, a Wnioskodawca nie ma do czynienia z czystym alkoholem ani skażalnikiem w postaci odrębnej. Dostawa towaru Wnioskodawcy odbywa się po całkowitym skażeniu wymieszanej (jednolitej) cieczy. Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on podmiotem, który powinien prowadzić taką ewidencję.

"Ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie" zał. Nr 2. Zdaniem Wnioskodawcy tą ewidencję powinien prowadzić, ponieważ alkohol etylowy skażony nie jest wyrobem akcyzowym i Wnioskodawcę obowiązują przepisy Dz. U. Nr 160 poz. 1075 z 2010 r.

Ad.2

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien składać wniosku o "poddaniu się urzędowemu sprawdzeniu" i wszelkim czynnościom z tym związanym (między innymi złożenia dokumentów z 2 egzemplarzach, które podlegają zaplombowaniu zgodnie z rozp. Min. Fin. z dnia 28 grudnia 2009 r. poz. 1757), oraz sporządzać ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, oddawać ją w celu zaplombowania do Urzędu Celnego po otrzymaniu księgi oraz zaplombowanych dokumentów (zakończeniu procedury urzędowego sprawdzania Wnioskodawca może zawiadomić Naczelnika Urzędu Celnego w związku z nabyciem alkoholu etylowego skażonego). Wnioskodawca nie musi również w dniu dostawy zawiadamiać Urząd Celny, który uczestniczyłby w procedurze odbioru alkoholu etylowego skażonego.

Wnioskodawca nie powinien również prowadzić dokumentów towarzyszących dostawie, tj. dokument dostawy (zał. nr 1 do Dz. U. Nr 160 poz. 1075 wraz z dokumentem WZS wystawionym przez Dostawcę, a Wnioskodawca przyjmuje alkohol etylowy skażony na podstawie dokumentu PZS, i całą dostawę wprowadzać do ewidencji jako przyjęcie a w trakcie zużywania rejestrować ww. ewidencji rozchodów.

Ad.3

Wnioskodawca nie ma potrzeby uzyskania decyzji w sprawie norm zużycia i ubytków wyrobu (alkohol etylowy skażony) i wyrobów z zawartością tego alkoholu skażonego, ponieważ wyrób ten podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego bez względu na przeznaczenie.

Ad.4

Przy przetwarzaniu wyrobu (alkoholu etylowego skażonego) w wyrób nie akcyzowy, nie przeznaczony do spożycia przez ludzi i nie jest wymagane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, lub być zarejestrowanym/nie zarejestrowanym handlowcem, lub podmiotem pośredniczącym. Skażenie alkoholu powoduje, że wyroby będące wynikiem jego przetworzenia będą wyrobami z zawartością alkoholu zwolnionego z podatku akcyzowego, wiec nie podlegają procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku prowadzenie "Księgi kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażania", urzędowego sprawdzenia, nałożenia na prowadzoną "Ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem" urzędowego zamknięcia, ustalenia dla skażonego alkoholu etylowego zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia,

* prawidłowe w zakresie obowiązku prowadzenia "Ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem", przyjęcia skażonego alkoholu etylowego z wykorzystaniem dokumentu PzS, braku obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, zarejestrowanego odbiorcy lub prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący.

Ad.1

W świetle art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Jednocześnie zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z późn. zm.) i wykorzystywany do produkcji produktów nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nie przekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

Stosownie zatem do art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8, powyższe zwolnienie stosuje się wyłącznie w przypadku:

* dostarczenia alkoholu etylowego skażonego ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, lub

* zużycia alkoholu etylowego skażonego przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Jak wynika z przestawionego we wniosku stanu Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego i zamierza nabyć dostarczony z krajowego składu podatkowego skażony alkohol etylowy zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Nabyty alkohol Wnioskodawca zamierza wykorzystywać do produkcji wyrobów nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi oraz zamierza go także sprzedawać w niezmienionej postaci.

Stosownie do powyższego w przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, iż zwolnienie alkoholu etylowego z akcyzy ze względu na przeznaczenie nie obejmuje swym zakresie przypadku dalszej jego odsprzedaży. Zwolnienie to nie obejmuje bowiem obrotu skażonym alkoholem ze względu na przeznaczenie przez podmiot pośredniczący. Tym samym Wnioskodawca nie jest uprawniony do dalszej odsprzedaży skażonego alkoholu etylowego ze względu na przeznaczenie z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2

W przedmiotowej sprawie nie zachodni również sytuacja o której mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy, gdyż Wnioskodawca nie jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy.

W przypadku zaś dostarczenia zwolnionego ze względu na przeznaczenie skażonego alkoholu etylowego z krajowego składu podatkowego do Wnioskodawcy celem jego zużycia do produkcji kosmetyków, czyli w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, alkohol ten korzysta ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie na podstawie cyt. wyżej art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 w przedmiotowej sprawie warunkiem zwolnienia ze względu na przeznaczenie skażonego alkoholu jest w myśl art. 32 ust. 5 ustawy:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym, złożonym przez podmiot prowadzący skład podatkowy w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy (...) oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (...).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 (...) jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 - art. 32 ust. 6 ustawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia - art. 32 ust. 7 ustawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy - art. 32 ust. 8 ustawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona - art. 32 ust. 9 ustawy.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy - art. 32 ust. 10 ustawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy - art. 32 ust. 11 ustawy.

Stosownie zaś do § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.):

1.

ewidencja, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, zwana dalej "ewidencją", zawiera:

1.

dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

a.

nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

b.

ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

c.

ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.

informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.

informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4.

informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

2.

Ilość wyrobów zwolnionych wysłanych, otrzymanych lub zużytych wpisuje się do ewidencji według kodów CN w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy oraz w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów.

3.

W przypadku określenia w dokumencie dostawy ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach dopuszcza się możliwość wpisania do ewidencji jego ilości również w litrach, pod warunkiem podania w niej parametrów przeliczenia masy na objętość.

Pozostałe warunki dotyczące ww. ewidencji prowadzonej w formie elektronicznej zostały uregulowane w § 4 i § 6 ww. rozporządzenia.

Stosownie do powyższego Wnioskodawca korzystając ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie dla skażonego alkoholu etylowego jest zobowiązany do spełnienia warunków, o których mowa powyżej w tym prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. W tym zatem zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W tym miejscu należy jednakże wskazać, iż Wnioskodawca niesłusznie stoi na stanowisku, że skażony alkohol etylowy (skażony spirytus etylowy) nie jest wyrobem akcyzowym. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W tym załączniku w poz. 17 do wyrobów akcyzowych zaliczono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - klasyfikowane do kodu CN 2207.

Tym samym przedmiotowy skażony alkohol etylowy (skażony spirytus etylowy) jest wyrobem akcyzowym.

W sprawie natomiast prowadzenia "Księgi kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażania" zauważa się, iż w kwestię tę należy rozpatrywać na gruncie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o służbie Celnej (Dz. U. 168, poz. 1323 z późn. zm.) wraz z rozporządzeniami wykonawczymi.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 z późn. zm.) kontrola wykonywana przez Służbę Celną polega na sprawdzeniu prawidłowości przestrzegania przepisów prawa przez zobowiązane do tego osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, zwane dalej "podmiotami podlegającymi kontroli", w zakresie, o którym mowa w ust. 2 i 3.

W myśl zaś art. 30 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy kontroli podlega przestrzeganie przepisów prawa podatkowego w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, w szczególności ich wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia oraz w zakresie stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy;

Stosownie natomiast do art. 30 ust. 5 ww. ustawy czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 2, podlegają kontroli do czasu uiszczenia od wyrobów akcyzowych należnego podatku akcyzowego. Ograniczenia określonego w zdaniu poprzednim nie stosuje się w przypadku czynności dotyczących wyrobów korzystających ze zwolnienia albo wyrobów opodatkowanych ze względu na przeznaczenie stawką podatku akcyzowego niższą od stawki maksymalnej dla danej grupy wyrobów oraz czynności dokonywanych przez podmioty dokonujące obrotu wyrobami akcyzowymi.

Jak stanowi zaś § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 86, poz. 555 z późn. zm.) kontroli podlega przestrzeganie przepisów o podatku akcyzowym w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie - alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu 80 % vol lub większej, alkoholu etylowego i pozostałych wyrobów alkoholowych, o dowolnej objętościowej mocy alkoholu, skażonych, określonych w poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej "alkoholem etylowym".

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia podmiot dokonujący zużycia alkoholu etylowego prowadzi księgi kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażenia; wzór księgi kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażenia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca zużywając zwolniony z akcyzy alkohol ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym jest obowiązany prowadzić księgę kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażenia, określoną załącznikiem nr 2 do rozporządzenia.

W miejscu tym należy jednak podkreślić, iż obowiązek prowadzenia ww. księgi kontroli nie wynika z przepisów ustawy o podatku akcyzowym tylko z przepisów cyt. wyżej ustawy o Służbie Celnej.

Stosownie do powyższego obowiązek prowadzenia przez Wnioskodawcę "Księgi kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażania" nie ma związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 "Ewidencją wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem", gdyż obowiązek Wnioskodawcy do prowadzenia ww. księgi oraz ewidencji wynika z innej niezależnej podstawy prawnej.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku prowadzenia przez Wnioskodawcę "Księgi kontroli obrotu alkoholem etylowym i jago skażania", należało uznać za nieprawidłowe.

Ad.2

Jak wspomniano wyżej, zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy o Służbie Celnej kontroli dokonywanej przez tą Służbę podlega przestrzeganie przepisów prawa podatkowego w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, (...).

Zgodnie z art. 64 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą podlegającą kontroli, właściwy organ Służby Celnej przeprowadza urzędowe sprawdzenie, które polega na wykonaniu czynności w celu ustalenia, czy są zapewnione warunki i środki, o których mowa w art. 33 ust. 1 i art. 34 ust. 1.

Urzędowe sprawdzenie przeprowadza się:

1.

przed rozpoczęciem działalności, o której mowa w art. 30 ust. 2 pkt 2 i 3, oraz po przerwie w jej prowadzeniu, trwającej dłużej niż 3 miesiące, z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

w przypadkach gdy przepisy prawa celnego lub podatkowego w zakresie podatku akcyzowego uzależniają wydanie określonej decyzji od stwierdzenia możliwości sprawowania dozoru celnego lub zapewnienia właściwej kontroli;

3.

w celu ustalenia spełniania warunków, o których mowa w ust. 1.

W § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2009 r. w sprawie urzędowego sprawdzenia (Dz. U. Nr 222, poz. 1757) wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 64 ust. 9 w. ustawy, zawarto regulację, iż z urzędowego sprawdzenia zwalnia się podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegającą kontroli, których działalność gospodarcza nie obejmuje:

1.

produkcji, magazynowania, przyjmowania lub wydawania, w tym także dokonywania przeładunku, wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy określonych w poz. 13-23 i 27 tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 98, poz. 819, Nr 168, poz. 1323 i Nr 215, poz. 1667), zwanej dalej "ustawą";

2.

magazynowania lub zużywania wyrobów akcyzowych określonych w poz. 13-18 tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do ustawy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

3.

produkowania lub magazynowania olejów smarowych otrzymywanych z ropy naftowej, gdzie indziej niesklasyfikowanych, o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

4.

prowadzenia działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy, w przypadku przyjmowania i magazynowania olejów smarowych lub wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy;

5.

prowadzenia produkcji poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 ustawy;

6.

prowadzenia działalności w zakresie gier liczbowych, wideoloterii, gry telebingo, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gry bingo pieniężne, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, określonych w przepisach, o których mowa w art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;

7.

prowadzenia składu celnego, korzystania z gospodarczej procedury celnej lub korzystania z procedury uproszczonej, o których mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 6, str. 3, z późn. zm.).

Stosownie do powyższego z zakresu przepisów dotyczących urzędowego sprawdzenia nie zostały wyłączone podmioty dokonujące zużycia określonych w poz. 13-18 załącznika nr 2 do ustawy wyrobów akcyzowych, objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, czyli dokonujących zużycia skażonego alkoholu etylowego (skażonego spirytusu etylowego) objętego zwolnieni ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2.

Powyższe oznacza, iż w takim przypadku Wnioskodawca, który jest podmiotem zużywającym zwolniony ze względu na przeznaczenie alkohol etylowy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, podlega urzędowemu sprawdzeniu. Tym samym względem Wnioskodawcy zastosowanie znajdą odpowiednio przepisy zawarte w § 4-14 ww. rozporządzenia.

Powyższe oznacza, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie urzędowego sprawdzenia należało uznać za nieprawidłowe.

Szczegółowe sposoby i warunki przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów akcyzowych w tym zatem przedmiotowego skażonego alkoholu etylowego zwolnionego ze względu na przeznaczenie, objętego zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 lit c rozporządzenia z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, kontrolą prowadzoną przez Służbę Celną, regulują przepisy Rozdziału 11 cyt, rozporządzenia.

Zgodnie z § 45 ust. 1-7 ww. rozporządzenia podmiot przyjmujący wyroby akcyzowe, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3 (czyli także skażony alkohol etylowy zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie), jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku wykonywania kontroli stałej - komórce kontroli, co najmniej na dzień przed planowanym przyjęciem przesyłki, pisemną informację, podając datę i godzinę planowanego przyjęcia przesyłki.

Przyjęcie przesyłki wyrobów akcyzowych, o której mowa w ust. 1, odbywa się w obecności funkcjonariusza.

Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku przyjęcia przesyłki alkoholu etylowego skażonego przez podmioty, które:

1.

są jednostką naukową, doświadczalną, szkołą, samodzielnym laboratorium, szpitalem, jednostką opieki zdrowotnej lub apteką zużywającą w ciągu roku alkohol etylowy w ilości do 3 000 dm 3 alkoholu etylowego 100 % vol w stanie nieskażonym oraz do 20 000 dm 3 alkoholu etylowego 100 % vol w stanie skażonym;

2.

zużywają alkohol etylowy w ilościach nie przekraczających w ciągu roku 1 000 dm 3 alkoholu etylowego 100 % vol w stanie nieskażonym oraz 3 000 dm 3 alkoholu etylowego 100 % vol w stanie skażonym.

Naczelnik urzędu celnego może odstąpić od wymogu obecności funkcjonariusza podczas przyjęcia przesyłki wyrobów akcyzowych, o której mowa w ust. 1.

W przypadku gdy podmiot poinformował właściwego naczelnika urzędu celnego o planowanym przyjęciu przesyłki wyrobów akcyzowych, o której mowa w ust. 1, a funkcjonariusz nie przybył do podmiotu we wskazanym terminie planowanego przyjęcia, podmiot dokonuje przyjęcia przesyłki bez obecności funkcjonariusza.

Przepisów ust. 4 i 5 nie stosuje się w przypadku przyjęcia alkoholu etylowego lub napojów spirytusowych.

Przepisów ust. 1 i 2 oraz 6 nie stosuje się w przypadku przyjęcia przesyłki wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.

Zgodnie natomiast § 46 ust. 1 do ust. 4 pkt 1 z czynności przyjęcia przesyłki, o której mowa w § 45 ust. 1, podmiot sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki.

W przypadku gdy przemieszczanie wyrobów akcyzowych odbywa się na podstawie dokumentów, o których mowa w § 43 ust. 2, dokumentu sprawdzenia i przyjęcia przesyłki nie sporządza się.

Dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki podmiot sporządza wraz z kopią, którą przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego lub przekazuje komórce kontroli - jeżeli kontrola stała jest wykonywana u odbiorcy przesyłki.

Dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki, o którym mowa w ust. 1, w przypadku przesyłek alkoholu etylowego, napojów spirytusowych lub ich półproduktów luzem jest sporządzany jako dokument PzS - przyjęcie alkoholu etylowego (półproduktu) z zewnątrz; wzór dokumentu PzS - przyjęcie alkoholu etylowego (półproduktu) z zewnątrz określa załącznik nr 18 do rozporządzenia.

Stosownie do powyższego Wnioskodawca prawidłowo stoi na stanowisku, iż odbioru skażonego alkoholu etylowego zwolnionego ze względu na przeznaczenie dokonuje przy zastosowaniu dokumentu PzS. Powyższe jednakże, co wynika z powyżej cytowanych przepisów, nie zwalnia Wnioskodawcy od obowiązku zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze przyjęcia przesyłki. W tym zakresie stanowisko wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Jak zaznaczono w odpowiedzi na pytanie 1 Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia "Ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem", której zawartość została określona w cyt. § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy. Tym samym zgodnie z ust. 1 pkt 3 § 3 ww rozporządzenia informacje o dokumencie dostawy na podstawie którego Wnioskodawca otrzymał zwolniony ze względu na przeznaczenie skażony alkohol etylowy winny zostać zawarte w tej ewidencji.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca nie jest zobligowany do prowadzenia odrębnej (jedynie dla potrzeb dokumentów dostawy) ewidencji.

W tym miejscu jednakże należy mieć na uwadze § 5 ust. 1-5 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową. Karty ewidencji prowadzonej w formie papierowej podlegają zszyciu przed rozpoczęciem wypełniania.

Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu prowadzącego ewidencję.

Naczelnik właściwego urzędu celnego nakłada na przeszycie zamknięcie urzędowe w formie plomby zaciśniętej na elemencie mocującym przy użyciu plombownicy, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę jej stron i składa podpis.

Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Zmiany i poprawki powinny być dokonywane w taki sposób, aby przekreślony pierwotny tekst pozostał czytelny. Każda zmiana lub poprawka powinna zostać potwierdzona podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisana w rubryce "uwagi".

Stosownie zatem do powyższego, na prowadzona przez Wnioskodawcę w formie papierowej ww. ewidencja winna posiadać urzędowe zamknięcie.

Ad.3

Odnosząc się do kwestii ustalenia norm zużycia i ubytków zauważa się co następuje:

Zgodnie z art. 92 cyt. ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Do alkoholu etylowego zaś w rozumieniu ustawy, zgodnie z art. 93 ust. 1 zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22 % objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nie rozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. b) tiret pierwszy ww. ustawy ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenia napojów alkoholowych.

W świetle zaś art. 8 ust. 3 ww. ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą są ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 4 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a)

W myśl art. 85 ust. 1 ww. ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek:

1.

normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych;

2.

dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych:

a.

objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku ich użycia do produkcji innych wyrobów,

b.

o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

Natomiast w myśl art. 85 ust. 2 pkt 1 właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów:

1.

może ustalić:

a.

normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych,

b.

dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych

- o których mowa w ust. 1.

Mając zatem na względzie cyt. wyżej przepisy oraz cyt. na wstępie art. 8 ust. 4 pkt 2 oraz art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, w którym jasno określono, iż w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nie przekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b), stwierdzić należy, iż zwolnieniem z akcyzy objęte zostało zużycie alkoholu skażonego do produkcji wyrobów nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi jak i ubytki tego alkoholu etylowego powstałe u Wnioskodawcy. Jednakże należy mieć na względzie, że zwolnieniami tymi jest objęty skażony alkohol etylowy do wysokości norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia.

Stosownie do powyższego nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, co do braku potrzeby uzyskania norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia skażonego alkoholu etylowego (spirytusu etylowego skażonego). Jednocześnie wskazać należy, iż powyższe przepisy dotyczące norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia mają tylko zastosowanie do skażonego alkoholu etylowego zużywanego przez Wnioskodawcę do produkcji wyrobów nie przeznaczonych przez ludzi (kosmetyków). Nie dotyczą one zatem już gotowego wyrobu (kosmetyku), który nie jest wyrobem akcyzowym

Ad.4

Zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcją alkoholu etylowego jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 10, pkt 12, pkt 13, pkt 22 i pkt 23 ww. ustawy:

* skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

* procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

* zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrz wspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrz wspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca";

* podmiot zużywający to podmiot:

* mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

* nie mający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby;

* podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 września 2010 r. w myśl ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 151 poz. 1013) w miejsce definicji zarejestrowanego i nie zarejestrowanego handlowca (wskazanego przez Wnioskodawcę) wprowadzono definicję zarejestrowanego odbierającego.

Stosownie do powyższego w sprawie będącej przedmiotem wniosku w której Wnioskodawca nabywa z krajowego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia tj. z zastosowaniem zwolnienia ze względu na przeznaczenie, alkohol etylowy skażony, który zużywa do produkcji wyrobów nie akcyzowych (kosmetyków) zauważyć należy, iż dla nabycia przedmiotowego alkoholu i jego zużycia do produkcji wyrobu nie akcyzowego nie jest wymagane uzyskanie przez Wnioskodawcę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jak i zarejestrowanego odbiorcy. Natomiast jak przedstawiono w odpowiedzi na pytanie 1 zwolnienie, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy nie ma zastosowania dla podmiotu pośredniczącego.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości braku posiadania przez niego (dla nabycia i zużycia alkoholu skażonego objętego zwolnieniem ze względu na przeznaczenie) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, zarejestrowanego odbiorcy lub na prowadzenia działalności podmiot pośredniczący należało uznać za prawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku należało uznać za:

* nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku prowadzenia "Księgi kontroli obrotu alkoholem etylowym i jego skażania", urzędowego sprawdzenia, nałożenia na prowadzoną "Ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem" urzędowego zamknięcia, ustalenia dla skażonego alkoholu etylowego zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie norm dopuszczalnych ubytków oraz dopuszczalnych norm zużycia,

* prawidłowe w zakresie obowiązku prowadzenia "Ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem", przyjęcia skażonego alkoholu etylowego z wykorzystaniem dokumentu PzS, braku obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, zarejestrowanego odbiorcy lub prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl