IBPP3/443-689/13/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-689/13/UH Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Ochotnicza Straż Pożarna (Wnioskodawca) jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Wykonuje tylko działalność statutową w zakresie ochrony przeciwpożarowej i inną wykazaną w statucie organizacji.

Nie jest podatnikiem podatku VAT. Nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest beneficjentem projektu dofinansowanego ze środków unijnych w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, na operacje z zakresu Małych Projektów. Została podpisana umowa Przyznania Pomocy Nr..w dniu 9 maja 2013 r. z Samorządem Województwa na dofinansowanie realizowanego przez Wnioskodawcę projektu pt. "...".

Zakupiony zostanie sprzęt nagłośnieniowy i odtwarzającego tj. wzmacniacz, kolumny, mikrofony, okablowanie, notebook. Zakupione towary będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Nie będą one w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności odpłatnych. Będą one służyły jako wyposażenie świetlicy wiejskiej usytuowanej w Domu Ludowym, w której odbywają się imprezy, spotkania, warsztaty, zebrania wiejskie dla mieszkańców wsi. Świetlica jest ogólnodostępna, korzystanie z niej jest bezpłatne.

Na podstawie wyżej wymienionej umowy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania dofinansowania na zakup sprzętu. Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym z racji tego, że Wnioskodawca nie może go odzyskać z Urzędu Skarbowego. Brak podstaw do odzyskania podatku VAT wynika z faktu, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT oraz żadnej innej działalności wymienionej w pozostałych artykułach działu III ustawy. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca nie będzie oprócz sprzętu nagłośnieniowego i odtwarzającego dokonywał zakupów żadnych innych towarów i usług. Zakupione towary w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wydanie interpretacji prawa podatkowego w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT jest konieczne z uwagi na obowiązek dołączenia jej do wniosku o płatność składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa - instytucji dofinansowującej projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca może dostać zwrot podatku VAT od zakupionego w ramach realizowanego projektu, sprzętu nagłośnieniowego i odtwarzającego, służącego jako wyposażenie ogólnodostępnej świetlicy wiejskiej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie może dostać zwrotu podatku VAT, ponieważ nie jest podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". W ramach realizacji projektu zostanie zakupiony sprzęt nagłośnieniowy i odtwarzającego tj. wzmacniacz, kolumny, mikrofony, okablowanie, notebook. Ww. sprzęt jako wyposażenie świetlicy wiejskiej będzie wykorzystywany podczas imprez, spotkań, warsztatów, zebrań wiejskich mieszkańców wsi. Świetlica jest ogólnodostępna, korzystanie z niej jest bezpłatne.

Zakupione towary w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT

Towary nabyte w związku z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.

Stosownie do art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie jest podatnikiem podatku VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabytych na potrzeby zrealizowanego projektu towarów i usług.

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone. Interpretacja ta nie rozstrzyga zatem, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przestawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w....

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl