IBPP3/443-688/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-688/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabywania usług w ramach Konsorcjum - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabywania usług w ramach Konsorcjum. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lipca 2011 r. znak: IBPP3/443-576/11/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca świadczy usługi budowlano-montażowe w ramach realizacji różnych projektów budowlanych. Obecnie w przetargach ubiega się wspólnie z innymi podmiotami nie powiązanymi kapitałowo o realizacje z Zamówień Publicznych na dużych obiektach (przykładowo: budowa stadionu wraz z zapleczem i infrastrukturą). Z uwagi na fakt, że przy realizacji tak dużych obiektów wymagane są zarówno odpowiednio szerokie referencje jak również wysokie zabezpieczenia finansowe, aby sprostać stawianym wymaganiom, Spółka planuje przystąpić do realizacji tych zadań (dalej "Projekt") wspólnie z innym podmiotem gospodarczym (dalej "Konsorcjant", "Partner" lub "Członek Konsorcjum"). W tym celu Spółka planuje zawrzeć umowę tzw. konsorcjum horyzontalnego (dalej: "Konsorcjum" lub "Umowa Konsorcjum") i składać wspólne oferty w postępowaniach o przyznanie zamówień publicznych.

Udział w Konsorcjum pozwoli Spółce zdobyć doświadczenie oraz referencje. Dodatkowo, wspólne składanie ofert pozwoli Konsorcjantom na podział kosztów wadium i gwarancji zabezpieczającej prawidłowe wykonanie zadania, w rezultacie zmniejszy obciążenie finansowe obydwu Spółek w tym zakresie. Rozwiązanie takie jest również bardzo istotne z punktu widzenia zarządzania kontraktem, ponieważ pozwala rzetelnie rozliczać się pomiędzy Partnerami Konsorcjum, w tym w zakresie dobieranych podwykonawców. Dzięki temu możliwe jest złożenie korzystniejszej ceny na realizację zamówienia publicznego niż byłoby to możliwe w układzie klasycznego konsorcjum. W przypadku dużych zamówień daje ono większą szansę polskim podmiotom w stosunku do dużych podmiotów będących w zdecydowanej większości podmiotami zagranicznymi.

Zasady współpracy pomiędzy Stronami Konsorcjum zostaną określone w Porozumieniu, będącym uzupełnieniem podpisanej Umowy Konsorcjum.

Ogólne zasady funkcjonowania i cechy charakterystyczne Konsorcjum:

* Powołanie Konsorcjum nie powoduje skutków powstania nowego podmiotu gospodarczego,

* Konsorcjum będzie realizować Projekt w zamian za określone wynagrodzenie (dalej: Wynagrodzenie Konsorcjum),

* Strony Konsorcjum ponosić będą solidarną odpowiedzialność wobec zamawiającego (dalej "Zamawiający") za wykonanie wszystkich zobowiązań wynikających z zawartego z nim kontraktu oraz z tytułu realizacji zobowiązań wynikających z rękojmi i gwarancji,

* Strony Konsorcjum ustanowią pełnomocnikiem (Liderem) jedną ze Stron. Lider będzie działać we własnym imieniu oraz w imieniu Stron Konsorcjum jako organizator i koordynator wszelkich czynności związanych z realizacją Umowy z Zamawiającym na podstawie Porozumienia oraz odpowiedniego pełnomocnictwa. W szczególności upoważniony będzie do podpisania i złożenia oferty, negocjacji handlowych oraz podpisania Umowy z Zamawiającym oraz otrzymywania poleceń dla i w imieniu Partnera Konsorcjum. Za pełnienie powyższych funkcji Liderowi Konsorcjum będzie przysługiwać dodatkowe wynagrodzenie w kwocie wyrażonej wartością, procentową, np. 1% rzeczywistej wartości netto umowy zawartej z Zamawiającym. Wynagrodzenie za zarządzanie może zostać otrzymane przez lidera od Partnera lub może zostać zatrzymane przez lidera z wynagrodzenia należnego od zamawiającego i pomniejszać część procentową wynagrodzenia należnego Partnerowi (i jednocześnie powiększać część procentową wynagrodzenia należnego liderowi) z tytułu udziału w Konsorcjum,

* Projekt będzie realizowany przez Partnerów wspólnie. Strony powołają wspólny zespół osobowy (tzw. P) odpowiedzialny za realizację Projektu. W skład tego zespołu wchodzić będą osoby zarówno ze strony lidera jak i Partnera Konsorcjum. Zespół ten w dalszej kolejności będzie odpowiedzialny za prace przygotowawcze, nadzór oraz rozliczanie Projektu w ramach Konsorcjum. Koszty funkcjonowania tego zespołu i jego pracy na rzecz Projektu będą rozliczane na podstawie z góry ustalonych stawek godzinowych, obejmujących między innymi: koszty wynagrodzeń, narzuty na wynagrodzenia, koszty przejazdów służbowych i delegacji tych osób (związane z Projektem) i będą obciążać koszty Projektu,

* Zgodnie z Umową Konsorcjum strony odpowiedzialne będą za wspólne wykonanie min. prac projektowych, prac wyburzeniowych, budowlanych i instalacyjnych w ramach Projektu. Do jego obowiązków należeć będzie w szczególności: zawieranie umów z podwykonawcami i dostawcami w imieniu Konsorcjum, prowadzenie spraw prawnych i podatkowych Konsorcjum, prowadzenie odrębnego rachunku bankowego w celu rozliczania kontraktu, prowadzenie rozliczeń z Zamawiającym,

* Również Partner zobligowany zostanie do świadczenia usług na rzecz wspólnego przedsięwzięcia w ramach Konsorcjum. Czynności te będą polegały min. na zakupie towarów i usług od podmiotów trzecich, wykonaniu części robót budowlanych wynikających z zakresu prac określonych w porozumieniu do umowy Konsorcjum oraz na tzw. podwykonawstwie "wewnętrznym". Czynności te będą obciążały wynik Konsorcjum.

* Według założeń Konsorcjum, cały projekt będzie realizowany przez podwykonawców. Wiąże się to z tym, że cechą takiego Konsorcjum jest między innymi brak podziału zakresów robót, jeśli chodzi o zakresy robót pomiędzy Konsorcjantami. Tak więc udział procentowy dla Partnerów w przychodach i wyniku Projektu nie wynika bezpośrednio z podziału robót pomiędzy Parterami, ale wynika z innych ustaleń pomiędzy stronami. Dopuszcza się, iż poszczególne zakresy robót będą wykonywane przez Partnerów, jednak wynikać to będzie z otrzymanych i wykonywanych prac na zasadzie podwykonawstwa. Za wybór Podwykonawców odpowiedzialny będzie P, który będzie selekcjonował złożone oferty w oparciu o przyjęte zasady selekcji

* Podwykonawcy wszystkie faktury za wykonane usługi wystawiają na Lidera, który gromadzi całą pulę kosztów na Projekcie.

* Członek Konsorcjum obciąża Lidera za roboty wykonane jako podwykonawca (jeśli je wykonywał), oraz za pracę oddelegowanych przez niego osób do P, związaną z obsługą i zarządzaniem Projektem po uzgodnionych wcześniej stawkach jeden z wariantów umowy Konsorcjum zakłada, że Strony mogą doliczać do swoich uznanych kosztów Projektu pewną pulę kosztów pośrednich - np. administracyjnych, niezwiazanych z pracą P. Planuje się, iż koszty te będą doliczane do kosztów Konsorcjum notą księgową (zarówno u lidera jak i Partnera).

* Po zakończeniu każdego odebranego etapu robót, lider będzie wystawiać fakturę przychodową na Zamawiającego, a następnie część należnych Konsorcjum przychodów i kosztów związanych z Projektem zostanie alokowana na pozostałych Członków Konsorcjum według ustalonego wcześniej udziału procentowego Stron w Konsorcjum

* W celu obsługi Konsorcjum zostanie otwarty odrębny rachunek bankowy, do którego dostęp będzie miał lider a Partner lub Partnerzy będą sprawować kontrolę w zakresie prawidłowego zarządzania rachunkiem bankowym oraz akceptować przelewy, lub odrębny rachunek bankowy, do którego dostęp będą mieć wszystkie strony Konsorcjum na określonych warunkach.

* Otrzymywanie płatności od Zamawiającego, będzie leżało w zakresie uprawnień Lidera Konsorcjum, który następnie będzie przekazywał je w odpowiedniej części do Partnerów Konsorcjum

* Z rachunku będą przekazywane Członkom Konsorcjum również środki przeznaczone na zapłatę podatku VAT przez Członków Konsorcjum w przypadku, gdy czynności takiego Członka wykonywane w ramach Konsorcjum (z wyłączeniem usług w charakterze podwykonawcy) podlegałaby opodatkowaniu VAT np. w związku z oddelegowaniem personelu do P lub w związku z uznaniem za koszty Projektu wybranych kosztów pośrednich, bądź VAT w przypadku obciążenia Partnera wynagrodzeniem za zarządzanie Projektem. Na ten rachunek będą również wpływać środki pieniężne uzyskane ze zwrotu VAT lub wynikające z odliczenia podatku naliczonego bądź rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym przez Członków Konsorcjum, którzy otrzymaliby faktury VAT za czynności wykonywane w ramach Konsorcjum.

* Na powyższy rachunek będą również wpływać środki pieniężne od Lidera i Partnerów - zależnie od potrzeb i możliwości Członków Konsorcjum oraz ewentualnie zależnie od ustalonych przez Członków Konsorcjum dodatkowych warunków - w celu finansowania i zapewnienia płynności w zakresie realizacji Projektu.

* W szczególnym przypadku jeden z Konsorcjantów może być podmiotem zagranicznym z terenów Unii Europejskiej lub nawet spoza.

Rozliczenia Konsorcjum:

* Lider będzie uprawniony i zobowiązany do wystawiania wszystkich faktur na Zamawiającego z tytułu prac wykonanych przez Konsorcjum w zakresie Projektu. Faktury wystawiane będą po zakończeniu określonych w umowie etapów prac. Faktury zawierać będą należny podatek VAT.

* Jeśli Partner Konsorcjum będzie realizował osobiście jakiś zakres robót jako podwykonawca Konsorcjum, to w celu rozliczenia tych robót wystawi na lidera Konsorcjum odpowiednie dokumenty z tytułu wykonanych usług na rzecz Konsorcjum oraz przeniesienia kosztów za udział w P. Lider natomiast alokuje w koszty Projektu roboty wykonane we własnym zakresie poprzez odpowiednie wewnętrzne dokumenty zdawczo - odbiorcze.

* Zarówno lider Konsorcjum, jak i Partner uczestniczyć będą w kosztach wspólnego przedsięwzięcia zgodnie z Umową Konsorcjum i Porozumieniem. Każdy z nich udokumentuje koszty faktycznie poniesione w związku z realizacją powierzonych mu zakresów zadań indywidualnie (będą ujmowane i rozliczane osobno w ewidencji księgowej każdej ze stron). Zgodnie z Porozumieniem zostanie pomiędzy Stronami Konsorcjum ustalony procentowy udział lidera Konsorcjum i Partnera (Członków Konsorcjum) w zysku (stracie) wynikającym z realizacji wspólnego przedsięwzięcia (przykładowo 60% dla lidera, 40% dla Partnera Konsorcjum). W wyniku przyjęcia proporcjonalnego podziału przychodów i kosztów pomiędzy lidera i Partnera, strony - w ramach zawartego porozumienia - planują dokonywać (w ujęciu miesięcznym) - następującego rozliczenia wzajemnych kosztów:

a.

Po ustaleniu wysokości kosztów na Projekcie wzajemnie uznanych przez obydwie strony, Partner konsorcjum dokonuje obciążenia lidera 100% swoich kosztów poniesionych na rzecz Konsorcjum w następujący sposób: za usługi wykonane jako podwykonawca na Projekcie fakturą VAT, zaś kosztami swojego personelu oraz innych uznanych kosztów pośrednich za pomocą noty księgowej;

b.

lider dokonuje zsumowania kosztów poniesionych przez Partnera z poniesionymi przez siebie kosztami "wzajemnie uznanymi", dolicza do nich koszty własnego personelu, połową tak obliczonej sumy zostaje obciążony Partner za pomocą noty księgowej;

c.

lider wystawia na Partnera noty księgowe, za pomocą, których następuje podział przychodów otrzymanych przez Konsorcjum z uwzględnieniem np. 40% udziału Partnera w zysku. Strony konsorcjum rozliczają solidarnie pomiędzy siebie wynik uzyskany przez Konsorcjum w taki sposób, aby każda ze stron partycypowała w jego wartości według procentu ustalonego w Umowie Konsorcjum lub Porozumieniu Wykonawczym bądź w innym porozumieniu

* Ponoszone przez Konsorcjum koszty i uzyskiwane przychody będą ewidencjonowane w okresach miesięcznych. Zarówno lider Konsorcjum, jak i Partner będą prowadzić pełną ewidencję księgową realizowanego projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami rachunkowości W celu wzajemnego rozliczenia wyniku pomiędzy Partnerów Konsorcjum prowadzona będzie dodatkowa ewidencja kosztów i przychodów według ustalonego wspólnie modelu uwzględniającego postanowienia zawarte w Umowie Konsorcjum i Porozumieniu Wykonawczym

* Nie wyklucza się, iż mechanizm podziału kosztów może ulec zmianie co do sposobu kalkulacji kosztów natomiast bez zmian pozostanie zasada, iż oprócz podziału przychodu dzielone będą również koszty.

* Każda ze stron Konsorcjum będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej.

We ww. uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż:

* będzie pełnił - zależnie od ustaleń umownych stron - albo funkcję lidera Konsorcjum albo funkcję Partnera;

* "P" nie będzie jednostką organizacyjną utworzoną na podstawie regulacji prawnych;

* "P" nie będzie samodzielnie wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług;

* "P" będzie specjalnie powołanym zespołem ludzi funkcjonujących jako wyodrębniona organizacyjnie komórka w ramach przedsiębiorstwa u lidera oraz Partnera, która będzie wykonywać określone czynności na rzecz Konsorcjum (przykładowo: prace przygotowawcze, nadzór oraz rozliczanie Projektu w ramach Konsorcjum).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W przypadku gdy wystąpi konieczność opodatkowania czynności pomiędzy członkami Konsorcjum w ramach Konsorcjum to czy stronom Konsorcjum będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawianych przez drugiego Członka Konsorcjum dokumentujących świadczenia wykonywane w ramach Konsorcjum.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy czynności te będą traktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT to stronom Konsorcjum będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawianych przez drugiego Członka Konsorcjum, dokumentujących czynności wykonywane w ramach Konsorcjum.

Stronom Konsorcjum w świetle art. 86 ust. 1 ustawy VAT będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawianych przez drugiego Członka Konsorcjum, dokumentujących czynności wykonywane w ramach Konsorcjum. Zgodnie z ww. przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku stron Konsorcjum usługi te wiązałyby się z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W takim przypadku wzajemne świadczenia członków Konsorcjum wiązałyby się, co do zasady, w całości z czynnościami opodatkowanymi, tj. do realizacji opodatkowanych podatkiem VAT czynności na rzecz Zamawiającego - ostatecznego odbiorcy. Wskazane w Umowie Konsorcjum i innych towarzyszących jej aktach usługi i świadczenia, wykonywane będą wprawdzie indywidualnie, przez każdy podmiot osobno, jednak składać się będą wspólnie na realizację jednego przedsięwzięcia w ramach Umowy Konsorcjum i na rzecz ściśle określonego odbiorcy.

W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, stronom Umowy Konsorcjum będzie przysługiwać więc prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wzajemne świadczenia w ramach Konsorcjum wystawianych przez drugiego Członka Konsorcjum. Stanowisko to potwierdzone zostało min. w interpretacja wydana na podstawie upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 15 kwietnia 2009 (sygn. IBPP1/443-96/09/AS) oraz w interpretacji wydanej na podstawie upoważnienia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 17 kwietnia 2009 (sygn. IBPP1/443-87/09/AZb).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Spółka zawarła umowę konsorcjum, w celu realizacji kontraktu na realizacje zamówień publicznych. Umowa konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym, jednakże zawieranie takich porozumień jest dopuszczalne w ramach swobody umów. Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Udział w Konsorcjum pozwoli Spółce zdobyć doświadczenie oraz referencje. Dodatkowo, wspólne składanie ofert pozwoli Konsorcjantom na podział kosztów wadium i gwarancji zabezpieczającej prawidłowe wykonanie zadania, w rezultacie zmniejszy obciążenie finansowe obydwu Spółek w tym zakresie. Rozwiązanie takie jest również bardzo istotne z punktu widzenia zarządzania kontraktem, ponieważ pozwala rzetelnie rozliczać się pomiędzy Partnerami Konsorcjum, w tym w zakresie dobieranych podwykonawców.

Konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy jednoczesnej solidarnej odpowiedzialności wykonawców (konsorcjantów) za wykonanie umowy - z zakresu prawa zamówień publicznych. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że jego uczestnicy są związani ustaleniami umownymi, które mogą dotyczyć różnych kwestii, zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego, np.: zasad reprezentacji, sposobu rozliczeń danego przedsięwzięcia, podziału robót, udziału w zyskach i stratach itp.

Zatem, celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową, zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Konsorcjum zwykle nie jest spółką prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane.

Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze - umowy konsorcjum - nie ma na celu powstania nowego swoistego podmiotu gospodarczego, lecz stanowi porozumienie stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego. A zatem, przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku VAT. Podatnikiem nie jest i nie może być natomiast samo konsorcjum.

W odrębnych rozstrzygnięciach wskazano, iż zarówno dostawa towarów jak i świadczenie usług przez Partnera na rzecz Lidera dokonane w ramach Konsorcjum jak również usługi oddelegowania personelu do P w tym działalność tego personelu w ramach P, w takim zakresie w jakim korzyści z tej usługi będzie czerpała druga strona Konsorcjum, jak też usługa zarządzania świadczona przez Lidera za którą otrzymuje wynagrodzenie w kwocie wyrażonej wartością, procentową rzeczywistej wartości netto umowy zawartej z Zamawiającym, niezależnie od sposobu otrzymania tej zapłaty (od Partnera lub Zamawiającego poprzez zatrzymanie odpowiedniej kwoty należnej Partnerowi) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wynika z wniosku wymienione powyżej usługi świadczone pomiędzy stronami Konsorcjum związane są z działalnością opodatkowaną związaną z realizacją Projektu dla Zamawiającego tym samym Stronom Konsorcjum będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez strony Konsorcjum a dokumentującym usługi świadczone w ramach konsorcjum.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Odnosząc się do powoływanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.

Ponadto informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:

1.

opodatkowania podatkiem VAT dostawy towarów oraz świadczonych usług przez Partnera na rzecz Lidera w ramach Konsorcjum

2.

opodatkowania podatkiem VAT oddelegowania przez Partnera osób do P

3.

opodatkowania podatkiem VAT oddelegowania przez Lidera osób do P

4.

opodatkowania podatkiem VAT kosztów pośrednich ponoszonych przez strony Konsorcjum

5.

opodatkowania prac wykonanych przez P w ramach Konsorcjum

6.

uznania czy zarządzanie Projektem przez Lidera Konsorcjum, za które otrzyma od Partnera dodatkowe wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT

7.

uznania czy zarządzanie Projektem przez Lidera Konsorcjum, za które za które Lider będzie uprawniony do zatrzymania z wynagrodzenia należnego od zamawiającego w podlega opodatkowaniu podatkiem VAT

8.

określenia podstawy opodatkowaniu

- zawarta zostanie w odrębnych rozstrzygnięciach.

Ponadto ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych również została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl