IBPP3/443-685/10/PH - Obniżenie należnej akcyzy z tytułu sprzedaży piwa o akcyzę zapłaconą od zużytej do jego wyprodukowanie energii elektrycznej w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2005 roku do dnia 28 lutego 2009 roku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-685/10/PH Obniżenie należnej akcyzy z tytułu sprzedaży piwa o akcyzę zapłaconą od zużytej do jego wyprodukowanie energii elektrycznej w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2005 roku do dnia 28 lutego 2009 roku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia należnej akcyzy z tytułu sprzedaży piwa o akcyzę zapłaconą od zużytej jego wyprodukowania energii elektrycznej w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 28 lutego 2009 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia należnej akcyzy z tytułu sprzedaży piwa o akcyzę zapłaconą od zużytej do jego wyprodukowania energii elektrycznej w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 28 lutego 2009 r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 listopada 2010 r. oraz pismem z dnia 29 listopada 2010 r. (data wpływu), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca tj. browar będący producentem piwa jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży ww. wyrobu. Zużywa energię elektryczną w procesie produkcyjnym wyrobu. W związku z tym ponosi koszt zapłaty za zużytą energię elektryczną od dostawcy oraz podatku akcyzowego zapłaconego w cenie nabycia energii elektrycznej zużytej w browarze. Istnieje możliwość dokładnego oszacowania ilości zużytej energii elektrycznej bezpośrednio w procesie produkcyjnym ze względu na posiadane mierniki poboru, które dokonują szczegółowego pomiaru energii bezpośrednio zużytej w browarze.

Ponadto w uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż zamierza pomniejszać podatek akcyzowy należny z tytułu sprzedaży piwa o podatek zawarty w energii elektrycznej użytej do jego wyprodukowania. Przedstawiona sytuacja obejmuje stan faktyczny zarówno przed jak i po 1 września 2010 r. dlatego też Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji dla obu przypadków. Wnioskodawca uzupełnił również przedmiotowy wniosek poprzez przedstawienie swojego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatnik tj. Wnioskodawca, który jest producentem piwa, ma możliwość odliczania akcyzy zapłaconej w cenie nabycia energii elektrycznej od akcyzy płaconej przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży piwa.

2.

Czy zatem podatnikowi podatku akcyzowego przysługuje prawo do obniżania należnego podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży piwa o podatek akcyzowy zawarty w cenie nabycia energii elektrycznej zużytej na wyprodukowanie piwa.

3.

Czy Wnioskodawca powinien prowadzić dodatkową ewidencję wyrobów akcyzowych (energii) zużytej przy produkcji piwa.

4.

Od kiedy podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka (browar) będąca producentem piwa i odprowadzająca podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży ww. wyrobu miała prawo do odliczenia od akcyzy należnej do zapłaty części akcyzy zapłaconej w cenie nabycia energii elektrycznej zużytej do jego wytworzenia.

Spółka (browar) będąca producentem piwa i odprowadzająca podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży ww. wyrobu powinna prowadzić ewidencję energii elektrycznej zużytej bezpośrednio w procesie produkcyjnym piwa, która daje producentowi wyrobu akcyzowego możliwość odliczenia akcyzy.

Wnioskodawca będący producentem wyrobu akcyzowego - może prawidłowo obliczyć akcyzę zawartą w energii elektrycznej.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia począwszy do 1 stycznia 2005 r. do nadal.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) obowiązującej do dnia 28 lutego 2009 r., wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi były - paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Natomiast przez wyroby akcyzowe niezharmonizowane - rozumieć należało wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane.

W pozycji 13 załącznika Nr 2 do ustawy - Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - wymienione zostało piwo otrzymywane ze słodu PKWiU 15.96.10-00, kod CN 2203 00. Zatem piwo należy do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca tj. browar będący producentem piwa jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży piwa. Zużywa energię elektryczną w procesie produkcyjnym piwa. W związku z tym ponosi koszt zapłaty za zużytą energię elektryczną od dostawcy oraz podatku akcyzowego zapłaconego w cenie nabycia energii elektrycznej zużytej w browarze. Istnieje możliwość dokładnego oszacowania ilości zużytej energii elektrycznej bezpośrednio w procesie produkcyjnym ze względu na posiadane mierniki poboru, które dokonują szczegółowego pomiaru energii bezpośrednio zużytej w browarze.

Stosownie do art. 19 ust. 1, 2 i ust. 4 pkt 2 ustawy, podatnicy byli obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynikał inny termin płatności.

W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy byli również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne.

Wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym były pomniejszane o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i pomniejszeń akcyzy.

Z cyt. wyżej art. 19 ust. 2 ustawy wynika, że w przypadku wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są wyroby akcyzowe zharmonizowane, podatnicy są zobowiązani do uiszczania wpłat dziennych. Przy czym kwoty wpłat dziennych są pomniejszane o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i pomniejszeń akcyzy określonych w przepisach szczegółowych.

W sytuacji odliczania od kwoty wpłaty dziennej kwot zwolnień i pomniejszeń przysługujących podatnikowi na podstawie przepisów szczegółowych, zmniejszenia tego rodzaju mogły być dokonywane po spełnieniu innych wymogów określonych w tych przepisach.

Przepis art. 19 ust. 7 ww. ustawy zawierał delegację dla Ministra Finansów do wydania przepisów wykonawczych w zakresie określenia szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń oraz dłuższych niż wymienione w ust. 1-5 okresy płatności akcyzy, uwzględniając sytuację gospodarczą państwa oraz poszczególnych grup podatników, a także częstotliwość powstawania obowiązku podatkowego w akcyzie.

W oparciu o przedmiotową delegację ustawową, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 z późn. zm.).

Stosownie do § 1 ww. rozporządzenia, określało ono szczegółowy tryb i warunki dokonywania rozliczenia podatku akcyzowego, zwanego dalej "akcyzą", przez jej obniżanie, w określonych przypadkach, o zapłaconą akcyzę.

Zgodnie z § 9 ww. rozporządzenia, w przypadkach określonych w rozporządzeniu, podatnik mógł obniżyć należną akcyzę o zapłaconą akcyzę, pod warunkiem że:

1.

nabyte wyroby podlegały obowiązkowi podatkowemu i nie były zwolnione od akcyzy;

2.

podatnik posiadał dowód, że zapłacił kwotę akcyzy wynikającą z faktur i z faktur korygujących, a w przypadku dokumentów celnych - kwotę akcyzy wynikającą z tych dokumentów;

3.

podatnik nie otrzymał zwrotu akcyzy na podstawie odrębnych przepisów w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub w sprawie zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych.

W ww. rozporządzeniu z dnia 23 kwietnia 2004 r. nie określono jednakże takiego przypadku, w którym podatnik mógł obniżyć akcyzę należną od sprzedaży piwa o akcyzę zapłaconą w cenie nabycia energii elektrycznej zużytej przy produkcji piwa

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż powyżej powołane przepisy nie obejmowały swoją dyspozycją możliwości obniżania akcyzy od wyprodukowanego piwa o zapłaconą akcyzę z tytułu nabycia energii elektrycznej zużytej w procesie produkcji piwa.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż ma on prawo do odliczenia od akcyzy należnej do zapłaty części akcyzy zapłaconej w cenie nabycia energii elektrycznej zużytej do wytworzenia piwa należy uznać za nieprawidłowe.

Tym samym bezprzedmiotowe jest pytanie odnoszące się do kwestii dodatkowej ewidencji zużytej energii elektrycznej przy produkcji piwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 28 lutego 2009 r.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie obniżenia należnej akcyzy z tytułu sprzedaży piwa o akcyzę zapłaconą od zużytej do jego wyprodukowania energii elektrycznej w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 marca 2009 r. do dnia 31 sierpnia 2010 r. oraz po dniu 1 września 2010 r. zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl