IBPP3/443-683/08/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-683/08/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 30 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania znakami akcyzy napojów alkoholowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania znakami akcyzy napojów alkoholowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fabryka Wódek prowadzi skład podatkowy, w ramach którego wykonuje działalność polegającą na produkcji, przetwarzaniu i magazynowaniu wyrobów akcyzowych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.Fabryka zamierza nabyć z państwa trzeciego (Stany Zjednoczone), w ramach procedury składu celnego butelkowane wyroby spirytusowe (wódka). Skład celny do którego będą wprowadzane wyroby ma charakter składu publicznego typu B. Ze składu celnego wyroby będą przeznaczone do sprzedaży na rynku krajowym, do dalszego wywozu na terytorium państwa członkowskiego (dostawa wewnątrzwspólnotowa np. na Litwę) oraz poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej (np. na Ukrainę),Fabryka rozważa również możliwość przemieszczenia wyrobów między składami celnymi w wykonaniu umowy sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy wyroby nabywane w procedurze składu celnego mogą być wprowadzane do składu celnego bez oznaczenia znakami akcyzy.

* Czy istnieje możliwość nakładania znaków w składzie celnym.

* Czy w przypadku nakładania znaków akcyzy w składzie celnym właścicielowi wyrobów korzystającemu z procedury składu celnego przysługuje prawo do pomniejszania zaliczek na podatek akcyzowy o wartość nałożonych znaków akcyzy.

* Czy wywóz wyrobów ze składu celnego na terytorium państwa członkowskiego oraz poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej może nastąpić bez ich oznaczenia znakami akcyzy.

* Czy możliwe jest przemieszczanie wódki między składami celnymi bez oznaczenia znakami akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy procedura celna jest gospodarczą procedurą zawieszającą, co oznacza zawieszenie wymiaru i poboru należności celnych przywozowych. Na mocy art. 26 ust. 3 pkt 1 w zw. z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, objęcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zawieszającą procedurą celną powoduje zawieszenie poboru akcyzy od tych wyrobów i zwolnienie importera z obowiązku oznaczana ich znakami akcyzy.Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi w momencie zakończenia procedury składu celnego i przeznaczenia wyrobów do sprzedaży na rynku krajowym lub do dalszego wywozu na terytorium państwa członkowskiego. Wówczas na właścicielu wyrobów, korzystającym z procedury składu celnego, będzie ciążył obowiązek oznaczenia ich znakami akcyzy. Ponieważ oznaczenie musi nastąpić przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, winno mieć miejsce w składzie celnym.W związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy po stronie właściciela wyrobów powstanie obowiązek zapłaty akcyzy. Zapłata winna nastąpić w trybie art. 19 ustawy o podatku akcyzowym, co oznacza również możliwość pomniejszenia podatku o kwotę stanowiącą wartość znaków akcyzy wpłaconą w celu ich otrzymania.Inny skutek powstanie w przypadku dalszego wywozu wyrobów ze składu celnego poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej oraz w przypadku przemieszczania ich między składami celnymi w wykonaniu umowy sprzedaży. Skoro wyroby nie będą wprowadzone do obrotu na terytorium kraju, nie powstanie obowiązek oznaczania ich znakami akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad.1

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 ww. ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, gdzie w pozycji 8 wymieniono m.in. wódki.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przy czym w myśl art. 26 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zawiesza się, jeżeli wyroby te są objęte zawieszającą procedurą celną.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na art. 84 ust. 1 lit. a) i art. 98 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Rady Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z dnia 19 października 1992 r. z późn. zm.), z których wynika, iż określenie "procedura zawieszająca" odnosi się w przypadku towarów niewspólnotowych do następujących procedur:

* tranzytu zewnętrznego,

* składu celnego,

* uszlachetniania czynnego z zastosowaniem systemu zawieszeń,

* przetwarzania pod kontrolą celną,

* odprawy czasowej,

Natomiast procedura składu celnego pozwala na składowanie w składzie celnym towarów niewspólnotowych, które w czasie tego składowania nie podlegają należnościom celnym przywozowym ani środkom polityki handlowej.Zgodnie z art. 27 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym warunkiem zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które są objęte zawieszającą procedurą celną albo otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego, jest złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.W oparciu o przytoczone wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wyroby akcyzowe zharmonizowane objęte procedurą składu celnego podlegają procedurze zawieszonego poboru akcyzy, tym samym wyroby nabywane w procedurze składu celnego mogą być wprowadzone do składu celnego bez oznaczenia znakami akcyzy. Należy jednak pamiętać, że warunkiem zawieszenia poboru akcyzy w takiej sytuacji jest złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Ad.2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek oznaczania wyrobów znakami akcyzy ciąży m.in. na importerach wyrobów akcyzowych podlegających takiemu obowiązkowi.Dodatkowo, zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być importowane bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia znakami akcyzy. Przez import, w myśl art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, rozumieć należy przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państw trzecich na terytorium kraju. Opierając się na wskazanych wyżej przepisach prawa należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca z chwilą wyprowadzenia przedmiotowych wyrobów akcyzowych ze składu celnego w celu objęcia ich procedurą dopuszczenia do obrotu staje się importerem tych wyrobów, z tego więc tytułu staje się w myśl art. z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiotem zobowiązanym do oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Jednocześnie wskazać należy, iż z chwilą zakończenia celnej procedury zawieszającej składu celnego zakończeniu ulega również w stosunku do przedmiotowych wyrobów procedura zawieszenia poboru akcyzy, co również, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, skutkuje koniecznością oznaczenia wyrobów znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.Zatem wyroby znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z przywołanymi przepisami, powinny być prawidłowo oznaczone znakami akcyzy przed zakończeniem tej procedury. Natomiast ustawodawca nie narzucił miejsca w którym ww. czynność winna być dokonana należy zatem uznać, że w takim przypadku istnieje dowolność miejsca nanoszenia znaków akcyzy o ile jest spełniony wymóg prawidłowo oznaczone znakami akcyzy.

Ad.3

Zgodnie z art. 19 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne.Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy, o której mowa w ust. 1, za dany miesiąc rozliczeniowy.Stosownie do ust. 4 pkt 1 ww. artykułu wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków.Należy jednak zauważyć, że w myśl ust. 6 przepisy ust. 1-5 nie dotyczą akcyzy płaconej przez podatników od dokonywanego przez nich importu tym samym przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób odliczenia kwot stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.W myśl art. 7 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w imporcie wyrobów akcyzowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy dokonujący importu wyrobów akcyzowych są obowiązani do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym, z uwzględnieniem obowiązujących stawek.W myśl art. 21 ustawy podatnik, który dokonał importu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, jest zobowiązany do zapłaty akcyzy w terminie i na warunkach określonych w przepisach prawa celnego dla należności celnych. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na art. 223 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U.UE L92.302.1 z późn. zm.) zgodnie z którym należności uiszcza się w gotówce lub w każdy inny sposób mający zgodnie z obowiązującymi przepisami podobne skutki płatnicze. Mogą one zostać również uiszczone poprzez saldowanie kredytu, o ile obowiązujące przepisy przewidują taką możliwość.Stosownie do art. 83 ust. 1 i art. 85 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. Podatkowe znaki akcyzy są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy. Jak już zauważono wcześniej obowiązek oznaczania wyrobów znakami akcyzy ciąży m.in. na importerach wyrobów akcyzowych.W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr. 80, poz. 742 z późn. zm.) wprowadza się do oznaczania wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych Zgodnie § 9 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 ww. rozporządzenia wysokość kwot stanowiących wartość banderol podatkowych wpłacanych w celu otrzymania banderol podatkowych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol podatkowych określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.W przypadku gdy wysokość kwot stanowiących wartość banderol podatkowych jest równa wysokości podatku akcyzowego albo przewyższa wysokość podatku akcyzowego od wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą, wówczas wysokość kwoty stanowiącej wartość banderol podatkowych wynosi 80% wysokości podatku akcyzowego od tego wyrobu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wpłacone kwoty za podatkowe znaki akcyzy w przypadku importu towarów akcyzowych należy traktować jako rodzaj zaliczki. Jak zauważono przepisy kodeksu celnego stanowią, że powstałe należności celno-podatkowe można uiszczonać poprzez zbilansowanie zobowiązań i należności przez zaliczenie na ich poczet np. zaliczek z tytułu wcześniej dokonanych wpłat. Potwierdzeniem powyższego jest równie przepis ww. rozporządzenia który kwoty stanowiącej wartość banderol zalicza w poczet należnego podatku akcyzowegoZatem należy uznać, że wypadku podatku akcyzowego od towarów objętych obowiązkiem banderolowania, kwotę podatku akcyzowego należy pomniejszyć o wysokość zaliczki wpłaconej przez importera nabywającego banderole podatkowe. Kwoty podatku akcyzowego należy pomniejszyć proporcjonalnie do ilości towarów banderolowanych znajdujących się w danej przesyłce.Na marginesie należy zaznaczyć że nie podlegają odliczeniu odpłatności z tytułu kosztów wytworzenia banderol.

Ad.4

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na producentach, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawicielach podatkowych oraz na podmiotach dokonujących pakowania, rozlania lub rozważenia wyrobów w opakowania jednostkowe, a także przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe.Stosownie do art. 87 ust. 1 do ust. 3 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadku win gronowych, o których mowa w art. 30 ust. 2, przed ich przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy, nie mogą być:

1.

importowane;

2.

przywiezione na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Z uwzględnieniem ust. 1 i 2, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem obrotu na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.Z cyt. wyżej przepisów wynika, że w przypadku towarów objętych procedurą składu celnego eksport tych towarów jak i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów nie powoduje obowiązku oznaczenia tych towarów podatkowymi znakami akcyzy.

Ad.5

Również w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych między składami celnymi, aż do momentu zakończenia zawieszającej procedury celnej, należy uznać, że wyroby te podlegają procedurze zawieszonego poboru akcyzy, a co zatem idzie nie zaistnieje obowiązek nałożenia znaków akcyzy na te wyroby.

Podsumowując:

* wyroby nabywane w procedurze składu celnego mogą być wprowadzone do składu celnego bez oznaczenia znakami akcyzy. Należy jednak pamiętać, że warunkiem zawieszenia poboru akcyzy w takiej sytuacji jest złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego,

* nieistnieją przeciwwskazania do nakładania znaków akcyzy w składzie celnym,

* Wnioskodawca w przypadku nakładania znaków akcyzy na wyroby importowane będzie upoważniony do odliczenia w dokumencie celnym kwot stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków,

* w przypadku wewnatrzwspólnotowej dostawy oraz eksportu wyrobów akcyzowych dokonywanych ze składu celnego Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku oznaczenia tych wyrobów znakami akcyzy,

* możliwe jest przemieszczanie wyrobów akcyzowych objętych zawieszającą procedurą celną pomiędzy składami celnymi bez oznaczania ich znakami akcyzy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, oceniane całościowo należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl