IBPP3/443-679/13/EJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w postaci organizacji plenerowej imprezy integracyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-679/13/EJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w postaci organizacji plenerowej imprezy integracyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 6 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 2 lipca 2013 r.) oraz pismem z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 10 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 2 lipca 2013 r.) oraz pismem z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 10 lipca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) zarejestrowane zostało w KRS w dniu 24 sierpnia 2012 r. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 585 z późn. zm.) oraz swojego statutu. Wnioskodawca realizuje swoje cele przez:

1.

naukę, edukację, oświatę i wychowanie,

2.

działalność w zakresie upowszechniania kultury i sztuki,

3.

podtrzymywanie tradycji narodowej i regionalnej oraz rozwój świadomości obywatelskiej i kulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa narodowego,

4.

upowszechnianie krajoznawstwa oraz organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży,

5.

działalność z zakresu ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

6.

działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

7.

prowadzenie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób (wsparcie finansowe, organizacyjne, rzeczowe),

8.

działalność charytatywna i na rzecz osób niepełnosprawnych (wsparcie finansowe, organizacyjne, rzeczowe),

9.

ochronę i promocję zdrowia oraz kulturę fizyczną i sport,

10.

promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

11.

działalność z zakresu porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,

12.

współpracą z jednostkami samorządu terytorialnego oraz ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami o podobnym lub zbliżonym profilu działania w kraju i za granicą,

13.

fundowanie i przyznawanie nagród, wyróżnień, stypendiów, dyplomów i odznak stowarzyszenia,

14.

promowanie i organizowanie wolontariatu,

15.

upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich

16.

działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,

17.

inicjowanie i koordynowanie wspólnych przedsięwzięć podejmowanych w interesie mieszkańców wsi oraz członków Stowarzyszenia,

18.

reprezentowanie interesów Stowarzyszenia wobec instytucji państwowych, samorządowych i organizacji społecznych,

19.

tworzenie programów rozwoju wsi ze szczególnym uwzględnieniem walorów i możliwości gminy Ż.

20.

pomoc osobom fizycznym (wsparcie finansowe, organizacyjne, rzeczowe),

21.

prowadzenie działalności wydawniczej,

22.

wspieranie rozwoju zawodowego członków Stowarzyszenia.

W piśmie z dnia 24 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu pn. "..." odbyła się w postaci plenerowej imprezy integracyjnej.

Z. to jedna z najstarszych wsi Gminy, od powstania styczniowego siedziba arystokratycznego rodu Ł., miejscowość słynąca w regionie z plantacji drzewek owocowych i krzewów, początki parafii sięgają tu XIV wieku, Ochotnicza Straż Pożarna ma 140 letnią tradycję istnienia. To tylko te najbardziej wpisujące się w najstarszą historię i tradycję atuty tej miejscowości. Fakty znane wszystkim mieszkańcom niekoniecznie są znane wszystkim społecznościom terenu P. Realizacja przedsięwzięcia "..." zaprezentuje wiekowe dziedzictwo kulturowe tej miejscowości. Podczas imprezy integracyjnej mieszkańcy we współpracy z Wnioskodawcą będą promować lokalną historię, tradycję wyrobów rękodzielniczych, koncert kapeli ludowej, a przybyłych gości zaproszą do degustacji lokalnych potraw, których przepisy mieszkańcy odziedziczyli po kuchni księżnej Ł. Nieodłącznym elementem tradycji jest Ochotnicza Straż Pożarna, dlatego też strażacy - ochotnicy również zaprezentują 140-letnią tradycję swej działalności, a na tak prestiżowej imprezie plenerowej nie zabraknie oddania honorów tym najbardziej zasłużonym, którzy swoją postawą podczas służby drugiemu człowiekowi niejednokrotnie udowodnili, że są godni noszenia na piersiach orderów najwyższej rangi.

Efektem projektu nie będzie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT, projekt nie generuje zysku. Towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie mają związku ze sprzedażą.

W piśmie z dnia 5 lipca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że projekt pn. "..." został zrealizowany dnia 9 czerwca 2013 r., a zatem wnosi o wydanie interpretacji w zakresie stanu faktycznego.

W ww. piśmie Wnioskodawca wskazał także, że wszystkie atrakcje na rzecz przybyłych gości podczas imprezy były nieodpłatne (nie pobierano biletów na koncert oraz wystawę, degustacja potraw odbywała się bezpłatnie). Towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Realizacja projektu nie generowała dla Wnioskodawcy żadnego obrotu, a tym samym nie powstała sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sprecyzowane w piśmie z dnia 24 czerwca 2013 r.):

Czy w ramach realizacji projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (sprecyzowanym w piśmie z dnia 24 czerwca 2013 r. oraz w piśmie z dnia 5 lipca 2013 r.), w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Realizacja projektu nie generowała dla Wnioskodawcy żadnego obrotu, a tym samym nie powstała sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca, niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur, dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszówpo uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl