IBPP3/443-667/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-667/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania samochodów na zasadach marży - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania samochodów na zasadach marży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegająca na handlu samochodami. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i rozlicza się na zasadzie VAT marża. Towarem handlowym Wnioskodawcy są samochody, które zakupuje w kraju, a także poza granicami. Czynności te udokumentowane są fakturą lub umową kupna sprzedaży. Głównym krajem, w którym Wnioskodawca dokonuje zakupów są Włochy. Zakupy Wnioskodawca dokonuje od podatników, którzy tak jak Wnioskodawca, handlują samochodami i rozliczają się na zasadzie VAT marża - na fakturze umieszczony jest odpowiedni artykuł świadczący o tej transakcji, lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub też od osób fizycznych na umowę kupna sprzedaży.

Wnioskodawca zakupił samochód od podatnika włoskiego, który nie zajmuje się handlem samochodami jednak prowadzi działalność i jest zarejestrowanym podatnikiem. Na fakturze sprzedający zastosował art. 10. N 27 QUINQUIES DPR 633/72. Wnioskodawca nie wie co dalej w tej sytuacji. W swoim urzędzie starał się wydanie zaświadczenia o braku czy też obowiązku zapłaty podatku od podatku od towarów i usług, jednak urząd nie wydał mu takiego zaświadczenia. Obecnie Wnioskodawca dokonał jeszcze dwóch takich transakcji i przypuszcza, że nie będą to jednorazowe transakcje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakupując samochód od podatnika włoskiego na którym istnieje adnotacja z takim artykułem czy jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie i Wnioskodawca ma obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług czy też można takie nabycie można opodatkować na zasadzie marży.

Zdaniem Wnioskodawcy: nie powinien on mieć obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług i może sprzedać ten samochód na zasadzie VAT marża. Podatnik włoski z którym Wnioskodawca rozmawiał, oświadczył, iż: sprzedaż tego samochodu nie podlega podatkowi od towarów i usług, uzasadniając, że do transakcji zwolnionych na podstawie dell'articolo 10 nr 27 - DPR 633/72 system opodatkowania mający zastosowanie w późniejszej odsprzedaży to procedura marży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, dla potrzeb stosowania rozdziału 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zgodnie zaś art. 120 ust. 4 ww. ustawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Polska ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowaniea szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz - art. 9 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Natomiast art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy stwierdza, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Stosownie do powyższego przy spełnieniu powyższych warunków nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju.

Jak wskazuje Wnioskodawca, na fakturze zakupu otrzymanej od włoskiego podatnika podatku od wartości dodanej umieszczono adnotację " art. 10. N 27 QUINQUIES DPR 633/72". Ponadto Wnioskodawca przedstawił we wniosku, iż podatnik włoski oświadczył, że powyższy zapis świadczy, że sprzedaż tego samochodu nie podlega podatkowi od towarów i usług, uzasadniając, że do transakcji zwolnionych na podstawie dell'articolo 10 nr 27 - DPR 633/72 - system opodatkowania mający zastosowanie w późniejszej odsprzedaży - to procedura marży.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie tut. organu, stwierdzić należy, że przedmiotowa adnotacja na fakturze nie potwierdza, iż zostały spełnione warunki pozwalające Wnioskodawcy uznać, że przy dostawie zakupionego we Włoszech samochodu Wnioskodawca ma prawo zastosować procedurę VAT marża. Jak wynika bowiem z broszury informacyjnej zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (...) w przypadku dostaw opodatkowanych na podstawie marży na terytorium Włoch na fakturze widnieć winna obowiązkowo adnotacja:

* "Operazione sogetta al. Regime del margine, ai sensi dell' art. 36 del DL 23 febbrairo 1995 nr 41" (Transakcja w ramach procedury opodatkowania marża, na mocy art. 36 dekretu nr 41 z 23 lutego 1995 r.)

* "Operazione sogetta al. Regime del margine, ai sensi dell' art. 36 del DL 41/95" (Transakcja w ramach procedury opodatkowania marża, na mocy art. 36 dekretu nr 41/95)

* "TVA inclusa" - (VAT wliczony).

Natomiast w sytuacji gdy dostawa korzysta ze zwolnienia z opodatkowania (ogólna procedura wewnątrzwspólnotowych dostaw) na fakturze obowiązkowo (art. 446 Dekretu 331/93) powinna widnieć następująca adnotacja:

* "Operazione non imponibile, ai sensi dell' art. 41-1-a del DL 30.08.1993 nr 331" (Transakcja nie podlegająca opodatkowaniu na podstawie art. 41-1 Dekretu z 30.08.1993 nr 331)

* "Operazione non imponibile, ai sensi dell' art. 41-1-a del DL 331/93" (Transakcja nie podlegająca opodatkowaniu na podstawie art. 41-1-a Dekretu 331/93).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że adnotacja zawarta na fakturze otrzymanej przez Wnioskodawcę nie stanowi jednoznacznego potwierdzenia nabycia od podatnika włoskiego samochodu na zasadach marży lub z zastosowaniem zwolnienia. Tym samym posiadana przez Wnioskodawcę faktura z przedstawioną adnotacją nie uprawnia go do zastosowania opodatkowania na podstawie marży przy dostawie przedmiotowych samochodów. Oznacza to zarazem, iż w takiej sytuacji Wnioskodawca, w stosunku do przedmiotowego samochodu będącego przedmiotem dalszego handlu nabytego od podatnika wartości dodanej, winien rozpoznać na terytorium kraju wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów.

Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl