IBPP3/443-666/11/PK
Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-666/11/PK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług badania diagnostycznego dla osób uprawiających sport - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług badania diagnostycznego dla osób uprawiających sport. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 sierpnia 2011 r. znak IBPP3/443-666/11/PK, IBPP3/443-864/11/PK.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Klub Wnioskodawca jest stowarzyszeniem sportowym wpisanym do rejestru stowarzyszeń którego podstawowymi celami statutowymi są:
Czynne uczestnictwo w procesie dydaktyczno-wychowawczym uczelni poprzez łączenie zadań szkolenia sportowego z przygotowaniem zawodowym.
Rozwijanie działalności prowadzącej do osiągnięcia mistrzostwa sportowego.
Upowszechnianie kultury fizycznej, podnoszenie sprawności fizycznej i polepszenie stanu zdrowia społeczności akademickiej.
Wychowanie członków Związku zgodnie z tradycjami AZS.
Kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za losy macierzystego Klubu, szkoły i środowiska.
Działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Stworzenie warunków rozwoju psychofizycznego młodzieży szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem Szkół Sportowych i Szkół Mistrzostwa Sportowego.
Działanie na rzecz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Działanie na rzecz wyrównania szans młodzieży z rodzin o trudnej sytuacji życiowej.
Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
Działanie na rzecz organizacji wolontariatu.
Przeciwdziałanie patologiom społecznym, w szczególności narkomani, alkoholizmowi i nikotynizmowi zagrażającym środowisku młodzieży uczącej się.
Klub realizuje swoje cele przez:
Organizowanie specjalistycznych sekcji i zespołów sportowych.
Organizowanie życia sportowego na terenie uczelni.
Uczestniczenie w imprezach i zawodach sportowych w kraju i za granica.
Współdziałanie w organizowaniu szkolenia i doskonalenia kadr trenersko-instruktorskich.
Organizowanie obozów sportowych i szkoleniowych.
Tworzenie, utrzymywanie oraz zagospodarowanie terenów i obiektów sportowych.
Współdziałanie z władzami i poszczególnymi komórkami uczelni w celu zapewnienia swoim członkom najlepszych warunków do nauki i szkolenia sportowego, opieki lekarskiej, procesu odnowy biologicznej l rehabilitacji oraz warunków bytowych.
Zapewnienie członkom Klubu możliwie najlepszej kadry szkoleniowej, obiektów, urządzeń i sprzętu.
Współdziałanie z instytucjami państwowymi, związkami sportowymi oraz organizacjami społecznymi.
Rozwijanie współpracy z władzami szkół wyższych i samorządów studenckich.
Prowadzenie działalności gospodarczej.
pomoc w realizacji procesu szkolenia, monitoringu oraz naboru i selekcji.
Utrzymywanie kontaktów sportowych z odpowiednimi stowarzyszeniami i klubami sportowymi w kraju i za granicą.
Klub w ramach swojej działalności przeprowadza badania diagnostyczne zawodników własnych - bezpłatnie, oraz z klubów zewnętrznych, a także zawodników niezrzeszonych, biorących udział w imprezach masowych, pobierając za to odpłatność. Część zawodników realizujących badania diagnostyczne są członkami stowarzyszenia jakim jest KS AZS AWF Katowice i wówczas usługi te są świadczone w zakresie interesu zbiorowego i są wykonywane w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Pozostali zawodnicy dla których są świadczone usługi badań diagnostycznych są zawodnikami innych klubów sportowych i wówczas, badania są realizowane za opłatą wnoszoną przez te kluby lub samych zawodników.
Badania przeprowadzane są w pracowni badań czynnościowych człowieka Wnioskodawcy, przez osoby wykwalifikowane. Są to badania dla osób czynnie uprawiających sport, nie refundowane przez NFZ, jak również nie mające nic wspólnego z badaniami lekarskimi. Badania te mają na celu zdiagnozowanie poziomu wytrenowania i określenie parametrów treningowych do zastosowania w kolejnych treningach. Korzystanie z usług w zakresie badań diagnostycznych jest niezbędne dla uprawiających sport wyczynowy w celu optymalizacji procesu sportowego i unikania zaburzeń zdrowotnych wynikających z obciążeń treningowych i startowych. Badania te są świadczone dla osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym, dla osób nie uprawiających żadnej dyscypliny sportowej są to badania zbędne.
Klub nie jest nastawiony na osiąganie zysków, wszystkie zyski są przeznaczane na wydatki związane z działalnością statutową.
Podobne usługi są świadczone przez inne podmioty. Z wiedzy posiadanej przez wnioskodawcę usługi tego typu świadczy np....
Wnioskodawca nie jest powołany do celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim. Głównym celem klubu jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Klub prawidłowo interpretuje art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, jest to usługa ściśle związana ze sportem i jako konieczna do uprawiania sportu w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia i takim właśnie świadczeniem są usługi medyczne, będące przedmiotem niniejszej interpretacji, dla których prawodawca nie dokonał odwołania do statystyk publicznych.
Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.
Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku usług ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością (art. 43 ust. 1 pkt 32).
W myśl art. 43 ust. 17 stawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub
ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Należy tutaj zauważyć, że zwolnienie usług związanych ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie musi on być klubem bądź związkiem sportowym ewentualnie związkiem stowarzyszeń lub inną osobą prawną którego celem jest rozwój i popularyzacja sportu. Ponadto usługodawca nie może być nastawiony na osiągnięcie zysku, a ewentualny zysk winien być przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym jako stowarzyszenie sportowe wpisane do rejestru stowarzyszeń. Na marginesie można zauważyć, że stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.) działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Zaś stosownie do art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
Akty prawne nie definiują pojęcia "klub sportowy" należy zatem odwołać się do definicji potocznej. Według definicji zawartej w internetowej encyklopedii PWN (http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3923092/klub-sportowy.html) klub sportowy to organizacja powołana w celu uprawiania różnych dyscyplin sportu, organizowania zawodów i imprez sportowych oraz upowszechniania kultury fizycznej. Kluby mogą mieć różne formy organizacyjne (np. stowarzyszenia lub spółki akcyjne) i zakres działalności (jedno-lub wielosekcyjne); podstawą działalności jest statut klubu.
Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest stowarzyszeniem które realizuje swe zadania m.in. poprzez organizowanie specjalistycznych sekcji i zespołów sportowych oraz uczestniczenie w imprezach i zawodach sportowych w kraju i za granica dodatkowo Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków, a wszystkie zyski są przeznaczane na wydatki związane z działalnością statutową.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że działalność Wnioskodawcy jest charakterystyczna dla klubów sportowych jak też Wnioskodawca posiada osobowość prawną. A zatem należy uznać, iż Wnioskodawca spełnia warunki podmiotowe pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia dla usług związanych ze sportem.
Drugim ograniczeniem jakie doznaje zwolnienie usług związanych ze sportem dotyczy charakteru samych usług. A mianowicie muszą one być
konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Ustawa o VAT nie określa co należy rozumieć przez "sport" oraz "wychowanie fizyczne". Definicję "sportu" zawiera art. 2 ust. 1 ww. ustawy o sporcie zgodnie z którym sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Na podstawie powyższej definicji należy stwierdzić, że sport jest to aktywność fizyczna człowieka, polegająca na indywidualnym lub grupowym współzawodnictwie w wodzie, powietrzu i na lądzie, także na pokonywaniu czasu, przestrzeni, naturalnych lub sztucznych przeszkód i przeciwnika. Przy czym należy wyróżnić dwie podstawowe formy sportu:
* wyczynowy - nastawiony na osiągnięcie jak najlepszego wyniku oraz
* rekreacyjny - nastawiony na utrzymanie sprawności fizycznej, odprężenie i relaks.
Natomiast zdaniem tut. organu przez wychowanie fizyczne należy rozumieć całokształt środków oraz metod pedagogicznych i sportowych wykorzystywanych w celu kształtowania sprawności fizycznej oraz nawyków czynnej rekreacji służącej zdrowiu i podnoszeniu odporności organizmu ludzkiego.
Warto tutaj zauważyć, że aby zastosować zwolnienie dla usług związanych ze sportem to z jednej strony musi ona być świadczona na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, a z drugiej strony musi być konieczna do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. A zatem musi ta usługa być konieczna równocześnie do organizowania jak też do uprawiania sportu.
Jak podaje Wnioskodawca usługi przez niego świadczone są to badania dla osób czynnie uprawiających sport, nie refundowane przez NFZ, jak również nie mające nic wspólnego z badaniami lekarskimi. Badania te mają na celu zdiagnozowanie poziomu wytrenowania i określenie parametrów treningowych do zastosowania w kolejnych treningach. Korzystanie z usług w zakresie badań diagnostycznych jest niezbędne dla uprawiających sport wyczynowy w celu optymalizacji procesu sportowego i unikania zaburzeń zdrowotnych wynikających z obciążeń treningowych i startowych. Badania te są świadczone dla osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym, dla osób nie uprawiających żadnej dyscypliny sportowej są to badania zbędne.
Z powyższego wynika, iż usługi te są świadczone dla osób uprawiających sport. A ponadto są one niezbędne do organizowania sportu rozumianego jako aktywność fizyczna człowieka, polegająca na indywidualnym lub grupowym współzawodnictwie służą do określenie parametrów treningowych. Dodatkowo usługi te są niezbędne w celu optymalizacji procesu sportowego i unikania zaburzeń zdrowotnych wynikających z obciążeń treningowych i startowych.
Zdaniem tut. organu ww. usługa badania spełnia warunki pozwalające korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.