IBPP3/443-665/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-665/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych przedsięwzięcia pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest kompleksowa modernizacja boiska wielofunkcyjnego, mieszczącego się w zasobach Spółdzielni w obrębie nieruchomości budynkowej na terenie osiedla, czas realizacji projektu obejmuje okres od miesiąca maja do sierpnia 2010 r. Ma on na celu poprawę warunków aktywnego spędzania czasu wolnego przez społeczność lokalną, głównie mieszkańców osiedla i pobliskich osiedli mieszkaniowych. Po wykonaniu przebudowy boisko wielofunkcyjne składać się będzie z części przeznaczonej do gry w piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę i terenu rekreacyjnego. Zatem w ramach realizacji projekt Spółdzielnia w drodze przetargu wyłoni wykonawcę, który wykona usługę remontu-przebudowy istniejącego boiska, obejmując m.in. roboty przygotowawcze, ziemne i wykończeniowe, wykonanie nawierzchni i montaż sprzętu sportowego. Przy nabyciu powyższej usługi podatek naliczony nie będzie podlegał odliczeniu.

Za korzystanie z boiska nie będą pobierane opłaty - projekt nie generuje dochodu netto. Boisko nie będzie służyło wykonywaniu czynności opodatkowanych, w stosunku do których przysługiwałoby prawo do obniżenia podatku VAT należnego (np. nie będzie wynajmowane, dzierżawione, itp.). Będzie służyło mieszkańcom, podobnie jak drogi, dojścia i zieleń stanowiąca otoczenie budynków i przyczyni się ono do wzrostu ich aktywności fizycznej.

Po zrealizowaniu inwestycji koszty eksploatacji i utrzymania przedmiotowego boiska, obejmujące m.in. koszty sprzątania, przeglądów technicznych, utrzymania urządzeń technicznych i ogrodzenia będą pokrywane przez mieszkańców pobliskich osiedli w ramach opłat wymienionych w art. 4 ust. 1-2, 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Opłaty te opodatkowane są stawką zwolnioną VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż pobierane są z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędącymi członkami spółdzielni. Zatem od nabywanych towarów i usług związanych z eksploatacją i utrzymaniem tegoż boiska Spółdzielnia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego, ze względu na związek tych wydatków ze sprzedażą zwolnioną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów powstałych w trakcie realizacji projektu polegającego na przebudowie istniejącego boiska w osiedlu mieszkaniowym (współfinansowanych ze środków UE) będzie Spółdzielni przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego podczas, gdy za korzystanie z tegoż obiektu nie będą pobierane opłaty, a koszty jego eksploatacji dotyczą nieruchomości wspólnej i będą stanowiły koszty pokrywane wnoszonymi przez mieszkańców opłatami opodatkowanymi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 stawką zwolnioną (opłaty wymienione w art. 4 ust. 1, 2 i 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Spółdzielnia nie pobiera indywidualnych opłat za korzystanie z placów zabaw czy boisk sportowych, gdyż umiejscowione są one obrębie nieruchomości budynkowych i stanowią element małej architektury towarzyszącej budynkom mieszkalnym, podobnie jak infrastruktura w postaci dróg, dojść i zieleni. W ramach opłat za eksploatację i utrzymanie nieruchomości wspólnych (o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych*) mieszkańcy będą w przyszłości pokrywać koszty związane z utrzymaniem przedmiotowego boiska (m.in. koszty sprzątania, przeglądów technicznych, utrzymania urządzeń technicznych ogrodzenia), a opłaty te na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu stawką zwolnioną.

Przedstawiona w art. 86 ustawy zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, bądź wykorzystywane do czynności zwolnionych. Stąd nie można odliczyć podatku od towarów i usług związanych z przedmiotowym przedsięwzięciem, ze względu na brak związku tychże zakupów z czynnościami opodatkowanymi, w stosunku do których przysługiwałoby prawo do obniżenia podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatku od towarów i usług związanego z omawianym przedsięwzięciem nie można odliczyć ze względu na brak związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi, w stosunku do których przysługiwałoby prawo do obniżenia podatku należnego. W tej sytuacji VAT naliczony przy fakturach zakupowych dotyczących przedsięwzięcia będzie w całości kosztem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych na projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, którego przedmiotem jest kompleksowa modernizacja boiska. Eksploatacja nowo powstałego obiektu nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym, a za korzystanie z niego nie będą pobierane opłaty.

Tak więc mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie w przypadku bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż tut. organ nie dokonywał oceny prawidłowości zastosowania zwolnienia w związku z art. 43 ust. 1 pkt 11, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl