IBPP3/443-656/08/KO - Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w zakresie VAT z tytułu części wynagrodzenia otrzymywanego od producenta rolnego związanego z odbiorem padłych sztuk zwierząt gospodarskich?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 18 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-656/08/KO Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w zakresie VAT z tytułu części wynagrodzenia otrzymywanego od producenta rolnego związanego z odbiorem padłych sztuk zwierząt gospodarskich?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania należności od producenta rolnego za odbiór od niego padłych sztuk zwierząt gospodarskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 9 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania należności od producenta rolnego za odbiór od niego padłych sztuk zwierząt gospodarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. (dalej spółka) zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie udzielania przez ARiMR pomocy finansowej na zbiór, transport i unieszkodliwianie padłych zwierząt gospodarskich. Pomoc finansowa polega na dofinansowaniu kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt ponoszonych przez producenta rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne.

Zgodnie z postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy, podstawą do otrzymania kwoty pomocy finansowej jest kwota wynikająca z faktury VAT wystawionej przez spółkę na rzecz producenta rolnego. Kwoty znajdujące się na fakturach VAT wystawianych na rzecz producentów rolnych ustalane są w oparciu o kwoty jednostkowe określone w umowie zawartej między spółką a ARiMR.

Kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR stanowi różnicę między całkowitą wartością brutto wynikającą z faktury VAT a tą częścią kwoty, do której uregulowania, zobowiązany jest producent rolny. Kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR jest przekazywana bezpośrednio spółce świadczącej usługi zbioru i utylizacji. Wysokość dofinansowania z ARiMR zależy od dwóch czynników:

-

przedmiotu usługi (zbiór i transport padłych zwierząt - 100% dofinansowania, utylizacja padłych zwierząt - 75% lub 100% w zależności od grupy zwierząt);

-

statusu podatkowego usługobiorcy (jeżeli producent rolny jest rolnikiem ryczałtowym kwota dotacji obejmuje kwotę brutto wraz z podatkiem VAT, jeżeli producent rolny jest podatnikiem podatku VAT- kwota dotacji obejmuję wyłącznie kwotę netto).

Zgodnie z § 6 umowy zawartej między spółką a ARiMR, kwota pomocy jest przekazywana przez ARiMR w terminie do 21 dni od dnia złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wypłatę środków zawierającego wykaz wszystkich usług objętych dofinansowaniem, świadczonych przez spółkę na rzecz producentów rolnych w danym miesiącu. Spółka zobowiązana jest do złożenia powyższego wniosku w terminie do 30 dni po upływie każdego miesiąca.

W praktyce, odbiór padłej sztuki zgłoszonej przez producenta rolnego wiąże się z kolejno następującymi zdarzeniami:

1.

spółka odbiera padłą sztukę po otrzymaniu zgłoszenia od producenta rolnego;

2.

spółka pobiera część należności nie objętej dofinansowaniem od producent rolnego (najczęściej w momencie wykonania usługi odbioru);

3.

spółka wystawia fakturę VAT na producenta rolnego;

4.

spółka sporządza wniosek (w terminie 30 dni po upływie danego miesiąca) o wypłatę środków z ARiMR;

5.

spółka otrzymuje kwotę wynagrodzenia objętą dofinansowaniem z ARiMR w terminie do 21 dni od złożenia wniosku o wypłatę środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT z tytułu części wynagrodzenia otrzymywanego od producenta rolnego związanego z odbiorem padłych sztuk zwierząt gospodarskich?

Zdaniem Wnioskodawcy co do zasady, jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

W świetle szczegółowej regulacji zawartej w art. 19 ust. 13 pkt 1c ustawy o podatku VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika Nr 3 do ustawy. Zdaniem wnioskodawcy, możliwość zastosowania szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego zawartego w art. 19 ust. 13 pkt 1c uzależniona jest od spełnienia dwóch warunków.

Warunek I

Przedmiotem usługi muszą być usługi zaliczające się do usług wymienionych w poz. 153 załącznika Nr 3.

Pozycja 153 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT obejmuje usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne. W opinii wnioskodawcy, warunek ten jest spełniony z uwagi na fakt, iż spółka dokonuje zbiórki i utylizacji padłych zwierząt gospodarskich.

Warunek II

Termin płatności ma być określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tego tytułu. W przypadku części należności regulowanej przez producenta rolnego, nie jest spełniony warunek drugi, ponieważ umowa zawarta między spółką i ARiMR nie określa terminu płatności części płatności nie objętej dofinansowaniem. Tym samym, w przypadku części należności regulowanej przez producenta rolnego moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT powinien być ustalony zgodnie z ogólną zasadą przyjętą w art. 19 ust. 4 ustawy o VAT tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zasadą, w zakresie obowiązku podatkowego, przyjętą w ustawie o podatku od towarów i usług jest to, że obowiązek w tym podatku powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT.

Ustawodawca przewidział jednak od tej zasady szereg wyjątków. Zgodnie bowiem z cyt. powyżej art. 19 ust. 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1, które określają w odmienny sposób szczególny moment powstania obowiązku podatkowego m.in. w zależności od rodzaju transakcji.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich. Usługi te są w 100% lub 75% finansowane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR stanowi różnicę między całkowitą wartością brutto wynikającą z faktury VAT a tą częścią kwoty, do której uregulowania, zobowiązany jest producent rolny.

W świetle powyższego obowiązek podatkowy od tej części należności za usługę, którą płaci producent rolny, powstaje z chwilą wykonania usługi, natomiast jeśli usługa powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymywanych od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotacji na zbiór, transport i unieszkodliwianie padłych zwierząt gospodarskich zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl