IBPP3/443-654/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-654/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2009 r. (data wpływu 28 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportu w postaci nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia aportu w postaci nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. Wnioskodawca jest właścicielem gruntu wraz z budynkiem (dalej "Nieruchomość"). Obecnie Wnioskodawca udostępnia nieruchomość w formie najmu innemu podmiotowi niepowiązanemu.

Przedmiotowy budynek stanowi jednolity przedmiot własności i nie istnieją w nim wyodrębnione lokale, stanowiące odrębne nieruchomości, będące odrębnymi od budynku przedmiotami własności. Przedmiotowy grunt stanowi zaś jedną działkę pod względem ewidencyjnym.

Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę jako opodatkowana podatkiem VAT. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych na budowę przedmiotowego budynku Nieruchomości.

W związku z planami biznesowymi, Wnioskodawca rozważa przeniesienie Nieruchomości do oddzielnego podmiotu.

W konsekwencji, planowane jest zawiązanie spółki osobowej prawa handlowego, np. spółki komandytowej (dalej: "Spółka"). Wnioskodawca zamierza przystąpić jako wspólnik do Spółki oraz wnieść Nieruchomość na pokrycie swojego wkładu.

Wnioskodawca zakłada, że w momencie dokonania rozważanego aportu. Nieruchomość nie będzie stanowić przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "u.p.d.o.p.") lub ustawy kodeks cywilny.

Wartość Nieruchomości, która zostanie przyjęta w umowie Spółki wynikać będzie z wyceny rynkowej przeprowadzonej przez rzeczoznawcę. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż pierwsze zasiedlenie Nieruchomości nastąpiło 1 września 2006 r., zgodnie z zawartą przez Wnioskodawca umową wynajmu Nieruchomości do podmiotu zewnętrznego.

Wnioskodawca podkreśla, iż między pierwszym zasiedleniem a planowanym dokonaniem aportu Nieruchomości upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Nakłady ponoszone przez Wnioskodawcę na ulepszenia budynku Nieruchomości w rozumieniu u.p.d.o.p., dokonane po dacie przyjęcia na stan środków trwałych nie stanowiły 30% lub więcej wartości początkowej przedmiotowego budynku, przyjętej w dniu zaewidencjonowania w rejestrze środków trwałych.

Wnioskodawca rozważa dokonanie prac modernizacyjnych w budynku. Prace te zostaną wykonane bądź przed bądź po wniesieniu aportu. Możliwe, że nakłady na prace modernizacyjne przekroczą 30% wartości początkowej budynku składającego się na Nieruchomość w rozumieniu u.p.d.o.p.

Jednocześnie nabycie przez Spółkę Nieruchomości w ramach aportu, związane będzie z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu VAT.

W odniesieniu do opodatkowania transakcji wniesienia wkładu do spółki osobowej podatkiem VAT, jeżeli stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę zostanie uznane za prawidłowe, Wnioskodawca i Spółka przyjmą następujący sposób rozliczenia podatku VAT:

* Wnioskodawca wystawi na rzecz Spółki fakturę VAT obejmującą wartość wkładu (jako wartość netto) oraz wartość podatku VAT obliczoną od wartości netto wg odpowiedniej stawki; podatek VAT wykazany na fakturze zostanie przekazany przez Wnioskodawcę do urzędu skarbowego zgodnie z przepisami ustawy o VAT;

* Spółka odliczy podatek VAT naliczony wykazany na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę; podatek zostanie zwrócony Spółce na zasadach przewidzianych w ustawie o VAT;

* Spółka dokona zapłaty na rzecz Wnioskodawcy pozostałej części kwoty brutto określonej na fakturze, tj. kwoty podatku VAT określonej na fakturze. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, zarejestrowanym w charakterze podatnika VAT czynnego.

Spółka będzie podatnikiem podatku VAT oraz będzie zarejestrowana w charakterze podatnika VAT czynnego.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że będzie uprawnione do rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT w stosunku do przedstawionego w zdarzeniu przyszłym wniesienia przez Wnioskodawcę do Spółki wkładu w postaci Nieruchomości, przewidzianej w art. 43 ust. 10 ustawy VAT. Tym samym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska, iż w sytuacji zastosowania uprawnienia przewidzianego w art. 43 ust. 10 ustawy VAT, rozważany przez Wnioskodawcę wkład niepieniężny stanowić powinien dla Wnioskodawcy dostawę towaru podlegającą opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W wyniku nowelizacji ustawy VAT, z dniem 1 grudnia 2008 r. wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości gruntowej zabudowanej do spółki prawa handlowego lub cywilnego stanowić powinno czynność podlegającą opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Minister Finansów w publikacji "Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów). Ogólne zasady", z dnia 16 kwietnia 2009 r. stwierdził bowiem, iż "od dnia 1 kwietnia 2009 r. wnoszenie aportów do spółek prawa handlowego i cywilnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług na zasadach ogólnych", przy czym " (...) czynność wniesienia aportu może spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów lub za świadczenie usług".

Ustawa VAT przewiduje zwolnienie z podatku VAT w odniesieniu do określonych dostaw nieruchomości gruntowych zabudowanych (art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10 a).

Mianowicie, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT "zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata".

Stosownie do art. z pkt 14 ustawy VAT przez "pierwsze zasiedlenie" rozumieć należy "oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wydaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej".

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w świetle przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego czynność wniesienia Nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do Spółki co do zasady powinna stanowić dla Wnioskodawcy dostawę towaru zwolnioną z podatku VAT (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT), z wyjątkiem sytuacji, w której ewentualne prace modernizacyjne dokonane przed aportem prowadziłyby do ulepszenia budynku stanowiąc równocześnie co najmniej 30% wartości początkowej budynku.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy VAT, "podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części."

Dodany w wyniku nowelizacji do ustawy VAT artykuł 43 ust. 10 umożliwia zatem podatnikowi możliwość rezygnacji ze zwolnienia z VAT i tym samym uprawnia do opodatkowania VAT (tzw. "opcję opodatkowania VAT") w stosunku do czynności wniesienia jako wkładu niepieniężnego określonych budynków, budowli lub ich części.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe, w świetle przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie miało prawo na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy VAT zrezygnować ze zwolnienia z VAT w odniesieniu do czynności wniesienia Nieruchomości do Spółki w formie wkładu niepieniężnego (tzn. zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT).

Tym samym na mocy powołanego wyżej art. 43 ust. 10 ustawy VAT, Wnioskodawca będzie miał prawo opodatkować tę czynność podatkiem VAT na zasadach ogólnych (tzn. jako odpłatną dostawę towaru) - przyjmując, iż Wnioskodawca oraz Spółka (i.) w momencie aportu będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz (ii.) złożą, przed dniem dokonania aportu właściwemu dla Spółki naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie Nieruchomości.

W rezultacie wyboru powyższej "opcji opodatkowania VAT" w stosunku do przedmiotowego aportu Nieruchomości, Wnioskodawca zobowiązany będzie do udokumentowania omawianej transakcji fakturą VAT wystawioną na rzecz Spółki, z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Ponadto informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:

* odliczenia podatku naliczonego,

* określenia podstawy opodatkowania wnoszonego aportu w postaci nieruchomości zabudowanej

- będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl