IBPP3/443-653/14/KG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego budowy tras rowerowych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-653/14/KG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego budowy tras rowerowych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 maja 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

"...". Zgodnie z uchwałą nr XXX Zarządu Województwa inwestycja pn. "..." została wybrana do dofinansowania w ramach Priorytetu III Turystyka, Działania 3.2. Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałania 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna/podmioty publiczne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W związku z tym zachodzi konieczność dostarczenia interpretacji organów podatkowych co do kwalifikacji bądź też niekwalifikowania podatku VAT, tj. odpowiedzi na pytanie, czy Beneficjent wykonuje czynności objęte projektem, co do których uprawdopodobnione jest odzyskanie podatku VAT, tzn. czy Wnioskodawca jako Beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, dotyczącego przebudowy trasy 136 oraz oznakowania pozostałych ścieżek rowerowych w mieście T.

Przedmiotem projektu jest realizacja tras rowerowych, zakładająca przebudowę trasy 136 oraz przebudowę pozostałych przez uzupełnienie istniejącego oznakowania. Łącznie przebudowanych zostanie 90 km tras rowerowych.

Projekt związany jest z poruszaniem się rowerzystów w celach rekreacyjno-turystycznych i tranzytem poza granice miasta (łącząc T z miastami ościennymi, co służy rozwojowi szerszej oferty w zakresie turystyki aktywnej), a także z codziennymi potrzebami mieszkańców T. w zakresie umożliwienia dojazdów rowerem do pracy lub do szkoły, miejsc użyteczności publicznej, na zakupy lub w celach towarzyskich.

W myśl ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1, zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Umowa o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013 została podpisana 12 maja 2014 r.

Wnioskodawca jest stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach którego uzyskano dofinansowanie, tj. z Zarządem Województwa.

Miejski Zarząd Ulic i Mostów - pełni w imieniu Wnioskodawcy funkcję inwestora i jest płatnikiem ostatecznym faktur otrzymywanych w ramach projektu w zakresie przebudowy ścieżek i oznakowania. Urząd Miasta będzie natomiast płatnikiem faktury w zakresie promocji projektu.

Dostęp do produktów projektu będzie powszechny i bezpłatny (ścieżki są publiczne i nieodpłatne). Miasto, jak i MZUiM (zarządca ścieżek) nie planują w oparciu o ww. produkty projektu sprzedaży opodatkowanej VAT.

Faktury, dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu były i będą wystawiane na Miejski Zarząd Ulic i Mostów w T., będący odrębnym podmiotem.

Natomiast faktury, dotyczące tablic: informacyjno-pamiątkowej i pamiątkowej będzie wystawiana na Wnioskodawcę (Wydział Rozwoju Miasta i Funduszy Europejskich).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako strona umowy o dofinansowanie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków projektu gdyż dostęp do ścieżek rowerowych jest bezpłatny. Ścieżki były realizowane w ramach zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10). Wnioskodawca jako Beneficjent Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa nie będzie wykonywał w projekcie żadnych usług podatkowych związanych z czynnościami opodatkowanymi. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. zadania. Urząd Miasta T. jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z treści przywołanej na wstępie regulacji zawartej w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wyłączenie z opodatkowania jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez powiat umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. "...". Przedmiotem projektu jest realizacja tras rowerowych, zakładająca przebudowę trasy 136 oraz przebudowę pozostałych przez uzupełnienie istniejącego oznakowania. Łącznie przebudowanych zostanie 90 km tras rowerowych. Projekt związany jest z poruszaniem się rowerzystów w celach rekreacyjno-turystycznych i tranzytem poza granice miasta (łącząc T. z miastami ościennymi, co służy rozwojowi szerszej oferty w zakresie turystyki aktywnej), a także z codziennymi potrzebami mieszkańców T. w zakresie umożliwienia dojazdów rowerem do pracy lub do szkoły, miejsc użyteczności publicznej, na zakupy lub w celach towarzyskich. Dostęp do produktów projektu będzie powszechny i bezpłatny (ścieżki są publiczne i nieodpłatne). Miasto, jak i MZUiM (zarządca ścieżek) nie planują w oparciu o ww. produkty projektu sprzedaży opodatkowanej VAT. Miejski Zarząd Ulic i Mostów - pełni w imieniu Wnioskodawcy funkcję inwestora i jest płatnikiem ostatecznym faktur otrzymywanych w ramach projektu w zakresie przebudowy ścieżek i oznakowania. Urząd Miasta będzie natomiast płatnikiem faktury w zakresie promocji projektu. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu były i będą wystawiane na Miejski Zarząd Ulic i Mostów w T., będący odrębnym podmiotem. Natomiast faktury dotyczące tablic: informacyjno-pamiątkowej i pamiątkowej będą wystawiane na Wnioskodawcę (Wydział Rozwoju Miasta i Funduszy Europejskich).

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jednocześnie, prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 i 4 faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu były i będą wystawiane na Miejski Zarząd Ulic i Mostów będący odrębnym podmiotem.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu w zakresie przebudowy trasy 136 oraz przebudowy pozostałych przez uzupełnienie istniejącego oznakowania jest ww. jednostka Gminy, będąca odrębnym od Gminy podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w T. nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu w zakresie przebudowy trasy 136 oraz przebudowy pozostałych przez uzupełnienie istniejącego oznakowania.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do odliczenia podatku VAT z faktur, w których Gmina figuruje jako nabywca, a dotyczących nabywanych materiałów promocyjnych (tablice informacyjno-pamiątkowe i pamiątkowe). Efektem projektu są ścieżki rowerowe, które są publiczne i nieodpłatne. Wnioskodawca jednoznacznie podał, że nie planuje w oparciu o ww. produkty projektu sprzedaży opodatkowanej VAT. Należy zatem uznać, że dokonane zakupy (tablice) nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", zarówno wynikającego z faktur dotyczących przebudowy trasy 136 oraz przebudowy pozostałych przez uzupełnienie istniejącego oznakowania, jak i z faktur dotyczących promocji projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl