IBPP3/443-650/14/JP - Prawo spółdzielni mieszkaniowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego likwidacji płyt elewacyjnych zawierających azbest, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-650/14/JP Prawo spółdzielni mieszkaniowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego likwidacji płyt elewacyjnych zawierających azbest, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 maja 2014 r. (data wpływu 4 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 19 sierpnia 2014 r. nr IBPP3/443-650/14/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest likwidacja płyt elewacyjnych zawierających azbest i wykonanie nowego ocieplenia ścian zewnętrznych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zlokalizowanych na Osiedlu....

W ramach projektu Wnioskodawca poniesie wydatki na następujące zadania w każdym z czterech budynków:

* prace przygotowawcze,

* demontaż i wywóz płyt azbestowych,

* demontaż instalacji odgromowej budynku,

* sprawdzenie i przygotowanie powierzchni ścian,

* przygotowanie masy klejącej,

* przyklejenie płyt styropianowych,

* umocowanie płyt styropianowych łącznikami do termoizolacji,

* naklejenie siatki z włókna szklanego,

* zagruntowanie podłoża,

* wykonanie zewnętrznej wyprawy tynkarskiej,

* wykonanie nowych obróbek blacharskich,

* montaż parapetów,

* montaż instalacji odgromowej,

* demontaż rusztowań i uporządkowanie terenu wokół budynku.

Projekt jest realizowany od 1 lipca 2010 r. do 20 czerwca 2014 r.

Dokumentacja projektowa została wykonana w okresie 1 lipiec 2010 r. - 20 sierpień 2010 r.

Roboty budowlane trwają od 3 grudnia 2012 r. do 31 maja 2014 r.

Wydatki poniesione zostaną do 20 czerwca 2014 r.

Wartość inwestycji według wstępnych założeń wynosi 2 769 824,98 PLN brutto.

Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca, funkcjonujący na podstawie:

* ustawy - Prawo Spółdzielcze z dnia 16 września 1982 r. (z późn. zm.),

* ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. (z późn. zm.),

* Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej.

Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione od podatku VAT. Wnioskodawca wprost przyporządkowuje koszt, a tym samym możliwość obniżenia należnego podatku o naliczony zgodnie z charakterem nieruchomości. Jeżeli koszt dotyczy bezpośrednio lokalu użytkowego, w całości odlicza podatek naliczony, jeżeli mieszkalnego to naliczony podatek VAT w całości stanowi koszt danej usługi. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego, które można przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wnioskodawca stosuje proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późn. zm.).

Powierzchnia całkowita budynków objętych projektem wynosi dla:

* budynek przy ul....: 4 935,6 m2

* budynek przy ul....: 4 935,6 m2

* budynek przy ul....: 2 658,18 m2

* budynek przy ul....: 2 658,18 m2.

Łącznie: 15 187,56, w tym:

a.

powierzchnia mieszkalna budynków objętych projektem dla:

* budynek przy ul....: 4 935,6 m2

* budynek przy ul....: 4 935,6 m2

* budynek przy ul....: 2 658,18 m2

* budynek przy ul....: 2 658,18 m2

b.

powierzchnia lokali użytkowych w budynkach objętych projektem dla:

* budynek przy ul....: 0 m2

* budynek przy ul....: 0 m2

* budynek przy ul....: 0 m2

* budynek przy ul....:0 m2

c.

procentowy stosunek powierzchni użytkowych do całkowitych wynosi dla:

* budynek przy ul....: 0%

* budynek przy ul...: 0%

* budynek przy ul....: 0%

* budynek przy ul....: 0%

Na 27 maja 2014 r. Spółdzielnia liczy 7 822 członków, w tym 2 osoby prawne. Na zasadach spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zajmowanego przez członków to 3 921 mieszkań, na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu 293 mieszkań, 3 066 członków posiada mieszkanie na odrębną własność, 909 mieszkań jest własnością osób nie będących członkami Spółdzielni z własnościowym prawem do lokalu, a 353 mieszkania należą do osób będącymi członkami spółdzielni ze statusem na odrębną własność. 35 mieszkań wynajmowanych jest na zasadach najmu.

Na dzień 27 maja 2014 r. Spółdzielnia jest właścicielem 98 budynków mieszkalnych obejmujących 7 315 mieszkań o powierzchni użytkowej 372 714,51 m2, w tym własnością Spółdzielni są 3 mieszkania o powierzchni użytkowej 136,05 m2. Spółdzielnia jest również właścicielem 60 budynków niemieszkalnych (w tym 36 garaży) o powierzchni użytkowej 19 299,86 m2 (w tym powierzchnia garaży 593,90 m2).

Spółdzielnia jest właścicielem następujących lokali użytkowych objętych projektem:

* budynek przy ul....: 0 budynków

* budynek przy ul....: 0 budynków

* budynek przy ul....: 0 budynków

* budynek przy ul....: 0 budynków

Pismem z 27 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego, wskazując że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT. Na fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi jest wskazany Wnioskodawca. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Podziałania 6.2.1 Rewitalizacja - "duże miasta" Priorytet VI. Zrównoważony rozwój miast Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Wnioskodawca zwraca się z pytaniem, czy w świetle obowiązujących przepisów prawa ma on możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług, jakie Wnioskodawca nabył w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z 27 sierpnia 2014 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług, jakie Wnioskodawca nabył w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. "...". Przedmiotem projektu jest likwidacja płyt elewacyjnych zawierających azbest i wykonanie nowego ocieplenia ścian zewnętrznych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych. Projekt jest realizowany od 1 lipca 2010 r. do 20 czerwca 2014 r. Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione od podatku VAT. Na fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi jest wskazany Wnioskodawca. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu są i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl