IBPP3/443-65/14/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-65/14/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 10 marca 2014 r. (data wpływu 12 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 10 marca 2014 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 10 marca 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od 1 maja 2013 r. do 31 października 2013 r. na podstawie umowy z dnia 4 kwietnia 2012 r. zawartej pomiędzy Województwem a Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej pn....., Zespół Opieki Zdrowotnej sp. z o.o. (Wnioskodawca) realizowała projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet II "Społeczeństwo informacyjne", Działanie 2.2. "Rozwój elektronicznych usług publicznych".

Wniosek o dofinansowanie realizacji ww. projektu został złożony przez SP ZOZ Zespół Opieki Zdrowotnej w 2009 r. i on był beneficjentem projektu.

Szpital na mocy Aktu Przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (akt notarialny sporządzony przez notariusza) uległ przekształceniu w spółkę prawa handlowego.

Zgodnie z zawartymi aneksami do ww. umowy aktualnym beneficjentem jest Spółka. Zmianie uległy również terminy realizacji projektu.

We wniosku o dofinansowanie Spółka wykazała jako wydatki kwalifikowane następujące kategorie wydatków: zakup zestawów komputerowych, zakup pozostałego sprzętu komputerowego, montaż i instalacja, oprogramowanie, licencje dostępu do serwera.

Instytucja Zarządzająca RPO wyraziła zgodę na dodatkowe koszty niekwalifikowane w powyższych kategoriach zgodnie z zakończonym postępowaniem przetargowym w ramach projektu. Dodatkowe koszty projektu uwzględniały zmiany wynikające z postępu technologicznego, zmiany w ofercie sprzętowej dostawców, rozwój wymagań w stosunku do oprogramowania.

Szpital jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, składającym deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca jako podatnik VAT wykonuje głównie usługę zwolnioną od podatku VAT - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej. Niewielką część przychodów stanowią przychody z czynszu (ok. 1,4% ogólnej kwoty przychodów). Wobec powyższego Spółka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podatek VAT w ww. projekcie został uznany za wydatek kwalifikowalny. Zakończona inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczyć podatek naliczony w zakresie realizowanego projektu pn. "...." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet II "Społeczeństwo informacyjne", Działanie 2.2. "Rozwój elektronicznych usług publicznych".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło do organu 10 marca 2014 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z ww. projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższych regulacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował w okresie od 1 maja 2013 r. do 31 października 2013 r. projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet II "Społeczeństwo informacyjne", Działanie 2.2. "Rozwój elektronicznych usług publicznych". Szpital jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, składającym deklaracje VAT-7. Wnioskodawca jako podatnik VAT wykonuje głównie usługę zwolnioną od podatku VAT - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej. Niewielką część przychodów stanowią przychody z czynszu (ok. 1,4% ogólnej kwoty przychodów). Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu, nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania wytworzonego mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl