IBPP3/443-65/09/DG - Czy zakupiony od syndyka masy upadłości alkohol podczas magazynowania w składzie podatkowym obciąża zabezpieczenie akcyzowe?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-65/09/DG Czy zakupiony od syndyka masy upadłości alkohol podczas magazynowania w składzie podatkowym obciąża zabezpieczenie akcyzowe?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 21 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) i z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania odsprzedaży alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości oraz oznaczania znakami akcyzy sprzedawanego alkoholu etylowego i napojów spirytusowych wyprodukowanych po 1 marca 2009 r. z zakupionego alkoholu etylowego- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 18 marca 2009 r. oraz 26 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania odsprzedaży alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości oraz oznaczania znakami akcyzy sprzedawanego alkoholu etylowego i napojów spirytusowych wyprodukowanych po 1 marca 2009 r. z zakupionego alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Wnioskodawca dokonuje zakupu alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości. Spółka nabywa alkohol etylowy od syndyka masy upadłości poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W stosunku bowiem do przedmiotowego alkoholu etylowego powstał już obowiązek podatkowy z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, a kwota akcyzy w stosunku do tego alkoholu etylowego została określona w należytej wysokości w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego (Decyzja Nr,.. z dnia 12 lutego 2007 r.).

Zakup alkoholu etylowego odbywa się luzem tj. ze zbiornika usytuowanego na terenie działki przy ul. N. lecz znajdującego się poza składem podatkowym.

Wnioskodawca informuje również, iż w fakturach sprzedaży dotyczących zakupu alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości na rzecz Wnioskodawcy zawarta jest klauzula następującej treści: "W cenie akcyza..PLN. Od zakupu alkoholu etylowego naliczono akcyzę w pełnej stawce - Decyzja Naczelnika Urzędu Celnego w G. Z zakupionego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego produkowane są napoje spirytusowe, alkohol ten odsprzedawany jest również odbiorcom niekorzystającym ze zwolnień z podatku akcyzowego.

Produkcja napojów spirytusowych produkowanych z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości odbywa się w składzie podatkowym.

Po 1 marca 2009 r. Wnioskodawca zamierza kontynuować zakup alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości z przeznaczeniem do produkcji napojów spirytusowych oraz do dalszej odsprzedaży odbiorcom niekorzystającym ze zwolnień z podatku akcyzowego.

Przedmiotem niniejszego wniosku, w kwestii zakupu alkoholu etylowego, jest zakup i sprzedaż alkoholu w stanie nieprzetworzonym przed 1 marca 2009 r. i po 1 marca 2009 r. oraz produkcja napojów spirytusowych w składzie podatkowym po 1 marca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku z nowymi przepisami dotyczącymi podatku akcyzowego, tj. obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie dotyczące obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 223, poz. 1471) oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11), które będzie obowiązywało od dnia 10 marca 2009 r. Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na pytania:

1.

Czy Wnioskodawca jest (lub będzie od 1 marca 2009 r.) zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego w wysokości różnicy kwoty podatku obliczonego na podstawie ww. rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2008 r. oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. i kwoty podatku obliczonego na podstawie powołanej decyzji Naczelnika Urzędu Celnego, od alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości - w przypadku odsprzedaży tego alkoholu.

2.

Czy zakupiony od syndyka masy upadłości alkohol podczas magazynowania w składzie podatkowym Wnioskodawcy będą obciążać zabezpieczenie akcyzowe, w kwocie będącej różnicą między podatkiem akcyzowym obliczonym na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie dotyczące stawek podatku akcyzowego oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. i podatkiem zapłaconym (określonym w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego)...

3.

Jakimi znakami akcyzy należy oznaczyć po 1 marca 2009 r. napoje spirytusowe wyprodukowane z zakupionego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego, oraz alkohol etylowy zakupiony od syndyka masy upadłości, sprzedawany w beczkach odbiorcom niekorzystającym ze zwolnień z podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym zakupionego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego odbiorcom niekorzystającym ze zwolnień z podatku akcyzowego, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego. Równocześnie Wnioskodawca nie będzie także zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego po wejściu w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 poz. 11). Regulują to bowiem przepisy art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym jak i art. 8 ust. 6 oraz art. 45 ust. 2 nowej ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r.

Alkohol etylowy zakupiony od syndyka masy upadłości, od którego akcyza została określona decyzja Naczelnika Urzędu Celnego i zapłacona przez Wnioskodawcę w cenie zakupu, podczas magazynowania w składzie podatkowym nie obciąża i nie będzie obciążać w żadnej części, złożonego przez Wnioskodawcę w Urzędzie Celnym zabezpieczenia akcyzowego, ponieważ wynika to z ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym oraz ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Ponadto wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy (napoje spirytusowe wyprodukowane z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości) oraz alkohol etylowy zakupiony od syndyka masy upadłości sprzedawany w beczkach po 1 marca 2009 r. należy oznaczać podatkowymi znakami akcyzy.

W świetle obowiązującego do dnia 28 lutego 2009 r. stanu prawnego jak i stanu prawnego obowiązującego od 1 marca 2009 r. stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) obowiązującej do 28 lutego 2009 r. opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego.

W myśl art. 29 ust. 1 pkt 1, ust. 4 i ust. 5 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

W przypadku o którym mowa wyżej obowiązek podatkowy powstaje w dniu sporządzenia spisu z natury, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia cofnięcia zezwolenia.

Jeżeli spis z natury nie został sporządzony w terminie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 art. 29 ww. ustawy, lub został sporządzony w sposób nierzetelny, właściwy naczelnik urzędu celnego określa:

1.

wartość wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w drodze oszacowania,

2.

wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie

*

przy zastosowaniu najwyższej dla danego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego stawki akcyzy, obowiązującej w dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy w akcyzie.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego w stosunku do alkoholu nabywanego od syndyka masy upadłości etylowego powstał już obowiązek podatkowy z tytułu wyprowadzenia go ze składu podatkowego, a kwota akcyzy w stosunku do tego alkoholu etylowego została określona w należnej wysokości w decyzji wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego. Jednocześnie Wnioskodawca dokonując nabycia przedmiotowego alkoholu od syndyka masy upadłości posiada w fakturze zakupu informację, iż w cenie zakupu jest zawarta akcyza w pełnej wysokości określonej ww. decyzją.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W związku z określoną w ww. przepisie art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym zasadą jednokrotnego opodatkowania akcyzą - w stosunku do przedmiotowego alkoholu etylowego nabytego przez Wnioskodawcę, od którego kwota akcyzy została określona decyzją naczelnika urzędu celnego nie powstaje obowiązek podatkowy ani z tytułu jego sprzedaży przez syndyka masy upadłości, ani z tytułu jego nabycia lub posiadania. Na podmiocie, który nabędzie od syndyka masy upadłości przedmiotowy alkohol etylowy w celu jego odsprzedaży, jak również na każdym kolejnym nabywcy nie będzie zatem ciążył obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego od tego alkoholu.

Odpowiednikiem ww. przepisu na gruncie obowiązującej od 1 marca 2009 r. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) jest przepis art. 8 ust. 6 stanowiący, że jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie zatem do powyższego niezależnie od tego czy dalsza odsprzedaż w stanie nieprzetworzonym zakupionego alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości, od którego kwota należnej akcyzy została określona w decyzji naczelnika urzędu celnego i zapłacona przez Wnioskodawcę przy nabyciu tego alkoholu, nastąpi do 31 grudnia 2008 r. lub w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 28 lutego 2009 r. (włącznie z tą datą), czy też po tej dacie, obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w związku z tą czynnością nie wystąpi - mimo, że od dnia 1 stycznia 2009 r. rozporządzeniem z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 223, poz. 1471) nastąpiła zmiana stawek podatku akcyzowego.

W świetle powyższego uzasadniony jest pogląd, iż w przypadku alkoholu etylowego nabytego od syndyka masy upadłości, w odniesieniu do którego podatek akcyzowy został określony został decyzja Naczelnika Urzędu Celnego i zapłacony w cenie nabycia, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego w sytuacji odsprzedaży tego alkoholu w stanie nieprzetworzonym.

Stosownie zaś do art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym obowiązującej do dnia 28 lutego 2009 r. prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe.

Natomiast od dnia 1 marca 2009 r. na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. podatnicy prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe lub mogące powstać, zobowiązanie podatkowe.

Z sytuacji opisanej we wniosku wynika, że zobowiązanie podatkowe od nabywanego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego zostało już określone na wcześniejszym etapie obrotu (decyzją Naczelnika Urzędu Celnego) i w cenie nabycia tego alkoholu przez Wnioskodawcę został zawarty należny podatek akcyzowy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż nabyty przez Wnioskodawcę alkohol etylowy od syndyka masy upadłości magazynowany w składzie podatkowym nie obciąża złożonego przez Wnioskodawcę zabezpieczenia akcyzowego.

W miejscu tym należy równocześnie zwrócić uwagę na § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. Nr 35, poz. 311 z późn. zm.) obowiązujący do 28 lutego 2009 r. stanowiący, iż w przypadku magazynowania w składzie podatkowym wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów z zapłaconą akcyzą powinny być one magazynowane oddzielnie, w sposób umożliwiający ich każdorazowe wyodrębnienie. W takich przypadkach prowadzi się odrębną ewidencję i dokumentację.

Natomiast od 1 marca 2009 r. obowiązuje przepis § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231) stanowiący, iż podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, zwanych dalej "ewidencją", której odrębne części stanowią zestawienia danych dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, w którym prowadzana jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych. Ewidencja powinna być prowadzona w sposób ciągły, umożliwiający identyfikacje przeprowadzonych operacji gospodarczych, w szczególności czynności produkcyjnych lub związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi oraz stanów zapasów tych wyrobów.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w przypadku alkoholu etylowego nabytego od syndyka masy upadłości w odniesieniu do którego podatek akcyzowy został określony w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego i zapłacony w cenie nabycia, magazynowanie tego alkoholu w składzie podatkowym Wnioskodawcy nie obciąża zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ww. ustawy z dnia 6 grudnia 2009 r. obowiązującej od 1 marca 2009 r. obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 117 ust. 3 ust. 3 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 120 ust. 2 i 3 ww. ustawy znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego, w myśl art. 120 ust. 3 ww. ustawy, jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

1.

jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

2.

przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz

3.

posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także

4.

przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Z przestawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje zakupu alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości luzem ze zbiornika znajdującego pod takim samym adresem co miejsce prowadzenia działalności gospodarczej i wprowadza go składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Następnie z zakupionego alkoholu etylowego produkuje napoje spirytusowe oraz dokonuje odsprzedaży zakupionego alkoholu etylowego w beczkach.

Mając powyższe na uwadze wyprodukowane przez Wnioskodawcę w składzie podatkowym napoje spirytusowe z alkoholu zakupionego od syndyka masy upadłości zapakowane w opakowania jednostkowe oraz alkohol etylowy zakupiony od syndyka masy upadłości sprzedawany przez Wnioskodawcę w beczkach podlega obowiązkowi oznaczania podatkowymi znakami akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej opodatkowania wyprodukowanego po 1 marca 2009 r. napoju spirytusowego z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości z zapłacona akcyza oraz objęcia go zabezpieczeniem akcyzowym została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl