IBPP3/443-649/10/DG - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu importu towarów na podstawie dokumentu uzyskanego z elektronicznego systemu obsługi zgłoszeń celnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-649/10/DG Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu importu towarów na podstawie dokumentu uzyskanego z elektronicznego systemu obsługi zgłoszeń celnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów na podstawie dokumentu uzyskanego z elektronicznego systemu obsługi zgłoszeń celnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów na podstawie dokumentu uzyskanego z elektronicznego systemu obsługi zgłoszeń celnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W okresie od 1 marca 2010 r. do 30 czerwca 2010 r. Wnioskodawca uczestniczył w kolejnym III etapie pilotażu wdrożenia w systemie obsługi przywozowych zgłoszeń celnych z podpisem elektronicznym. W okresie pilotażu podmioty nim objęte, w tym Wnioskodawca, były uprawnione do przesyłania do systemu zgłoszeń, podpisanym kluczem do bezpiecznej transmisji danych. Kod identyfikacyjny wykorzystywany do podpisywania zgłoszeń celnych przywozowych był tym samym kodem identyfikacyjnym, który wykorzystywany jest do podpisywania zgłoszeń celnych wywozowych w systemie ECS.

Z dniem 1 lipca 2010 r. działania pilotażowe związane z wdrożeniem w systemie bez papierowej obsługi przywozowych zgłoszeń celnych zostały zakończone, ale w dalszym ciągu każdy zainteresowany przedsiębiorca może sam lub za pośrednictwem przedstawicieli składać do systemu zgłoszenia elektroniczne podpisane kluczem do bezpiecznej transmisji danych.

Skorzystanie z tej usługi jest możliwe po spełnieniu określonych wymogów formalnych, związanych głównie z procedurą uzyskania dostępu do strony internetowej systemu informatycznego.

Wnioskodawca takie uprawnienia formalne spełnia, zatrudnia bowiem pracowników, którzy mają dostęp-posiadają kody identyfikacyjne (loginy) i hasła - oraz upoważnienia do przesyłania do Systemów Celnych elektronicznych zgłoszeń i dokumentów celnych, jako pliki w formacie xml. Elektroniczne zgłoszenia celne od 1 lipca 2010 r. są przyjmowane i weryfikowane przez organ celny pod względem merytorycznym na takich samych zasadach jak w okresie pilotażowym i otrzymują w systemie teleinformatycznym nazwę "Poświadczone zgłoszenie celne" (tzw. PZC). PZC jest to elektroniczne zgłoszenie celne dostarczone przez zgłaszającego (z uwzględnieniem ewentualnie dokonanych sprostowań) i poświadczone przez system teleinformatyczny w rozumieniu art. 199 RWKC. Zatem PZC jako dokument tworzony w ramach operacji zwolnienia towaru do procedury jest dokumentem celnym zastępującym zgłaszającemu poświadczoną przez organ celny papierową kartę 8 zgłoszenia celnego dokonywanego na formularzu SAD.

Na poświadczenie to składają się adnotacje urzędu o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia oraz o dacie i czasie zwolnienia towaru oraz podpis elektroniczny generowany przez system teleinformatyczny. Wdrożenie bez papierowej obsługi zgłoszeń przywozowych w systemie nie oznacza całkowitego wycofania z obiegu prawnego zgłoszeń celnych składanych w formie pisemnej na formularzach SAD.

Wnioskodawca może w chwili obecnej, w tzw. "okresie przejściowym" dokonywać zgłoszeń celnych przywozowych w formie elektronicznej (bez formy papierowej), bądź w formie papierowej na formularzach SAD, we własnym zakresie, bez udziału upoważnionych agencji celnych.

Do czasu wdrożenia nowych przepisów wspólnotowego prawa celnego (tekst jedn. prawdopodobnie do czerwca 2013 r.) wprowadzających przywozowe zgłoszenia celne w formie elektronicznej jako regułę, zgłoszenia pisemne pozostają jedną z opcji dokonania zgłoszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy PZC (poświadczenie zgłoszenia celnego) wydrukowane z systemu teleinformatycznego organu celnego w wersji xml z własnej aplikacji po okresie pilotażowym związanym z wdrożeniem w systemie obsługi przywozowych zgłoszeń celnych, będzie upoważniało Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów, który zostanie uiszczony na tej podstawie. Jeśli tak to w jakim terminie - dacie przyjęcia zgłoszenia, dacie zwolnienia towaru do procedury, dacie wydruku, czy w innym terminie.

2.

Czy wydruki PZC w wersji xml z własnej aplikacji będą stanowić wystarczające dowody dla potrzeb rozliczenia importu z urzędem skarbowym i ewentualnych kontrolach skarbowych.

3.

Jeśli dokument PZC w wersji xml z własnej aplikacji nie będzie upoważniał Wnioskodawcy do odliczenia zapłaconego podatku VAT, to czy Wnioskodawca każdorazowo ma obowiązek zwracać się z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Celnego o potwierdzenie PZC w wersji papierowej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., kwotę podatku naliczonego w przypadku importu towarów stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje - zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10 pkt 1 u.p.t.u. - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Podatek może być odliczony także w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 u.p.t.u.). Jak wynika z opublikowanej na stronie Ministerstwa Finansów "Instrukcji obsługi i stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych w procedurach przywozowych": Wersja 1.1 z dnia 18 grudnia 2009 r. (dostępna pod adresem: http://www.mf.gov.pl/_files_/sluzba_celna/sys_informatyczne/instr_stos_ podp_elektr_e_ impo rcie_-_podm.pdf), PZC czyli Poświadczone Zgłoszenie Celne jest to elektroniczne zgłoszenie celne dostarczone przez zgłaszającego, z uwzględnieniem ewentualnie dokonanych sprostowań i korekt, poświadczone przez system teleinformatyczny. Na poświadczenie to składają się adnotacje urzędu o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia oraz o dacie i czasie zwolnienia towaru oraz podpis elektroniczny generowany przez system teleinformatyczny. PZC jest dokumentem tworzonym w ramach operacji zwolnienia towaru do procedury. Jest dokumentem celnym zastępującym zgłaszającemu poświadczoną przez organ celny papierową kartę 8 zgłoszenia celnego dokonywanego na formularzu SAD.

Zwolnienie towaru do procedury następuje niezwłocznie po uzyskaniu przez funkcjonariusza celnego informacji o dopełnieniu wszystkich wymaganych formalności finansowych związanych z konkretnym zgłoszeniem celnym. Jednocześnie organ celny wysyła do zgłaszającego wiadomość e-mail zawierającą adres (link) strony internetowej udostępniającej dokument PZC. Po uruchomieniu przez zgłaszającego strony WWW następuje etap weryfikacji uprawnień osoby Wnioskodawcy, a następnie system udostępnia dokument PZC, który osoba ta może sobie pobrać.

Dokumenty PZC udostępniane są na stronie WWW przez 7 dni od chwili przesłania wiadomości e-mail z linkiem do strony. W przypadku niepobrania PZC w terminie Wnioskodawca jako zgłaszający musi podać powody niepobrania PZC w "normalnym" terminie 7 dni i wystąpić do organu celnego z pisemnym wnioskiem o powtórzenie procedury przesłania wiadomości e-mail z linkiem do PZC na jego adres. Z powyższego wynika, że PZC jest dokumentem celnym w rozumieniu art. 86 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u. i upoważnia Wnioskodawcę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego może nastąpić w deklaracji za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał dokument celny PZC. Biorąc pod uwagę specyficzny tryb otrzymywania tego dokumentu przez Wnioskodawcę (importera), to uznać należy, że otrzymanie następuje z chwilą pobrania PZC w wersji xml z serwera organów celnych.

Ponadto w ocenie Wnioskodawcy skoro dokument PZC w formie elektronicznej stanowi podstawę do powstania długu celnego, w tym obowiązku zapłaty podatku należnego VAT, to a contario ten sam dokument uprawnia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Ad. 2

Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - dalej o.p. nie zawierają pojęcia dokumentu urzędowego. Z przepisu art. 194 § 1 o.p. wynika jednak, że dokumentami urzędowymi są dokumenty sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej. Przepisy prawa celnego dopuszczają stosowanie w procedurach celnych, w tym dokonywanie zgłoszeń celnych w procedurach przywozowych elektronicznych zgłoszeń celnych. Jak się wydaje nie można utożsamiać dokumentów tylko z dokumentami w formie papierowej. Postępująca rewolucja technologiczna prowadzić będzie w przyszłości zapewne do wydawania dokumentów w formie nie-papierowej, a nawet niematerialnej. W szczególności dokumenty mogą przybrać postać elektroniczną (zdigitalizowaną). Należy w tym miejscu wskazać na przepis art. 53 § 20 ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765 z późn. zm.), który stanowi, że dokumentem jest każdy przedmiot lub inny zapisany nośnik informacji. Ustawodawca podatkowy nie definiuje pojęcia dokumentu. Z zapisu art. 194 § 1 i 2 o.p. można wyprowadzić wniosek, że dokumentem urzędowym jest dokument spełniający łącznie następujące przesłanki: został sporządzony w formie określonej przepisami prawa oraz sporządziły go powołane do tego organy władzy publicznej lub inne jednostki, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów uprawnione są do ich wydawania. W niektórych sytuacjach możliwe jest dodatkowo poświadczenie przez organ celny wydruku PZC. Następuje to po okazaniu organowi celnemu dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za sporządzenie "zaświadczenia" (obecnie 17 zł). We wniosku wnioskodawca może określić sposób odbioru poświadczonego wydruku (np. w siedzibie urzędu lub za pośrednictwem poczty).

Ad. 3

Jednym z założeń wdrożenia elektronicznego zgłoszenia celnego jest ograniczenie tylko do sytuacji niezbędnych, nakładania na zgłaszającego lub osobę uprawnioną do korzystania z procedury celnej wymogu sporządzania zgłoszenia w formie papierowej lub uzyskiwania poświadczonego przez organ celny wydruku takiego zgłoszenia.

W ocenie Wnioskodawcy, z punktu widzenia przepisów prawa celnego, zgłoszenie dokonane w formie elektronicznej, które zostało poświadczone przez organy celne w formie elektronicznej w wersji xml, jest i powinno być - co do zasady - formą akceptowaną przez organy podatkowe, skarbowe, sądy, itd., Zatem nie występuje obowiązek zwracania się z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Celnego o potwierdzenie PZC w wersji papierowej, a tym samym ponoszenia każdorazowo opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Natomiast w przypadku wątpliwości organów podatkowych lub skarbowych co do prawdziwości danych zawartych w elektronicznym PZC w wersji xml, obliguje Wnioskodawcę do wystąpienia z pisemnym wnioskiem do organu celnego o poświadczenie wydruku PZC. Tak, więc dopiero wystąpienie z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Celnego o poświadczenie wydruku PZC w wersji xml, obliguje Wnioskodawcę do wystąpienia z pisemnym wnioskiem do organu celnego o poświadczenie wydruku PZC i uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł od każdego poświadczenia.

Ponadto w przypadku, gdy po zwolnieniu towaru w stosunku do zgłoszenia, w kształcie stanowiącym podstawę do utworzenia przez system PZC, zostanie w późniejszym czasie wydana decyzja lub postanowienie zmieniające jego niektóre elementy zgłaszający przechowuje elektroniczny plik PZC oraz papierowe orzeczenie organu, które odnosi się do PZC, w sposób umożliwiający jednoczesny dostęp organu kontrolnego (postkontrolnego) do całości dokumentacji związanej ze zgłoszeniem.

Natomiast jeśli zgłoszenie zostanie skorygowane w drodze orzeczenia organu celnego, to odpowiednie zmiany zostaną dokonane w PZC, a do zgłaszającego wysyłana jest wiadomość z linkiem do PZC uwzględniającego zmiany wynikające z orzeczenia. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako zgłaszający może również wystąpić do organu celnego z pisemnym wnioskiem o wydanie poświadczonego wydruku aktualnej wersji PZC tj. PZC po korektach wynikających z wydanego orzeczenia, które wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego w przypadku importu towarów stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej.

Stosownie do art. 2 pkt 7 ww. ustawy przez import towarów rozumieć należy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki oraz w jakiej formie powinien być sporządzony dokument potwierdzający przywóz towarów z poza terytorium Wspólnoty. W myśl Słownika języka polskiego dokument to nie tylko akt czy też pismo urzędowe, ale także dowód, świadectwo prawdziwości jakiegoś faktu. Dokumentem celnym, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, będzie zatem taki dowód, świadectwo, które związane jest z przywozem towarów na polski obszar celny z kraju trzeciego. Dokument celny - aby dawał prawo do odliczenia - musi dowodzić, że miał miejsce import towaru, wskazywać czas, miejsce i przedmiot importu oraz określać kwotę podatku naliczonego. Takie cechy ma przede wszystkim dokument SAD (Jednolity Dokument Administracyjny) jak również decyzje wydawane przez organy celne.

Jednakże w tym miejscu należy zwrócić uwagę na przepisy zawarte w Rozdziale 3 (Techniki przetwarzania danych) Tytułu I Części I Rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93 z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.

Zgodnie z art. 4a i 4b ww. Rozporządzenia organy celne mogą, na warunkach i w sposób, który określą, oraz z poszanowaniem zasad przewidzianych w przepisach prawa celnego, przewidzieć, aby formalności były wypełniane przy użyciu technik przetwarzania danych.

W tym celu:

* określenie "technika przetwarzania danych" oznacza:

a.

wymiana między organami celnymi znormalizowanych wiadomości EDI;

b.

wprowadzenie do celnych systemów przetwarzania danych informacji niezbędnych do wypełnienia odpowiednich formalności;

* określenie "EDI (Electronic Data Interchange)" oznacza przekaz danych drogą elektroniczną w formie zgodnej z ustalonymi standardami przesyłania wiadomości między dwoma systemami komputerowymi,

* określenie "znormalizowana wiadomość" oznacza wcześniej zdefiniowaną formę uznaną do celów elektronicznego przesyłania danych.

Warunki ustalone dla wypełniania formalności przy użyciu technik przetwarzania danych muszą uwzględniać między innymi środki kontroli źródła, jak również zabezpieczenie danych przed niedozwolonym użyciem, utratą, zmianą lub zniszczeniem.

Jeżeli formalności celne wypełniane są przy użyciu technik przetwarzania danych, organy celne określają zasady, na jakich podpis odręczny może zostać zastąpiony inną techniką mogącą opierać się na zastosowaniu kodów.

Na terytorium Polski elektroniczne zgłoszenie celne w procedurach przywozowych dokonuje się w systemie. Celem wdrożenia elektronicznego zgłoszenia celnego w procedurach przywozowych jest odejście od papierowej formy zgłoszenia celnego i umożliwienie wykorzystania wyłącznie elektronicznej wersji zgłoszenia celnego. Dzięki użyciu kodu identyfikacyjnego do obsługi zgłoszeń celnych w procedurach przywozowych przedsiębiorcy mają możliwość stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych, bez konieczności przedkładania organom celnym również formy papierowej takiego zgłoszenia. Należy jednak mieć na względzie, że wprowadzenie w życie przedstawionych procedur postępowania nie oznacza całkowitego wyparcia z obiegu zgłoszeń celnych składanych w formie papierowej na formularzu SAD. Bowiem do czasu wdrożenia przepisów wspólnotowego prawa celnego, które wprowadzą zgłoszenie celne w formie elektronicznej jako regułę, zgłoszenia celne w formie papierowej pozostaną nadal jedną z możliwych form zgłoszenia celnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca składa zgłoszenie celne przywozowe w formie elektronicznej w formacie xml podpisane kluczem do bezpiecznej transmisji danych.

Jak wynika z "Instrukcji obsługi i stosowania elektronicznych zgłoszeń celnych w procedurach przywozowych" elektroniczne zgłoszenie celne przyjęte i zweryfikowane przez organ celny pod względem merytorycznym otrzymuje w systemie teleinformatycznym nazwę "Poświadczenie zgłoszenia celnego" tzw. PZC. PZC jest to elektroniczne zgłoszenie celne dostarczone przez zgłaszającego (z uwzględnieniem ewentualnie dokonanych sprostowań) i poświadczone przez system teleinformatyczny w rozumieniu art. 199 rozporządzenia wykonawczego do Kodeksu Celnego.

Na poświadczenie to składają się adnotacje urzędu o dacie i czasie przyjęcia zgłoszenia celnego oraz o dacie i czasie zwolnienia towaru oraz podpis elektroniczny generowany przez system teleinformatyczny.

Zaznaczyć należy, iż zwolnienie towaru do procedury celnej następuje niezwłocznie po uzyskaniu przez funkcjonariusza informacji o dopełnieniu wszystkich wymaganych formalności finansowych związanych z konkretnym zgłoszeniem celnym. Jednocześnie organ celny wysyła do zgłaszającego wiadomość e-mail zawierającą adres (link) strony internetowej udostępniającej dokument PZC. Po uruchomieniu przez zgłaszającego strony www następuje etap weryfikacji uprawnień osoby, a następnie system udostępnia dokument PZC, który osoba może pobrać. Jeżeli przed zwolnieniem towaru została wydana decyzja dotycząca kwoty wynikającej z długu celnego, to PZC przesyłane do zgłaszającego uwzględnia zmiany dokonane w zgłoszeniu.

PZC jest dokumentem tworzonym w ramach operacji zwolnienia towaru do procedury. Jest zatem dokumentem celnym zastępującym zgłaszającemu poświadczoną przez organ celny papierową kartę 8 zgłoszenia celnego dokonywana na formularzu SAD.

Stosownie zatem do powyższego pobrany przez Wnioskodawcę w formie elektronicznej w formacie xml "Poświadczenie Zgłoszenia Celnego" należy uznać za dokument celny, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, uprawniający go do obniżenia kwoty podatku należnego (wynikającą z tego dokumentu celnego) o kwotę podatku naliczonego.

Uwzględniając zatem powyższe uznać należy, iż za moment otrzymania przez Wnioskodawcę dokumentu celnego, o którym mowa wyżej należy przyjąć moment pobrania "Poświadczenia Zgłoszenia Celnego" z ze strony www przez Wnioskodawcę.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje - zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10 pkt 1 cyt. ustawy - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Podatek może być odliczony także w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ww. ustawy.).

Tym samym nie występuje obowiązek zwracania się Wnioskodawcy z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Celnego o potwierdzenie PZC w wersji papierowej. Jednakże jeżeli z jakiś powodów niezbędne jest posiadanie przez Wnioskodawcę pisemnego potwierdzenia PZC może on zwrócić się z wnioskiem do organu celnego o potwierdzenie dokonania zgłoszenia celnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się ponadto, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej opłaty skarbowej od potwierdzenia PZC w wersji papierowej zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl