IBPP3/443-646/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-646/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 13 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie informacji o wytwarzanych oraz magazynowanych w składzie podatkowym wyrobach energetycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie informacji o wytwarzanych oraz magazynowanych w składzie podatkowym wyrobach energetycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem, zajmującym się produkcją i obrotem środkami smarnymi oraz innymi wyrobami energetycznymi, które nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych. W ramach prowadzonej działalności Spółka wyprowadza ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a następnie dostarcza do kontrahentów na terenie Polski, szereg wyrobów energetycznych, nie wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1 -13 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie, że nie jest zobowiązana składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacji o wytwarzanych oraz magazynowanych w jej składzie podatkowym wyrobach energetycznych, niewymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1 -13 ustawy o podatku akcyzowym, które nie są przeznaczone do celów opałowych, ani napędowych, ani też jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnicy mają obowiązek składać do właściwego naczelnika urzędu celnego deklaracje podatkowe w zakresie podatku akcyzowego, według ustalonego wzoru. Przepis art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje jednak, że obowiązek taki nie ciąży na podatnikach w zakresie wyrobów objętych zerową stawką akcyzy. Dlatego też, wyroby energetyczne niewymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, nieprzeznaczone do celów opałowych, ani napędowych, ani też jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, które korzystają z zerowej stawki akcyzy, nie powinny być wykazywane w deklaracji dla podatku akcyzowego.

Analogicznie, zgodnie z art. 21 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, podatnik ma obowiązek składać (według ustalonego wzoru) do naczelnika urzędu celnego informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 227; dalej: rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji), ustawodawca nie przewidział jednak wzoru informacji odnoszącego się do wyrobów energetycznych niebędących paliwami silnikowymi, ani też opałowymi. Dlatego też, jak rozumie Spółka, intencją ustawodawcy było wyłączenie obowiązku składania tego typu informacji dla wyrobów energetycznych objętych zerową stawką akcyzy, analogicznie jak w przypadku wyłączenia ich z obowiązku wykazywania ich w deklaracji dla podatku akcyzowego.

Stanowisko powyższe jest również uzasadnione z uwagi na intencje ustawodawcy związane z wprowadzaniem ustawy o podatku akcyzowym. Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy (druk sejmowy nr 1183 z dnia 6 września 2008 r. s. 16 uzasadnienia), wprowadzenie wymogu składania informacji podatkowych w sytuacji, gdy u podatnika nie powstaje zobowiązanie podatkowe, zostało podyktowane koniecznością sprawowania kontroli podatkowej. Jednakże, w przypadku wyrobów innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1 -13 ustawy o podatku akcyzowym, tj. takich, które co do zasady podlegają zerowej stawce akcyzy, ryzyko nadużyć jest na tyle nikłe, że ustawodawca zrezygnował z wprowadzania takiego obowiązku. Wyroby energetyczne, o których mowa powyżej, są bowiem ewidencjonowane na ogólnych zasadach w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W rezultacie obowiązek prowadzenia ewidencji wszystkich wyrobów akcyzowych daje organom podatkowym wystarczające możliwości weryfikacji obrotu tymi wyrobami. W konsekwencji brak jest uzasadnienia dodatkowego przedstawiania tych samych informacji w formie informacji składanych co miesiąc do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, iż za nieprawidłowe należy uznać uwzględnianie ilości wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero w informacjach właściwych dla paliw silnikowych lub paliw opałowych, czy też olejów smarowych (odpowiednio INF-D, INF-I lub INF-K). Brak możliwości uwzględniania wyrobów energetycznych w tych informacjach wynika właśnie z faktu, iż wyroby te nie są przeznaczone ani do celów opałowych, ani do celów napędowych. Nie są one również klasyfikowane ani przeznaczone do smarowania jako oleje smarowe. W rezultacie, nie są one paliwami silnikowymi lub opałowymi, nie są one również z pewnością olejami smarowymi, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 11 nowej ustawy akcyzowej. Tylko takie wyroby zdaniem Spółki można uwzględniać w informacjach INF-D, INF-I, czy INF-K. Brak możliwości uwzględniania wyrobów energetycznych nieprzeznaczonych do celów paliwowych lub opałowych w informacjach dla paliw silnikowych lub opałowych jest szczególnie widoczny w sytuacji uwzględnienia ilości wyrobów energetycznych wydanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zadeklarowanie w informacji INF-D lub INF-I, że wyroby energetyczne zostały wydane ze składu podatkowego jako paliwo silnikowe lub paliwo opałowe mogłoby rodzić ryzyko po stronie Spółki, a także wątpliwości po stronie organów podatkowych czy podatnik był uprawniony do stosowania zerowej stawki akcyzy dla tych wyrobów (zadeklarował bowiem ich wyprowadzenie w informacji dla paliw). W efekcie uwzględnianie w tych informacjach wyrobów energetycznych nieprzeznaczonych do celów opałowych lub napędowych zaburzyłoby cały system kontroli i nadzoru nad prawidłowym wykorzystywaniem wyrobów akcyzowym. W konsekwencji, uwzględnianie wyrobów energetycznych nieprzeznaczonych do celów opałowych lub napędowych w tych informacjach jest nieuzasadnione i niedopuszczalne w świetle obowiązujących przepisów akcyzowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Ponadto informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:

* określenia wysokości stawki podatku akcyzowego,

* uprawnienia do zastosowania zerowej stawki akcyzy,

* określenia wysokości stawki podatku akcyzowego dla ekstraktu furfulowego o kodzie CN 2713 90 90 przeznaczonego do produkcji paliw opałowych,

* stawki podatku akcyzowego w wysokości 0 zł dla wyrobów energetycznych przeznaczonych do wykorzystania jako dodatki lub domieszki do olejów smarowych,

* odbioru i wysyłki wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenie poboru akcyzy,

* odbioru i wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenie poboru akcyzy w sytuacji, gdy nie jest znane ostateczne przeznaczenie wyrobów energetycznych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,

- zawarta zostanie w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl