IBPP3/443-645/13/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupu materiałów promocyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-645/13/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupu materiałów promocyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r.poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu do tut. organu 27 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) oraz z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r. oraz 10 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupu materiałów promocyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupu materiałów promocyjnych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 sierpnia 2013 r. znak:IBPP3/443-645/13/AŚ; pismem z dnia 27 sierpnia 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 sierpnia 2013 r. znak: IBPP3/443-645/13/AŚ oraz pismem z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 10 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 września 2013 r. znak: IBPP3/443-645/13/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym z tytułu świadczenia usług najmu i dzierżawy pomieszczeń i mediów, składa deklarację VAT-7 (Zgłoszenia z dnia 10 grudnia 2002 r.).

Wnioskodawca realizuje "..." w ramach którego, między innymi, zamontowane będzie 2349 instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych, które będą wykorzystywane jedynie na potrzeby własnego gospodarstwa domowego w zakresie przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Pomiędzy Wnioskodawcą, a osobami fizycznymi, uczestniczącymi w realizacji programu, zostały zawarte umowy zgodnie z którymi, osoby fizyczne zobowiązały się do współfinansowania realizacji projektu w wysokości do 15% wartości kosztorysowej montowanych instalacji solarnych w obrębie ich nieruchomości. Zestawy solarne zostaną zamontowane na budynkach osób fizycznych i oddane w użyczenie poszczególnym osobom fizycznym. Zapłatą za użyczenie jest wpłata własna uczestników programu poniesiona w formie zaliczki w wysokości do 15% wartości kosztorysowej montowanych instalacji solarnych w obrębie ich nieruchomości, od której został odprowadzony podatek VAT do Urzędu Skarbowego.

Instalacje solarne przez okres trwałości inwestycji (tekst jedn.: 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu) będą wykorzystane w ramach realizacji celu publicznego jakim jest ochrona środowiska. Korzystający będą mieć prawo wykorzystania instalacji do przygotowania ciepłej wody użytkowej, ale także obowiązek utrzymania urządzeń w należytym stanie, gwarantującym uzyskanie zakładanego efektu ekologicznego w zakresie redukcji zanieczyszczeń oraz ponoszenia kosztów ich eksploatacji, ubezpieczenia zestawu solarnego, napraw. Instalacje solarne na budynkach osób fizycznych nie będą wykorzystywane do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez osoby fizyczne.

Jako nabywca na fakturach dotyczących realizacji projektu figuruje Wnioskodawca, umowy z wykonawcami zawiera Wnioskodawca. Równocześnie instalacje solarne będą zaewidencjonowane w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy i będą własnością Wnioskodawcy przez 5 lat. Po 5 latach, po zakończeniu inwestycji, najprawdopodobniej zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz osób fizycznych, biorących udział w realizacji programu. Ostateczna decyzja w tej sprawie obecnie jeszcze nie została podjęta przez instytucję współfinansującą projekt.

Zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP4/443-1928/10/AŚ z dnia 18 marca 2011 r. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją programu na budynkach osób fizycznych, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W ramach realizacji programu przewidziano wydatkowanie środków finansowych na:

a.

roboty związane z zakupem i montażem instalacji solarnych

b.

nadzór inwestorski

c.

promocję projektu tj. między innymi: gadżety, ulotki, plakaty, strona internetowa, roll-up

d.

koszty zarządzania.

W piśmie z dnia 9 sierpnia 2013 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

1. W ramach promocji Wnioskodawca nie przedstawia oferty instalacji solarnych. Wskazuje jedynie ich korzystny wpływ na środowisko, nie zachęca do wzięcia udziału w Programie, ponieważ lista osób, biorących udział w Projekcie, jest zamknięta. Promocja nie ma na celu pozyskania kolejnych mieszkańców chętnych do zainstalowania instalacji.

2. Celem promocji jest przedstawienie informacji o Projekcie, który dobiega końca i zostanie zrealizowany, oraz informacji o darczyńcach Projektu. Promocja Projektu to jeden z elementów wymaganych we wniosku, który został złożony do. Programu Współpracy.

Budżet projektu, zatwierdzony przez. Program Współpracy, zawiera pozycje, związane z wydatkowaniem środków na promocję. W umowach z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska, którzy dofinansowują zadanie, znajdują się klauzule, obligujące Wnioskodawca do prowadzenia działań promocyjnych tj. montażu tablic. Z kolei z dotacji SPPW, rzeczowy zakres promocji, został zwiększony o materiały promocyjne tj. gadżety, ulotki, plakaty, strona internetowa, roll-up, gdyż w..., wydatki na promocję to środki kwalifikowane, natomiast w NFOŚ i WFOŚ, nie są to wydatki kwalifikowane.

3. Całość działań, które dotyczą Projektu, związana jest z:

a.

montażem instalacji solarnych na budynkach mieszkańców

b.

montażem instalacji solarnych na budynku ZOZ

c.

promocją Projektu

d.

zarządzaniem Projektem przez Wnioskodawcę

e.

nadzorem inwestorskim.

Zaliczka wniesiona przez osoby fizyczne w wysokości 15% inwestycji, przeznaczona jest wyłącznie na finansowanie działań wymienionych w punktach a) oraz e).

Działania wymienione w każdym z powyższych punktów, oprócz zarządzania, są opodatkowane podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 27 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

1. Wykonanie montażu instalacji solarnej na budynku ZOZ przez Wnioskodawcę jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca posiada interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego znak: IBPP4/443-1929/10/AŚ z dnia 18 marca 2011 r.

2. Wykonanie montażu instalacji solarnych dla budynków mieszkańców - osób fizycznych przez Wnioskodawcę będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT - interpretacja indywidualna znak: IBPP4/443-1928/10/AŚ z dnia 18 marca 2011 r.

3. Podejmowane w projekcie działania promocyjne będą związane obligatoryjnie z całością projektu. Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić w jakim stopniu czynności te będą dotyczyły montażu instalacji solarnych na budynkach osób fizycznych oraz montażu instalacji solarnej na budynku ZOZ.

4. Działania promocyjne podejmowane przez Wnioskodawcę będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT.

5. Wnioskodawca prowadząc działania promocyjne nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania dokonywanych zakupów (materiałów promocyjnych) do poszczególnych rodzajów działalności tj. działań opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

6. Promocja projektu stanowi nieodłączny, niezbędny i konieczny element do przeprowadzenia projektu służącego zamontowaniu instalacji solarnych, mających korzystny wpływ na środowisko.

7. Wnioskodawca, jeżeli nie dokonywałby montażu instalacji solarnych dla budynków mieszkalnych osób fizycznych i budynku ZOZ, nie dokonywałby zakupu materiałów promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi dotyczącej możliwości zwrotu podatku VAT, w zakresie działań promocyjnych, realizowanych w ramach Programu, o których mowa w pkt c), opisu zaistniałego stanu faktycznego.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, od zakupu materiałów promocyjnych, które zostaną zafakturowane.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podstawowa zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. Z przepisu tego wynika, iż najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W ocenie Wnioskodawcy, czynności związane z reklamą, (promocją), nie wpływają na cenę montażu kolektorów słonecznych i nie zwiększają wartości początkowej tychże środków trwałych, a także nie są z nimi bezpośrednio związane, jak ma to miejsce np. w przypadku nadzoru inwestorskiego nad montażem instalacji solarnych.

Zdaniem Wnioskodawcy nie można skorzystać, z prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie zachodzi w tej sytuacji związek pomiędzy zakupem a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

Z uwagi na brzmienie cyt. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedaż opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności gospodarczej podatnika (opodatkowanej i zwolnionej), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że "za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 u.p.t.u. sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia" należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku" należy zatem rozumieć jako "czynności zwolnione od podatku" oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Należy podkreślić, iż w świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje "....", który obejmuje montaż instalacji solarnych na budynkach mieszkańców, montaż instalacji solarnych na budynku ZOZ, promocję projektu, zarządzanie projektem przez Wnioskodawcę, nadzór inwestorski.

Wykonanie montażu instalacji solarnej na budynku ZOZ przez Wnioskodawcę jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wykonanie montażu instalacji solarnych dla budynków mieszkańców - osób fizycznych przez Wnioskodawcę będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Podejmowane w projekcie działania promocyjne będą związane obligatoryjnie z całością projektu. Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić w jakim stopniu czynności te będą dotyczyły montażu instalacji solarnych na budynkach osób fizycznych oraz montażu instalacji solarnej na budynku ZOZ. Działania promocyjne podejmowane przez Wnioskodawcę będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca prowadząc działania promocyjne nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania dokonywanych zakupów (materiałów promocyjnych) do poszczególnych rodzajów działalności tj. działań opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Promocja projektu stanowi nieodłączny, niezbędny i konieczny element do przeprowadzenia projektu służącego zamontowaniu instalacji solarnych, mających korzystny wpływ na środowisko. Wnioskodawca, jeżeli nie dokonywałby montażu instalacji solarnych dla budynków mieszkalnych osób fizycznych i budynku ZOZ, nie dokonywałby zakupu materiałów promocyjnych.

Z tak przedstawionego opisu sprawy wynika, że zakupione przez Wnioskodawcę materiały promocyjne będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jak i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, a Wnioskodawca dokonując zakupu materiałów promocyjnych nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodlegąjącymi podatkowi VAT.

W takiej sytuacji, w świetle powołanej powyżej uchwały siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10), stwierdzić należy, że w przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT i nie jest w stanie przyporządkować zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, wówczas Wnioskodawcy w całości przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, tut. organ stwierdza, że w sytuacji dokonania zakupów materiałów promocyjnych związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz niepodlegającymi opodatkowaniu VAT oraz braku możliwości przyporządkowania tych zakupów do poszczególnego rodzaju działalności, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca odliczy podatek naliczony związany z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu może powstać u Niego obowiązek opodatkowania, wynikający z art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl