IBPP3/443-64/08/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-64/08/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 30 stycznia 2008 r.),uzupełnionym pismami z dnia 27 lutego 2008 r. (data wpływu) oraz 26 marca 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 30 maja 2007 r. Wnioskodawca nabył niezabudowaną nieruchomość wpisaną do rejestru gruntów jako grunty orne i łąki. W nowym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego grunt jest przeznaczony pod zabudowę usługowo-produkcyjną.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako podatnik VAT w zakresie różnego rodzaju. Równocześnie jako rolnik opłaca podatek z łącznego zobowiązania pieniężnego dla gospodarstw rolnych. Przedmiotowa nieruchomość nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy zakupie ww. nieruchomości nie dokonano żadnych odliczeń z tyt. podatku VAT związanych z nabyciem oraz posiadaniem ww. nieruchomości.

Z załączonego do ww. wniosku aktu notarialnego wynika, iż nabywana nieruchomość rolna położona jest w miejscu zamieszkania nabywcy, a nabycie następuje na powiększenie gospodarstwa rodzinnego prowadzonego przez Wnioskodawcę. Analogiczne stwierdzenie zawarto również w przedmiotowym wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r.

Natomiast w piśmie z dnia 27 lutego 2008 r. Wnioskodawca oświadczył, iż przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana przez niego rolniczo ani w żaden inny sposób. W chwili nabycia na ww. gruncie rosła kukurydza, która została zebrana w listopadzie 2007 r. przez byłego właściciela. Ponieważ od daty zakupu do daty zawarcia w dniu 18 stycznia 2008 r. przedwstępnej umowy sprzedaży ww. gruntu upłynął bardzo krótki okres czasu, więc przedmiotowy grunt nie stanowił powiększenia gospodarstwa rolnego i nie wchodził w jego skład. Zakup miał charakter jednorazowy (była to tzw. "okazja"). Był to zakup prywatny i z tej nieruchomości Wnioskodawca nie osiągnął żadnych pożytków (typu uprawy). Zakup i sprzedaż ma charakter jednorazowy, bez znamion częstotliwości nieruchomość weszła w skład majątku prywatnego a nie firmy lub gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wymieniona sprzedaż nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jako jednorazowy zakup nie objęty uwarunkowaniami określonymi w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, W świetle obowiązujących przepisów sprzedaż tej nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie była wprowadzona do ewidencji środków trwałych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Została zakupiona jako majątek prywatny - bez planowania tak szybkiej sprzedaży i tak powinna być sprzedana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powołanych przepisów wynika, że od chwili wejścia w życie ww. ustawy tj. od 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objecie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa, czy pięć) ani ilość dokonywanych transakcji.

Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było dokonanie tej czynności wielokrotnie (więcej niż jeden raz).

Mając na uwadze powyższe dla rozstrzygnięcia kwestii dotyczącej sprzedaży przez Wnioskodawcę gruntu niezabudowanego istotne znaczenie ma, czy czynności tej można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zakupił ww. nieruchomość jako tzw. "okazję" i dokonując sprzedaży ww. nieruchomości jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarówno z tytułu świadczenia usług różnego rodzaju jak i działalności rolniczej. Ponadto czynnościom związanym z nabyciem i sprzedażą przedmiotowego gruntu można nadać cechy działalności handlowej, przedmiotowy grunt nabyto jako "okazję" a więc w celu jego odsprzedaży. Zatem okoliczność dotycząca "częstotliwości" wystąpiła już na poziomie nabycia tego gruntu.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż prowadzi on działalność gospodarczą jako rolnik, a ponadto jest osobą prowadzącą również działalność gospodarczą z tytułu świadczenia usług różnych. Zatem skoro Wnioskodawca jest już podatnikiem podatku od towarów i usług, to wszystkie wykonywane przez niego czynności mieszczą się w przedmiotowym zakresie wynikającym z definicji prowadzenia działalności gospodarczej. Brak jest bowiem podstaw prawnych do uznania, iż prowadzenie tej działalności następuje w sposób wybiórczy, tzn. niektóre czynności objęte zakresem przedmiotowym realizowane przez podatnika podatku od towarów i usług są opodatkowane, a niektóre nie.

Jeśli więc podmiot wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 30 maja 2007 r. Wnioskodawca nabył niezabudowaną nieruchomość wpisaną do rejestru gruntów jako grunty orne i łąki. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego grunt jest przeznaczony pod zabudowę usługowo-produkcyjną. Zakup miał charakter jednorazowy (była to tak zwana "okazja").

Jednakże Wnioskodawca nie wskazał, aby nabyta działka miała służyć zaspokojeniu jego prywatnych potrzeb. Ze względu na bardzo krótki okres czasu od momentu zakupu do planowanego momentu sprzedaży wynika, że nieruchomość ta została nabyta z zamiarem odsprzedaży. Grunt jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem jego zakup w celu odsprzedaży nosi znamiona działalności handlowej.

Przez pojęcie handel należy rozumieć przeprowadzanie w sposób zorganizowany zakupów towarów w celu ich odsprzedaży. W ten sposób opodatkowaniu podlega, chociażby jednorazowo czynność spełniająca kryteria zaliczenia jej do tak rozumianego pojęcia handlu, czyli zrealizowana w formie zorganizowanej sprzedaży towaru, poprzedzonej zakupem dokonanym w celu jego odsprzedaży, wskazująca na zamiar jej kontynuacji w tej formie.

Przedmiotowy grunt jest przeznaczony pod zabudowę usługowo-produkcyjną. Dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy podlega opodatkowaniu stawką podatku 22%.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zbycia przedmiotowej nieruchomości, ujętej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę usługowo-produkcyjną jest dostawą terenu przeznaczonego pod zabudowę, podlegającą opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl