IBPP3/443-633/08/DG - Czy alkohol etylowy zakupiony od syndyka masy upadłości, podczas magazynowania w składzie podatkowym lub w trakcie jego przerobu oraz magazynowanie w składzie podatkowym napojów spirytusowych wyprodukowane z tego alkoholu obciąża zabezpieczenie akcyzowe?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-633/08/DG Czy alkohol etylowy zakupiony od syndyka masy upadłości, podczas magazynowania w składzie podatkowym lub w trakcie jego przerobu oraz magazynowanie w składzie podatkowym napojów spirytusowych wyprodukowane z tego alkoholu obciąża zabezpieczenie akcyzowe?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2008 r. (data wpływu 8 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obciążenia zabezpieczenia akcyzowego kwotą akcyzy należną od wyrobów spirytusowych wyprodukowanych z alkoholu etylowego nabytego od syndyka masy upadłości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obciążenia zabezpieczenia akcyzowego kwotą akcyzy należną od wyrobów spirytusowych wyprodukowanych z alkoholu etylowego nabytego od syndyka masy upadłości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i zamierza zakupić alkohol etylowy od Syndyka Masy Upadłości, który nie prowadzi składu podatkowego, ale likwidowany przez niego majątek obejmuje m.in. alkohol etylowy, pozostały w upadłej Spółce, po cofnięciu jej zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Przed ogłoszeniem upadłości Naczelnik Urzędu Celnego wydał decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym na wyroby zharmonizowane pozostające na terenie byłego składu po czym wszczęte zostało postępowanie egzekucyjne. Po uprawomocnieniu się postanowienia o ogłoszeniu upadłości, postępowanie egzekucyjne zostało umorzone. Syndyk Masy Upadłości zamierza sprzedać zalegający alkohol etylowy.

Wnioskodawca jest zainteresowany zakupem od Syndyka etanolu rektyfikowanego, który zamierza przeznaczyć do produkcji napojów spirytusowych oraz dalszej odsprzedaży w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w cenie zawierającej pełna stawkę akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy alkohol etylowy zakupiony od Syndyka Masy Upadłości, podczas magazynowania w składzie podatkowym Wnioskodawcy lub w trakcie jego przerobu oraz magazynowane w składzie podatkowym Wnioskodawcy napoje spirytusowe wyprodukowane z tego alkoholu obciążać będą zabezpieczenie akcyzowe złożone w Urzędzie Celnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, kupiony przez Niego alkohol etylowy od Syndyka Masy Upadłości podczas magazynowania w składzie podatkowym, a także w trakcie jego przerobu oraz magazynowania napojów spirytusowych wyprodukowanych z tego alkoholu nie będą obciążać zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez Wnioskodawcę w Urzędzie Celnym, ponieważ przedmiotowy alkohol etylowy należy uznać za alkohol niepodlegający akcyzie (naliczona przez Naczelnika Urzędu Celnego akcyza za ten alkohol została umorzona przez organ egzekucyjny - Dyrektora Izby Celnej, po uprawomocnieniu się postanowienia Sądu o ogłoszeniu upadłości).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego.

W myśl art. 29 ust. 1 pkt 1, ust. 4 i ust. 5 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

W przypadku o którym mowa wyżej obowiązek podatkowy powstaje w dniu sporządzenia spisu z natury, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia cofnięcia zezwolenia.

Jeżeli spis z natury nie został sporządzony w terminie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 art. 29 ww. ustawy, lub został sporządzony w sposób nierzetelny, właściwy naczelnik urzędu celnego określa:

1.

wartość wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w drodze oszacowania,

2.

wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie

-

przy zastosowaniu najwyższej dla danego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego stawki akcyzy, obowiązującej w dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy w akcyzie.

W myśl postanowień art. 26 ww. ustawy o podatku akcyzowym na terytorium kraju, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony jedynie w sytuacji, gdy wyroby te są:

1.

produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym;

2.

przemieszczane między skaldami podatkowymi;

3.

zwolnione z akcyzy ze względu na przemieszczanie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przed ogłoszeniem upadłości przedsiębiorstwa, od którego Wnioskodawca zamierza nabyć alkohol etylowy, Naczelnik Urzędu Celnego w związku z cofnięciem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego wydał decyzję określającą zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pozostających na terenie byłego składu podatkowego, które objęte były procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z uprawomocnieniem się postanowienia o ogłoszeniu upadłości podmiotu, którego zobowiązanie w podatku akcyzowym określono w drodze decyzji, wszczęte postępowanie egzekucyjne zostało umorzone.

W związku z faktem, iż przedmiotowy alkohol etylowy znajduje się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i poza składem podatkowym pobór akcyzy od tego alkoholu nie może zostać zawieszony. W konsekwencji przedmiotowy alkohol etylowy nie może zostać nabyty od syndyka masy upadłości w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i tym samym dalszy obrót przedmiotowym alkoholem etylowym nie może odbywać się z zastosowaniem tej procedury.

W stosunku do przedmiotowego alkoholu etylowego powstał już obowiązek podatkowy z tytułu wyprowadzenia go ze składu podatkowego, a kwota akcyzy w stosunku do tego alkoholu etylowego została określona w należytej wysokości w decyzji wydanej przez naczelnika urzędu celnego.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3 tego artykułu, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W związku z określoną w ww. przepisie art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym zasadą jednokrotnego opodatkowania akcyzą - w stosunku do przedmiotowego alkoholu etylowego nie powstaje obowiązek podatkowy ani z tytułu jego sprzedaży przez syndyka masy upadłości, ani z tytułu jego nabycia lub posiadania. Na podmiocie, który nabędzie od syndyka masy upadłości przedmiotowy alkohol etylowy, jak również na każdym kolejnym nabywcy - nie będzie zatem ciążył obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego od tego alkoholu.

W myśl postanowień art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Jednocześnie stosownie do postanowień art. 2 pkt 12 tej ustawy skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Ponadto zgodnie z postanowieniami art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Mając na uwadze postanowienia ww. przepisów ustawy o podatku akcyzowym uznać należy, iż w składzie podatkowym powinny być produkowane i przetwarzane wyroby akcyzowe zharmonizowane, do których ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do postanowień § 2 rozporządzenia ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy.

W świetle postanowień powyższych, w sytuacji, gdy kwota akcyzy należnej od wyprodukowanych napojów alkoholowych będzie równa lub niższa od kwoty akcyzy zapłaconej (w niniejszej sprawie od kwoty akcyzy określonej w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego) od alkoholu etylowego wykorzystanego do ich produkcji - nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy a produkcja napojów alkoholowych z wykorzystaniem tego alkoholu etylowego może mieć miejsce poza składem podatkowym.

W myśl art. 43 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązanie do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe.

Cyt. wyżej przepis określa podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego a zabezpieczenie akcyzowe winno pokryć zobowiązanie podatkowe tych podmiotów w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jak wskazano wyżej w sprawie będącej przedmiotem wniosku, w warunkach określonych przepisami § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów nie będzie miała zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy, nie istnieje również wymóg produkcji wyrobów gotowych w składzie podatkowym. W związku z powyższym nie wystąpi również obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego w odniesieniu do magazynowania i przetwarzania alkoholu etylowego nabytego od syndyka masy upadłości, w odniesieniu do którego powstał już obowiązek podatkowy z tytułu wyprowadzenia go ze składu podatkowego, a kwota akcyzy w stosunku do tego alkoholu etylowego została określona w należnej wysokości w decyzji wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe jednakże z innego powodu niż wskazano we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl