IBPP3/443-631/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-631/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT jest:

* prawidłowe w zakresie odnoszącym się do:

1.

wymianę pokrycia dachu i ocieplenia go,

2.

zakup opału do pieca;

3.

remont schodów,;

4.

utwardzenie i zmianę funkcjonalności terenu przyległego do wejścia

* nieprawidłowe w zakresie odnoszącym się do wymiany kotła.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2011 będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lipca 2011 r. znak: IBPP3/443-631/11/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest podatnikiem VAT czynnym od dnia 22 maja 2008 r. Jest podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności w zakresie architektury, projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego. Składa miesięczne deklaracje VAT-7. W związku z poszerzeniem prowadzonej działalności o usługi agroturystyczne (PKD 55.20.Z), podpisano umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (...), zgodnie z którą,... zrefunduje poniesione nakłady do kwoty 100.000,00 zł netto. Działalność agroturystyczna będzie polegała na wynajmie pokoi gościnnych (5 pokoi) w budynku mieszkalnym. Pokoje te będą utworzone przez przebudowę całego strychu (nieużytkowe poddasze) zlokalizowanego nad dwukondygnacyjnym budynkiem mieszkalnym.

Pokrycie całego budynku, było już wcześniej w całości wymieniane i nie wymagałby wymiany, gdyby nie poszerzona działalność (wymóg technologiczny). Aby dokonać przebudowy, niezbędna jest wymiana pokrycia dachowego, remont CO. (w tym wymiana kotła CO., który jest w tej chwili sprawny, ale ma zbyt małą moc grzewczą, aby ogrzać dodatkową kubaturę), remont schodów, które są również w pełni funkcjonalne, ale ze względu na stan techniczny (przepisy budowlane) muszą być wyremontowane, ocieplenie części strychowej z zewnątrz, remont terenu przylegającego do wejść do budynku: utwardzenie, domofon, drzwi z elektrozamkiem.... uznała przygotowany projekt i uznała przedłożony kosztorys. Wszystkie nakłady zakwalifikowane zostały w 100% do refundacji.

Jedynie remont CO. (w tym wymiana kotła), będzie uwzględniona w proporcji do pozostałej części budynku (33%).

* adaptacja poddasza w całości to nowa funkcja turystyczna budynku - więc roboty budowlane wewnętrzne, wykonanie instalacji i pokrycia dachu i ocieplenia go to nakłady w 100% związane z czynnościami opodatkowanymi.

* ocieplenie ścian zewnętrznych - nakłady wliczone tylko w powierzchni części poddasza dotyczącej funkcji turystycznej.

* wymiana kotła związane z czynnościami opodatkowanymi w proporcji powierzchnia turystyczna/powierzchni całości budynku czyli wg zestawienia przemnożenie przez współczynnik 0,327

* schody wewnętrzne wymagają remontu w związku z nowo powstałą funkcją ze względów bezpieczeństwa oraz drzwi wejściowe (istniejące nie posiadają atestów i dopuszczeń) - nakłady w 100% związane z czynnościami opodatkowanymi

* utwardzenie strefy wejścia - ze względu na zły stan techniczny istniejącego utwardzenia dla uzyskania bezpieczeństwa użytkowania dla osób korzystających z funkcji turystycznej wymagają nakładów w 100% związane z czynnościami opodatkowanymi

* zakup opału w proporcji powierzchnia turystyczna/powierzchni całości budynku związane z czynnościami opodatkowanymi wg zestawienia powierzchni przemnożenie przez współczynnik 0,327.

Wydatki te w całości wydatki będą dokumentowane fakturami VAT.

Ponoszone nakłady są podyktowane wyłącznie rozpoczęciem działalności agroturystycznej. W pewnym stopniu (który zdaniem Wnioskodawczyni - nie sposób określić), wykonane prace i nabyte urządzenia będą wykorzystywane do celów mieszkalnych Wnioskodawczyni, co wynika w oczywisty sposób z charakteru usług agroturystycznych (część budynku przeznaczona na agroturystykę połączona jest z częścią mieszkalną). Podkreślić należy, że - jak już wskazano - konieczność zakupów (w tym wymiana kotła) wynika wyłącznie z działalności gospodarczej i nie byłyby one dokonywane, gdyby nie rozszerzenie prowadzonej działalności.

W obecnej funkcji mieszkalnej nie byłoby potrzeby ponoszenia ww. nakładów. Wprowadzenie nowej funkcji turystycznej na poziomie całego poddasza wymusza w myśl przepisów prawa budowlanego art. 5 ust. 1) zapewnienia podstawowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa m.in. użytkowania budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakim zakresie przysługuje Wnioskodawczyni prawo do odliczenia podatku VAT w przypadku nakładów poniesionych na:

1.

wymianę pokrycia dachu i ocieplenia go, mając na uwadze, że dach pokrycie całego budynku, było już wcześniej w całości wymieniane i nie wymagałby wymiany, gdyby nie poszerzona działalność (wymóg technologiczny);

2.

wymianę kotła, który jest sprawny, ale ma zbyt małą moc grzewczą, aby ogrzać dodatkową kubaturę;

3.

zakup opału do pieca;

4.

remont schodów, które są również w pełni funkcjonalne, ale ze względu na stan techniczny (przepisy budowlane) muszą być wyremontowane;

5.

utwardzenie i zmianę funkcjonalności terenu przyległego do wejścia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku nakładów wymienionych w pkt 1, 2, 4 i 5 (tj. wszystkich, oprócz opału do pieca), przysługuje jej prawo zaliczenia ich w 100% do kosztów uzyskania przychodów. Koszty te bowiem poniesione zostały w całości w celu osiągnięcia przychodów (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jednocześnie, przysługuje też pełne (100%) prawo odliczenia podatku VAT. W ocenie Wnioskodawczyni, uznać bowiem należy, że przedmiotowe zakupy w całym zakresie związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. świadczeniem usług agroturystyki.

Nie ma tu znaczenia okoliczność, iż w pewnym stopniu (który zdaniem Wnioskodawczyni - nie sposób określić), wykonane prace i nabyte urządzenia będą wykorzystywane do celów mieszkalnych Wnioskodawczyni, co wynika w oczywisty sposób z charakteru usług agroturystycznych (część budynku przeznaczona na agroturystykę połączona jest z częścią mieszkalną). Podkreślić należy, że - jak już wskazano - konieczność zakupów (w tym wymiana kotła) wynika wyłącznie z działalności gospodarczej i nie byłyby one dokonywane, gdyby nie rozszerzenie prowadzonej działalności. Podatek od towarów i usług jest podatkiem, którym z ekonomicznego punktu widzenia powinna być obciążona wyłącznie konsumpcja. Dopuszczenie natomiast tylko częściowego odliczenia podatku VAT, prowadziłoby do sytuacji, w której obciążenie to dotyczyłoby działalności przedsiębiorcy - działalności wymuszającej poniesienie określonych nakładów. Sytuacja ta byłaby sprzeczna z charakterem podatku od towarów i usług. Odnosząc się z kolei do nakładów wymienionych w pkt 3 (zakup opału do pieca), zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo zaliczenia ich w 33% do kosztów uzyskania przychodów oraz prawo odliczenia 33% podatku VAT, tj. w proporcji części budynku wykorzystywanej na agroturystykę do pozostałej części budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie odnoszącym się do:

1.

wymianę pokrycia dachu i ocieplenia go,

2.

zakup opału do pieca;

3.

remont schodów,;

4.

utwardzenie i zmianę funkcjonalności terenu przyległego do wejścia

* nieprawidłowe w zakresie odnoszącym się do wymiany kotła.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z wolą ustawodawcy, prawo podatnika do obniżania podatku o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług podlega istotnym ograniczeniom, gdy obok działalności opodatkowanej podatnik prowadzi działalność zwolnioną z opodatkowania lub nieopodatkowaną. Analizowane regulacje prawne nakładają na podatników podatku od towarów i usług obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami dającymi podatnikom prawo do odliczenia i czynnościami niedającymi prawa do odliczenia.

Jak wynika z wniosku, wydatki poniesione na:

* adaptacja poddasza

* ocieplenie ścian zewnętrznych - dotyczy tylko powierzchni części poddasza dotyczącej funkcji turystycznej.

* remont schodów wewnętrznych

* utwardzenie strefy wejścia

w 100% są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenie pełnej kwoty podatku VAT z faktur dokumentujących nabycia związane z ww. remontami i przebudowami.

Odnośnie zaś wymiany kotła, z wniosku wynika, że będzie on wykorzystywany do działalności opodatkowanej niemal w 33% i również nabywany opał będzie w takim stosunku będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej. W konsekwencji z tytułu wymiany kotła jak też zakupu opału Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w takiej wysokości w jakiej zakupy te są wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Końcowo podkreśla się, iż prawidłowe określenie wysokości procentowego odliczenia podatku naliczonego z faktur, związanych z realizowanymi (zamierzonymi) czynnościami opodatkowanymi i na cele osobiste należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych przez Wnioskodawczynie rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w zakresie odnoszącym się do:

1.

wymianę pokrycia dachu i ocieplenia go,

2.

zakup opału do pieca;

3.

remont schodów,;

4.

utwardzenie i zmianę funkcjonalności terenu przyległego do wejścia

* nieprawidłowe w zakresie odnoszącym się do wymiany kotła.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl