IBPP3/443-630/08/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-630/08/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 10 czerwca 2008 r.), uzupełnionego pismami z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu) oraz z dnia 29 sierpnia 2008 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności, w przypadku, gdy pierwsze zasiedlenie oraz ustanowienie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokali nastąpiło przed 1 maja 2004 r. oraz obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej transakcji w rejestrach VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 27 sierpnia 2008 r. (data wpływu) oraz z dnia 29 sierpnia 2008 r.o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności, w przypadku, gdy pierwsze zasiedlenie oraz ustanowienie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokali nastąpiło przed 1 maja 2004 r. oraz obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej transakcji w rejestrach VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Członek spółdzielni dokonał przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo po dniu 1 maja 2004 r. W roku 2008 złożył wniosek o przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności (wtórne zasiedlanie). Mieszkanie nie posiada zadłużeń z tytułu wkładów budowlanych. Członek nie dokonuje w spółdzielni żadnych wpłat.Powyższe przekształcenie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT jest zwolnione z podatku. Z uzupełnienia wniosku wynika, iż pierwsze zasiedlenie i pierwsze ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu nastąpiło w dniu 2 stycznia 1973 r.Wtórne zasiedlenie i ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu dla obecnego członka nastąpiło w dniu 28 czerwca 2004 r. W miesiącu czerwcu 2007 r. członek ten dokonał przekształcenia mieszkania na własnościowe prawo do lokalu, a w 2008 r. złożył wniosek o przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności. Członek nie dokonuje żadnych wpłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaka jest podstawa opodatkowania, jeżeli członek nie dokonuje żadnych wpłat.

Czy należy wykazywać w rejestrach VAT obrót zwolniony (wysokość wkładu budowlanego wg ewidencji księgowej, Spółdzielnia nie dokonuje wyceny mieszkania przez rzeczoznawcę majątkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 6, w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10 podstawą opodatkowania jest obrót (należny wkład budowlany). W przypadku przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności nie występuje obrót, w związku z czym nie podlega wpisowi do rejestru sprzedaży VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Unormowanie zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT wskazuje na zakwalifikowanie przez ustawodawcę określonych w nim praw spółdzielczych do kategorii dostawy towarów. Zatem ustanowienie, przekształcenie lub przeniesienie każdego z tych praw stanowi odrębną dostawę i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie ma zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym. Zasady zawierania z członkiem spółdzielni mieszkaniowej umowy o przekształceniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność określają przepisy art. 1714 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Z brzmienia art. 17 14 ust. 1 cyt. ustawy wynika, iż na pisemne żądanie członka lub osoby niebędącej członkiem spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, spółdzielnia mieszkaniowa jest obowiązana zawrzeć umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu:

1.

spłaty przypadających na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami;

2.

spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 11.

Ponadto, ust. 1 1 powołanego przepisu stanowi, iż spółdzielnia mieszkaniowa zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez osobę uprawnioną, chyba że nieruchomość posiada nieuregulowany stan prawny w rozumieniu art. 113 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) lub spółdzielni nie przysługuje prawo własności lub użytkowania wieczystego gruntu, na którym wybudowała budynek lub wybudowali go jej poprzednicy prawni. Zgodnie z ust. 2 powołanego przepisu wynagrodzenie notariusza za ogół czynności notarialnych dokonanych przy zawieraniu umowy, o której mowa w ust. 1, oraz koszty sądowe w postępowaniu wieczystoksięgowym obciążają osobę, na rzecz której spółdzielnia dokonuje przeniesienia własności lokalu.

Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 10 lit. a) ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub wydania albo przeniesienia własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych w przypadku czynności ustanowienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia na rzecz członka spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub ustanowienia na rzecz członka odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub przeniesienia własności lokalu w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych. Ponadto, w art. 19 ust. 15 cyt. ustawy postanowiono, iż w przypadkach określonych w ust. 10, 13 pkt 2-5 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Według art. 29 ust. 6 cyt. ustawy w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10, jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal. Stosownie do ust. 7 powołanego przepisu do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestnictwa członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu. Ponadto art. 29 ust. 8 ww. ustawy stanowi, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.Natomiast art. 153 ust. 1 powołanej wyżej ustawy stanowi, iż do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 6 i ust. 7, nie wlicza się wartości wkładów i opłat, o których mowa w tym przepisie, oraz części tych wkładów i opłat, wniesionych przed 1 maja 2004 r. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż w przypadku przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności, podstawa opodatkowania określana jest zgodnie z art. 29 ust. 6 i ust. 7 ustawy o VAT. Do tej formy przekształcenia nie stosuje się natomiast art. 29 ust. 8 cyt. ustawy.

Z wniosku wynika, iż przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu we własnościowe prawo do lokalu nastąpiło po 1 maja 2004 r. W roku 2008 członek złożył wniosek o przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności (wtórne zasiedlanie). Mieszkanie nie posiada zadłużeń z tytułu wkładów budowlanych. Członek nie dokonuje w spółdzielni żadnych wpłat.W oparciu o przytoczone wyżej przepisy stwierdza się, iż jako podstawę opodatkowania czynności polegającej na przeniesieniu na rzecz członka spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, własności tego lokalu (przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność) należy przyjąć kwoty, o których mowa w art. 29 ust. 6 i ust. 7 ustawy o VAT, które należne są spółdzielni od członka z tytułu dokonania tej czynności. Podstawę opodatkowania stanowi zatem kwota należna od członka z tytułu przeniesienia własności lokalu, stanowiąca spłatę przypadających na dany lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami. Do podstawy opodatkowania nie wlicza się kwot już pobranych z tytułu ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Zatem w przypadku przedmiotowego lokalu przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa w prawo odrębnej własności z uwagi na brak obowiązku uiszczenia na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej kwot, o których mowa w art. 29 ust. 6 i 7 ustawy, a tym samym brak również podstawy opodatkowania. Wnioskodawca wskazał bowiem, iż członek nie dokonuje żadnych wpłat w spółdzielni. W przedstawionej wyżej sytuacji ma zastosowanie przepis art. 29 ust. 6 i 7 w powiązaniu z art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy, który wskazuje, że jako kwotę należną (stanowiącą podstawę opodatkowania) przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Zatem ww. przekształcenie nie podlega ewidencjonowaniu w rejestrze VAT, ze względu na brak podstawy opodatkowania.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl