IBPP3/443-624/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-624/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 14 października 2009.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wytworzonej na własne potrzeby energii elektrycznej - nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 14 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wytworzonej na własne potrzeby energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca eksploatuje w dwóch kopalniach agregaty prądotwórcze. Przedmiotowe generatory zasilane są metanem pochodzącym z pokładów węgla kamiennego. Generatory wytwarzają energię elektryczną oraz energie cieplną. Moc każdego z generatorów wynosi 0,543 MW, a moc cieplna 0,703 MW, pobór mocy w paliwie wynosi 1,455 MW przy sprawności całkowitej 85,7%.

Energia wyprodukowana w ww. agregatach jest zużywana przez poszczególne oddziały na potrzeby własne.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że odprowadza podatek akcyzowy od energii elektrycznej wyprodukowanej przez ww. generatory.

Pismem z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 14 października 2009 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek wyjaśniając, iż metan wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej sklasyfikowany jest nomenklaturze scalonej pod kodem CN 2711 29 00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy energia elektryczna wyprodukowana w agregatach prądotwórczych opisanych ww. wniosku podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Z powyższego przepisu wynika, że kryterium dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej powinna być moc elektryczna zainstalowanych agregatów prądotwórczych, która w przypadku ww. agregatów nie przekracza 1 MW. Dodatkowo energia wyprodukowana w ww. generatorach jest zużywana na potrzeby własne i nie jest wprowadzana do sieci przesyłowej służącej dystrybucji energii elektrycznej do podmiotów zewnętrznych. W przypadku Wnioskodawcy przedmiotowe generatory zasilane są metanem pochodzącym z pokładów węgla kamiennego. Z uwagi na fakt, że stawka podatku akcyzowego na metan zużywany do produkcji energii elektrycznej wynosi 0 zł. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż energia produkowana w ww. agregatorach prądotwórczych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2009 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zatem zużycie przez Wnioskodawcę wytworzonej przez siebie energii elektrycznej jest czynnością opodatkowaną akcyzą.

W tym miejscu warto podkreślić, iż niezależnie czy dane zużycie korzysta ze zwolnienia, czy też nie, co do zasady podlega op

Stosownie do § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, że zwolnienie ma zastosowanie wówczas gdy zużycie dotyczy energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Natomiast z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że energia elektryczna zużywana przez Wnioskodawcę jest produkowana w dwóch generatorach eksploatowanych w dwóch kopalniach Wnioskodawcy o mocy 0,543 MW każdy. Łączna moc generatorów jest zatem wyższa niż 1 MW.

Wobec powyższego zużycie energii elektrycznej na potrzeby własne nie korzysta ze zwolnienia o którym mowa w § 9 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl