IBPP3/443-622/13/MN - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-622/13/MN Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 20 czerwca 2013 r.):

Dnia 14 lutego 2013 r. Wnioskodawca (Stowarzyszenie) podpisał umowę nr (...) z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 4.3.1 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Tytuł operacji brzmi: "XXX". Powyższa operacja realizowana będzie od dnia podpisania umowy do 1 października 2013 r. Wnioskodawca został zobligowany do dostarczenia do Urzędu Marszałkowskiego Departament Funduszy Europejskich wraz z wnioskiem o płatność końcową interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z projektem.

Zakres projektu obejmuje następujące działania:

1.

organizacja warsztatów z zakresu obsługi klienta oraz marketingu;

2.

organizacja 3 warsztatów pamiątkarskich; Uczestnicy warsztatów nauczą się wykonywać proste i atrakcyjne pamiątki;

3.

wydanie wspólnego kalendarza imprez na 2014 r. wszystkich podmiotów turystycznych z gminy;

4.

organizacja 3 mini warsztatów przewodnickich;

5.

opracowanie i wydanie folderu prezentującego ofertę agroturystyczną gminy, zawierającej propozycje gospodarstw i innych podmiotów oferujących różnorodne aktywności przez cały rok.

6.

uruchomienie strony internetowej dla wszystkich gospodarstw zaangażowanych w projekt z pełną informacją o walorach, atrakcjach, specjalistycznych ofertach poszczególnych gospodarstw i możliwościach kontaktu.

7.

przygotowanie i wydanie mini-przewodnika turystycznego dla dzieci zawierającego proste informacje o okolicy i zadania do wykonania w czasie pobytu.

8.

wytyczenie 3 szlaków spacerowych po terenie wsi K.., N. i P.;

9.

wydanie plakatu-kalendarza imprez turystycznych dla gminy N. na 2014 r.

W zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji jako wydatek kwalifikowany wskazano wartość brutto faktur, ponieważ Beneficjentowi nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Efekty jakie uzyska w wyniku realizacji operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W związku z realizacją przedmiotowej operacji Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 20 czerwca 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację operacji pod nazwą: "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 20 czerwca 2013 r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją wyżej wymienionej operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 4.3.1 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Tytuł operacji brzmi: "XXX".

Zakres projektu obejmuje następujące działania:

1.

organizacja warsztatów z zakresu obsługi klienta oraz marketingu;

2.

organizacja 3 warsztatów pamiątkarskich; Uczestnicy warsztatów nauczą się wykonywać proste i atrakcyjne pamiątki;

3.

wydanie wspólnego kalendarza imprez na 2014 r. wszystkich podmiotów turystycznych z gminy;

4.

organizacja 3 mini warsztatów przewodnickich;

5.

opracowanie i wydanie folderu prezentującego ofertę agroturystyczną gminy, zawierającej propozycje gospodarstw i innych podmiotów oferujących różnorodne aktywności przez cały rok.

6.

uruchomienie strony internetowej dla wszystkich gospodarstw zaangażowanych w projekt z pełną informacją o walorach, atrakcjach, specjalistycznych ofertach poszczególnych gospodarstw i możliwościach kontaktu.

7.

przygotowanie i wydanie mini-przewodnika turystycznego dla dzieci zawierającego proste informacje o okolicy i zadania do wykonania w czasie pobytu.

8.

wytyczenie 3 szlaków spacerowych po terenie wsi K., N. i P.;

9.

wydanie plakatu-kalendarza imprez turystycznych dla gminy N. na 2014 r.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W związku z realizacją przedmiotowej operacji Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty jakie uzyska w wyniku realizacji operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania, w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl