IBPP3/443-619/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-619/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa finansowego sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67. 13.10 - 00.10 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa finansowego sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67.13.10 - 00.10.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem i administratorem porównywarki finansowej (internetowej). Firmy z którymi podpisane są umowy świadczą usługi związane z pośrednictwem finansowym. Za pomocą porównywarki finansowej Wnioskodawcy firmy pozyskują nowych klientów i wykonują usługi związane ze sprzedażą produktów finansowych (oferowanych przez banki) i ubezpieczeniowe (oferowane przez poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe). Odbywa się to w taki sposób, że firmy logują się do systemu (logowanie do systemu jest bezpłatne) i pobierają formularze kontaktu wypełnione przez klienta/użytkownika Internetu zainteresowanego zakupem produktów finansowych lub ubezpieczeniowych (formularz kontaktu zawiera imię i nazwisko, numer telefonu, rodzaj usługi finansowej, którą użytkownik jest zainteresowany). Pracownik firmy kontaktuje się z nim w formie e-maila lub telefonicznie przeprowadzając z nim krótki wywiad, podejmując decyzje czy dalej pomagać klientowi w pozyskaniu danego produktu finansowego (akceptuje wtedy formularz), czy go odrzucić.

Akceptacja tego formularza powoduje, że firma musi uiścić opłatę za ten formularz (CPL), a w przyszłości, gdy z tego kontaktu klient zakupił produkt finansowy firma zapłaci (dopisek organu) dodatkową prowizję (CPA).

Kwoty opłaty za formularz (CPL) i prowizji od sprzedanych przez bank lub towarzystwo ubezpieczeniowe produktów finansowych są zawarte w umowach podpisanych z firmami świadczącymi usługi pośrednictwa finansowego.

Wnioskodawca posiada interpretację Urzędu Statystycznego w Ł., że świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.99 - pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych (2008 r.).

Pismem z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek informując, iż stosuje do celów podatkowych PKWiU 67.13.10 - 00.10 "usługi pośrednictwa pomiędzy stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów".

WW. oznaczenie w ocenie Wnioskodawcy jest tożsame z PKWiU 66.19.19.0 "pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka winna być używana stawka w podatku VAT związana z tego typu działalnością.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinna być używana i na dzisiaj jest używana przez Wnioskodawcę stawka zwolniona przy zastosowaniu PKWiU (oznaczenie: stare 2004 - 67.12, nowe 2008 - 66.19.99) ponieważ wg Wnioskodawcy świadczy on usługi pośrednictwa finansowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydawanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa art. 119.

Co do zasady świadczenie usług jest opodatkowane stawką podatku w wysokości 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Zgodnie z poz. 3 załącznikiem nr 4 do ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi pośrednictwa finansowego grupowane do symbolu PKWiU w Sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Symbol "ex" zastosowany dla usług pośrednictwa finansowego oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z art. 41 ust. 14 ustawy, zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie.

Ponadto podkreślić należy, iż na potrzeby podatku od towarów i usług, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do dnia 31 grudnia 2009 r. w kwestii klasyfikacji statystycznej towarów i usług, obowiązują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi, które na podstawie opinii uzyskanej z Głównego Urzędu Statystycznego klasyfikuje jako "usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów" pod symbolem PKWiU 67.13.10 - 00.10.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów należy zatem stwierdzić, że usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 67.13.10 - 00.10, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 3 załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić czy przedmiotowe usługi korzystają ze zwolnienia od podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zaistniałego stanu faktycznego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem oceny nie były dołączone do wniosku dokumenty, gdyż na podstawie art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) organ uprawniony dokonuje interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl