IBPP3/443-618/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-618/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa Handlowo Usługowego X Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu 27 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie dostawy i świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem wniesionego do spółki z o.o. przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie dostawy i świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem wniesionego do spółki z o.o. przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy poprzez wniesienie do tej Spółki aportu w postaci przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 55 k.c.) prowadzonego obecnie przez indywidualnego) przedsiębiorcę. W efekcie dojdzie do podwyższenia kapitału i utworzenia nowych udziałów, które obejmie podmiot wnoszący aport (przedsiębiorstwo). Aktualnie Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności, nie dokonuje żadnej sprzedaży, ani nie świadczy usług - oczekuje wyłącznie na wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa prowadzonego obecnie przez indywidualnego przedsiębiorcę i dopiero po tym wniesieniu - przy wykorzystaniu wniesionego przedsiębiorstwa - rozpocznie prowadzenie sprzedaży i świadczenie usług, czyli wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakiej dacie dojdzie do przejścia przedsiębiorstwa prowadzonego obecnie przez indywidualnego przedsiębiorcę na Wnioskodawcę - tj. czy w chwili wpisania podwyższenia do rejestru, czy w dacie wydania przez Sąd postanowienia o wpisie podwyższenia do rejestru, czy w dacie doręczenia postanowienia o wpisie Wnioskodawcy, czy też w dacie uprawomocnienia się postanowienia o wpisie podwyższenia do rejestru - i co z tego wynika, od kiedy (od której w powyższych dat) Wnioskodawca będzie mógł dokonywać sprzedaży i świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem wniesionego do niego przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 punkt 1 o ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Generalnie czynności te dokonywane są z wykorzystaniem posiadanego przez przedsiębiorcę przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 262 par. 4 kodeksu spółek handlowych podwyższenie kapitału zakładowego następuje z chwilą wpisania do rejestru. Zdaniem Wnioskodawcy przepis ten należy rozumieć w ten sposób, że chodzi tutaj o datę uprawomocnienia się postanowienia o wpisie podwyższenia do rejestru. Trudną do zaakceptowania jest inna koncepcja, gdyż mogłaby prowadzić do nieporozumień.Nie ulega wątpliwości, iż w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa wpis do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ma charakter konstytutywny, co ma wykluczyć ewentualne nieporozumienia w tym względzie. Pewność tę zapewnić może jednak wyłącznie wpis prawomocny, gdyż każdy inny może być zmieniony i żadnej pewności nie zapewnia - nie zostałaby zatem osiągnięty cel obecnych unormowań ustawowych przewidujących konstytutywność wpisu, jako pewniejszego. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy, przedsiębiorstwo przechodzi na spółkę z chwilą uprawomocnienia się wpisu podwyższenia kapitału (w tym przypadku poprzez wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa) do rejestru sądowego (KRS) i od tej chwili Spółka może wykorzystywać to przedsiębiorstwo jako własne, realizować z wykorzystaniem tego przedsiębiorstwa sprzedaż i świadczenie usług podlegających podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy poprzez wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).Wprawdzie po myśli art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, to jednak należy mieć na uwadze, iż definicja przedsiębiorstwa obejmuje również towary.W związku z powyższym w odniesieniu do towarów, które nabędzie Wnioskodawca poprzez wniesienie aportu, a które następnie posłużą mu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług określające m.in. zakres przedmiotowy, pojęcie dostawy towarów oraz powstanie obowiązku podatkowego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nim przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.Ustawa o podatku od towarów i usług dla własnych potrzeb definiuje pojęcie "dostawa towarów".Definicja dostawy zawarta została w przepisie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu "prawo do rozporządzania jak właściciel" nie można interpretować jako "prawa własności". W orzecznictwie i praktyce ETS pojawił się w tym kontekście termin "własność ekonomiczna" (orzeczenie C-320/08). Zatem w przypadku przejścia własności ekonomicznej ma miejsce dostawa towarów. Czynność przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym. Oderwanie pojęcia "dostawa towarów" od skutków konwencjonalnych powstających na gruncie prawa prywatnego od ekonomicznych aspektów transakcji pozwala takie opodatkowanie czynności mających za przedmiot przeniesienie towarów, które to czynności byłyby nieważne czy też nieskuteczne na gruncie prawa cywilnego.

Z powyższego wynika uniezależnienie "dostawy towarów" od czynności prawnej towarzyszącej wydaniu towarów. Zwrócić należy uwagę, iż czynności przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel musi jednak towarzyszyć wydanie przedmiotowego towaru. W konsekwencji w wyniku "dostawy towarów" druga strona tej transakcji nabywa prawo do rozporządzania towarami jak właściciel i od tego momentu może dokonywać we własnym imieniu dalszej dostawy, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tego samego towaru. Przy czym obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwila wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zatem za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż od chwili uprawomocnienia się wpisu o podwyższeniu kapitału (poprzez wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa) do rejestru sądowego. Wnioskodawca może z wykorzystaniem tego przedsiębiorstwa realizować sprzedaż towarów i świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej przejścia przedsiębiorstwa prowadzonego przez indywidualnego przedsiębiorcę na Wnioskodawcę zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl