IBPP3/443-617/10/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-617/10/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 17 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie korekty deklaracji i ewidencji za okresy rozliczeniowe, w których dokonana została wewnątrzwspónotowa dostawa towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 6 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie korekty deklaracji i ewidencji za okresy rozliczeniowe, w których dokonana została wewnątrzwspónotowa dostawa towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i sprzedaży elementów elektrycznych. W lipcu 2009 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży do kontrahenta w Irlandii Północnej i wystawił z tego tytułu fakturę. Warunki sprzedaży ustalono jako DDU siedziba odbiorcy, tj. zgodnie z warunkami dostawy Wnioskodawca zobowiązany był do dostarczenia towarów kontrahentowi na swój koszt, a przejście własności następowało dopiero w momencie wydania towarów kontrahentowi przez przewoźnika.

W sierpniu 2009 r. Wnioskodawca wystawił następną fakturę z tytułu sprzedaży towarów do tego samego kontrahenta. Towary wskazane na obydwu fakturach zostały przekazane przewoźnikowi w dniu 4 września 2009 r.

Wnioskodawca dysponuje następującymi dokumentami potwierdzającymi dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów:

1.

- kopiami faktur,

2.

- specyfikacją ładunku

3.

- listem przewozowym.

Ponieważ Spółka uzyskała list przewozowy dopiero w kwietniu 2010 r., transakcje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zostały wykazane w miesiącach lipcu i sierpniu 2009 r. ze stawką podatku VAT właściwą dla dostaw krajowych, tj. 22%.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT UE od 12 sierpnia 2005 r.

Ponadto zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 Wnioskodawca dokonuje dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacji dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółka po otrzymaniu listu przewozowego jest uprawniona do zastosowania stawki 0% dla dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych w miesiącu lipcu i sierpniu 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów należy rozumieć, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, wywóz towarów w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Czynności opisane w art. 7 to odpłatna dostawa towarów oraz czynności z nią zrównane, a zatem przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów należy rozumieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, który to wywóz ma miejsce w następstwie dostawy towarów. Przez sformułowanie, iż wywóz dokonywany jest w wykonaniu dostawy towarów należy rozumieć, iż "dostawą wewnątrzwspólnotową nie jest sama czynność faktyczna, jaką jest wywóz towarów, ale wywóz musi nastąpić w wyniku dokonania dostawy - jest to warunek konieczny i jest to odbiciem warunków dotyczących nabycia, gdzie wymaga się aby miało miejsce nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co następuje w wyniku dokonanej dostawy" (A. Bartosiewicz, R. Kubacki: VAT. Komentarz, Warszawa 2009, s. 203). Odkodowanie właściwej treści tego przepisu umożliwia analiza przepisu o charakterze źródłowym, tj. art. 138 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym "państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza terytorium danego państwa, ale na terytorium Wspólnoty, przez sprzedawcę, przez nabywcę lub na ich rzecz, dokonane dla innego podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, działających w takim charakterze w państwie członkowskim innym niż państwo rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów." W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonał dostawy towarów, gdzie Wnioskodawca zobowiązany był do dostarczenia towarów zgodnie z warunkami DDU siedziba odbiorcy.

Konsekwentnie, ciąg zdarzeń opisanych przez podatnika, tj. dokonanie dostawy towarów do podatnika z siedzibą w innym państwie członkowskim UE, stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, która zgodnie z art. 41 ust. 3 i art. 42 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu 0%.

Warunkiem zastosowania stawki 0% w stosunku do dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów jest jednak spełnienie odpowiednich warunków formalnych, wskazanych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, tj. posiadanie: dokumentów przewozowych otrzymanych od przewoźnika, z których jednoznacznie wynika, iż towary zostały dostarczone do odbiorcy na terytorium innego państwa członkowskiego, kopii faktury, specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku.

Jak wskazano, w opisie stanu faktycznego, Spółka posiada wszystkie wskazane powyżej dokumenty. Ponieważ Spółka uzyskała list przewozowy dopiero w 2010 r. nie mogła zastosować stawki 0% do dostaw w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, tj. odpowiednio w lipcu i sierpniu 2009 r.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o VAT, w wewnątrzwspóinotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b. Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Gdyby zatem Spółka nie wystawiła faktur w lipcu i sierpniu 2009 r., obowiązek podatkowy z tytułu dostawy udokumentowanej tymi fakturami powstałby 15 października 2009 r. W wyniku działań Spółki, na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstał wcześniej. Z uwagi na brak dokumentów wskazanych w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT w odpowiednim terminie, Spółka wykazała dostawy jako dostawy krajowe ze stawką 22%.

W następstwie uzyskania przez Spółkę listu przewozowego, spełnione zostały warunki do wykazania tej transakcji ze stawką 0%. Zgodnie z art. 42 ust. 12a ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 12 (tj. w przypadkach nieuzyskania dokumentów potwierdzających wywóz w pierwotnym terminie), otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana.

Należy zatem uznać, iż Spółka, po skompletowaniu dokumentów potwierdzających wywóz towarów na terytorium innego państwa członkowskiego, powinna skorygować ewidencje i deklaracje za okresy rozliczeniowe, w którym dostawa ta została dokonana, tj. w lipcu i sierpniu 2009 r.

Na poprawność stanowiska podatnika wskazuje także interpretacja wydana 4 maja 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP2/443-141/10/MD), w której organ podatkowy stwierdził, iż "skoro faktury dokumentujące te czynności zostały wystawione w dniach 26 września oraz 24 listopada 2008 r., a obowiązek podatkowy z tytułu ich wykonania powstał odpowiednio w miesiącach wrześniu i listopadzie 2008 r., to powinny mieć one swoje odzwierciedlenie w rejestrach VAT oraz - poprzez złożenie stosownych korekt - w deklaracjach (VAT-7) odpowiadających tym okresowym rozliczeniowym, jak również we właściwych informacjach podsumowujących (III i IV kwartał 2008 r.)".

Podsumowując, uznać należy, że w przedstawionym stanie taktycznym podatnik po otrzymaniu listu przewozowego jest uprawniony do zastosowania stawki 0% dla dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych i w konsekwencji jest uprawniony do skorygowania ewidencji i deklaracji za okresy rozliczeniowe, w którym wewnątrzwspólnotowa dostawa została dokonana, i wykazania w ewidencji i deklaracji za miesiąc lipiec i sierpień wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do brzmienia art. 20 ust. 1 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b.

W przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż towarów rozumieć należy odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i uslug (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

W przypadku gdy podatnik określa w fakturze zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

W myśl art. 42 ust. 12 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:

1.

okres kwartalny albo okres miesięczny, jeżeli ten miesięczny okres jest ostatnim w kwartale - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;

2.

okres miesięczny, jeżeli ten miesięczny okres jest pierwszym lub drugim w kwartale - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres miesięczny, lecz za okres miesięczny, za który w terminie do złożenia deklaracji podatkowej za ten okres posiada dowody, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie później jednak niż za ostatni w kwartale okres miesięczny; w przypadku nieotrzymania tych dowodów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ostatni w kwartale okres miesięczny, dostawę tę wykazuje się za ten ostatni okres miesięczny ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że faktury dokumentujące wewnątrzwspólnotową dostawę towarów zostały wystawione w lipcu 2009 r. oraz w sierpniu 2009 r. i przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ww. okresy miesięcznie (tj. za lipiec i sierpień 2009 r.) Wnioskodawca nie posiadał dokumentu przewozowego, z którego wynikałoby że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, zatem stosownie do cyt. wyżej art. 42 ust. 12 pkt 2 ustawy Wnioskodawca obowiązany był dostawę dokumentowaną ww. fakturami VAT wykazać w miesiącu wrześniu 2009 r. ze stawką właściwą dla dostawy tych towarów na terytorium kraju tj. z 22% stawką podatku VAT.

Podczas gdy Wnioskodawca nieprawidłowo przedmiotowe faktury wykazał w lipcu i sierpniu 2009 r. z 22% stawką podatku VAT właściwą dla dostaw krajowych.

Ponieważ Wnioskodawca list przewozowy uzyskał dopiero w kwietniu 2010 r. zastosowanie znajdzie przepis art. 42 ust. 12a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. art. 42 ust. 12a ustawy o VAT w przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

Przez zapis "dokonanie dostawy" należy rozumieć moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Mając na uwadze cyt. wyżej przepis art. 42 ust. 12a ustawy o VAT prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż po otrzymaniu listu przewozowego jest on uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych i w konsekwencji jest uprawniony do skorygowania ewidencji i deklaracji za okresy rozliczeniowe, w którym wewnątrzwspólnotowa dostawa została dokonana i wykazana w ewidencji i deklaracji za lipiec i sierpień 2009 r. wewnątrzwspónotowej dostawy towarów ze stawką 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące korekt deklaracji i ewidencji za okresy rozliczeniowe w których dokonana została wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl