IBPP3/443-616/09/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-616/09/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem działek niezabudowanych ozn. nr 3573/1 o pow. 262 m 2 stanowiącej użytek RIVa, działki nr 3574/2 o pow. 309 m 2 stanowiącej użytek RIVa oraz działki nr 3446 o pow. 302 m 2 stanowiącej użytek PS IV.

Teren ten Gmina planuje zbyć w drodze bezprzetargowej na uzupełnienie nieruchomości Wnioskodawcy w celu poprawienia warunków ich zagospodarowania.

Zbycie na uzupełnienie nastąpi na podstawie jednej uchwały Rady Miejskiej:

1.

działkę nr 3573/1 o pow. 262 m 2 na uzupełnienie działek ozn. 738-Ps IV, 740-S-RIIIb, 741- LsIV, 742-LsIII oraz działki nr 3972-B-RIIIB zabudowanej budynkami mieszkalnymi i gospodarczymi obj. Kw.

2.

działkę nr 3574/2 o pow. 309 m 2 oraz działkę nr 3446 o pow. 302 m 2 na uzupełnienie działek niezabudowanych nr 2967-ŁIV LsVdr, 2968 RIVa, 2970-RIVa, 2971-RIVa PsIV,3965-B-PsIV, obj. Kw.

Wszystkie działki znajdują się w terenie gdzie nie obowiązuje plan zagospodarowania.

Teren ten jest objęty opracowaniem planu - uchwała Rady Miejskiej z dnia 8 października 2002 r.

Według projektu planu (który może ulec zmianie) przeznaczona do sprzedaży działka ozn. nr 3573/1 oraz uzupełniane działki nr 738, 740, 741, 742 i 3972 położone są w terenie oznaczonym symbolem Z,ZS,Ws - terenie łąk, luźnych zadrzewień, terenów rolniczych i zieleni śródpolnej.

Działka nr 3574 przed podziałem na działki nr 3574/1 i 3574/2 oraz fragment działki nr 2971 to w projekcie planu ciągi piesze oznaczone symbolem KDP.

Działka gminna nr 3446 oraz uzupełniane działki 3965, 2970, 2971 to w projekcie planu tereny UT,S sportu i rekreacji. Działka nr 2968 Z,Ws - zieleń i wody śródlądowe z zakazem zabudowy.

Przeznaczone do uzupełnienia działki w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta znajdują się w strefie środowiska przyrodniczego z ozn. SE tereny systemu zieleni ekologicznej miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odstąpić od naliczania podatku VAT przy sprzedaży działki nr 3574/2 o pow. 309 m 2 i nr 3446 o pow. 302 m 2 na uzupełnienie działek 2967-ŁIV LsVdr, 2968 RIVa, 2970-EIVa, 2971-RIVa PsIV, 3965-B-PsIV, obj.Kw....

Zdaniem Wnioskodawcy, należy odstąpić od naliczania podatku VAT przy sprzedaży działki nr 3574/2 o pow. 309 m 2 i nr 3446 o pow. 302 m 2 na uzupełnienie działek 2967-ŁIV LsVdr, 2968 RIVa, 2970-EIVa, 2971-RIVa PsIV, 3965-B-PsIV, obj.Kw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Wyjątek stanowi art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku VAT, na mocy którego zwolniona od podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest właścicielem nieruchomości, znajdujących się w terenie gdzie nie obowiązuje plan zagospodarowania, ale zgodnie z projektem planu działka nr 3574 przed podziałem na działki nr 3574/1 i 3574/2 oraz fragment działki nr 2971 to w projekcie planu ciągi piesze oznaczone symbolem KDP, natomiast działka nr 3446 w projekcie planu oznaczona jest symbolem UT,S jako teren sportu i rekreacji. Zaś przeznaczone do uzupełnienia działki w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta znajdują się w strefie środowiska przyrodniczego z oznaczeniem SE tereny systemu zieleni ekologicznej miasta.

Zatem aby stwierdzić czy dostawa nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu (stawką podstawową, ewentualnie preferencyjną) czy też będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT konieczne jest ustalenie czy dana nieruchomość niezabudowana, jest przeznaczona pod zabudowę, czy też nie.

Należy zauważyć, iż ustawodawca w ustawie o VAT nie wskazał na postawie jakich kryteriów należy daną nieruchomość gruntową uznać jako przeznaczoną pod zabudowę, czy też nie. Należy zatem uznać, iż ustawodawca dopuszcza w tej materii możliwość korzystania ze wszelkich aktów prawnych czy też aktów administracyjnych regulujących te kwestie.

W tym miejscu należy powołać się na art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o planowaniu, zgodnie z którą, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Należy uznać, iż podmiotem właściwym do dokonywania przeznaczenia danego gruntu, jako budowlanego lub też nie, jest gmina, a zatem źródłem wywodzenia czy dana nieruchomość gruntowa jest przeznaczona pod zabudowę czy też nie, są wszelkie akty prawne lub administracyjne wydane przez właściwą jednostkę samorządową.

Niewątpliwie takim aktami są:

* miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu),

* lub w przypadku braku ww. planu decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu).

Z wniosku wynika, że przedmiotowe działki są objęte opracowaniem planu - uchwała Rady Miejskiej z dnia 8 października 2002 r. Według projektu planu, który co prawda może ulec zmianie, przeznaczona do sprzedaży działka 3574/2 to w projekcie planu ciągi piesze oznaczone symbolem KDP a działka 3446 to tereny sportu i rekreacji.

Należy odwołać się również do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. W myśl art. 9 ust. 1-4 powołanej ustawy o planowaniu, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium".

Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza studium zawierające część tekstową i graficzną, uwzględniając zasady określone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa oraz strategii rozwoju gminy, o ile gmina dysponuje takim opracowaniem. Studium sporządza się dla obszaru w granicach administracyjnych gminy. Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z treści wniosku wynika, iż w studium uwarunkowań i kierunku zagospodarowania przestrzennego miasta przeznaczone do uzupełnienia działki znajdują się w strefie środowiska przyrodniczego z oznaczeniem SE tereny systemu zieleni ekologicznej miasta.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż przedmiotowe działki 3574/2 i 3446 nie są przeznaczone pod zabudowę zarówno w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jak i w studium uwarunkowań i kierunków miejscowego zagospodarowania przestrzennego gminy.

W sytuacji dostawy działek 3574/2 i 3446 niezabudowanych i nieprzeznaczonych pod zabudowę, transakcja taka zwolniona będzie z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl