IBPP3/443-611/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-611/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 13 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania ubytków olejów smarowych i olejów bazowych o kodach CN 2710 19 71 - 2710 19 99 powstałych w toku produkcji wyrobów akcyzowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2009 r. został złożony ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania ubytków olejów smarowych i olejów bazowych o kodach CN 2710 19 71 - 2710 19 99 powstałych w toku produkcji wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem działającym w branży paliwowej, zajmującym się kompleksowo produkcją i dystrybucją środków smarnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, między innymi, wytwarza oleje smarowe oraz oleje bazowe o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99. W związku z przedmiotową działalnością, możliwe są sytuacje, w których Spółka będzie odnotowywać straty ilościowe wyrobów akcyzowych. Straty te mogą powstawać w toku produkcji wyrobów akcyzowych bądź w związku z ich magazynowaniem czy transportem. Straty produkcyjne związane są z normalną działalnością Spółki, w ramach której wytwarzane są oleje smarowe. W trakcie tej działalności możliwe są sytuacje, gdy pewne ilości surowców używanych do produkcji bardziej przetworzonych olejów, zostaną utracone w wyniku naturalnych procesów fizykochemicznych (np. osadzają się w instalacjach produkcyjnych, parują, itp). Z treści wniosku wynika również, iż Spółka oleje smarowe produkuje w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz dokonuje wysyłek wyrobów akcyzowych za pomocą administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wskazane powyżej straty wyrobów akcyzowych, olejów smarowych i olejów bazowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 71-2710 19 99, powstające w toku produkcji wyrobów akcyzowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 2 ust. 20 lit. a) ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że za ubytki wyrobów akcyzowych uznaje się straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych.

Powyższy przepis wskazuje, że z zakresu ubytków wyłączone są straty powstałe podczas produkcji wyrobów energetycznych. Oleje smarowe stanowią wyroby energetyczne, są bowiem objęte kodami CN wymienionymi w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy. W świetle powyższego, straty olejów smarowych i bazowych w toku czynności produkcyjnych nie mogą stanowić ubytków wyrobów akcyzowych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Straty przedmiotowych wyrobów w toku produkcji nie mogą zostać również uznane za inną czynność opodatkowaną akcyzą, w tym przede wszystkim za produkcję wyrobów akcyzowych. W konsekwencji powyższego nie podlegają one opodatkowaniu akcyzą. W związku z powyższym, Spółka nie jest zobowiązana do naliczania i zapłaty podatku akcyzowego wynikającego ze strat powstałych w toku czynności produkcyjnych w stosunku do olejów smarowych i bazowych, określonych kodami CN 2710 19 71-2710 19 99, gdyż straty te nie stanowią opodatkowanych ubytków wyrobów akcyzowych, w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym oraz nie mogą zostać uznane za inną czynność opodatkowaną.

Fakt, że całość olejów smarowych zużywanych w procesach produkcyjnych nie podlega opodatkowaniu, potwierdza przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Przepis ten wskazuje, że z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu. Oznacza to, że zarówno oleje zużyte do wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych, jak również straty tych olejów w procesach produkcyjnych, nie powodują powstania zobowiązania podatkowego.

Jednocześnie, przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie nakazują właściwym naczelnikom urzędów celnych wydawania podatnikom norm zużycia olejów smarowych, których przekroczenie byłoby opodatkowane. Przepisy przewidują bowiem tylko dwa przypadki wydawania takich norm. Zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 2 ustawy normy zużycia wydaje się dla napojów alkoholowych, a na podstawie art. 85 ust. 2 pkt 2, dla wyrobów energetycznych objętych zerową stawką akcyzy i znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku Spółki żaden z powyższych przypadków nie będzie miał zastosowania, ponieważ oleje smarowe nie są klasyfikowane do grupy napojów alkoholowych, a jednocześnie ich produkcja odbywa się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 20 lit. a) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych.

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych.

Ponadto zgodnie z przepisem art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym, zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a) lub ust. 2 pkt 1 lit. b), w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 85 ust. 1 pkt 2 ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych:

a.

objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku ich użycia do produkcji innych wyrobów,

b.

o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 85 ust. 2 pkt 2 właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Przedmiotem interpretacji, zgodnie z treścią opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, jest kwestia opodatkowania ubytków wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 71 - 2710 19 99 (wyrobów energetycznych) powstałych w procedurze zwieszenia poboru akcyzy w toku produkcji innych wyrobów akcyzowych (wyrobów energetycznych).

Na wstępie należy zaznaczyć, że trafne jest stanowisko Spółki, iż przepisy ustawy wyłączają z katalogu ubytków wyrobów akcyzowych straty wyrobów energetycznych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 71-2710 19 99 powstałe w procedurze zwieszenia poboru akcyzy w toku produkcji innych wyrobów energetycznych.

Natomiast tutejszy organ nie może zgodzić się z całością stanowiska Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, gdyż wskazane przez Wnioskodawcę dodatkowo przepisy art. 42 ust. 1 pkt 2, art. 85 ust. 1 pkt 2, art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy nie dotyczą ubytków (strat) wyrobów akcyzowych, lecz mają zastosowanie do czynności zużycia wyrobów akcyzowych oraz ustalania dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych, zatem nie mogą mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Reasumując, ubytki wyrobów energetycznych objętych kodami CN 2710 19 71-2710 19 99 powstałe w czasie produkcji w procedurze zawieszenia poboru akcyzy innych wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyspozycją przepisu art. 2 pkt 20 lit. a) ustawy, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl