IBPP3/443-606/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-606/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 nieprzeznaczonego do celów opałowych lub napędowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 nie przeznaczonego do celów opałowych lub napędowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest firmą zajmującą się hurtowym obrotem paliwami płynnymi. Jest podmiotom zarejestrowanym dla celów podatku akcyzowego.

Wnioskodawca zamierza rozszerzyć swoją działalność o realizację transakcji, polegających na nabywaniu od kontrahenta mającego siedzibę na Węgrzech (lub z innych krajów należących do Unii Europejskiej) wyrobów energetycznych objętych pozycją CN 3811 21 00, oraz ich dalszej odprzedaży kolejnemu kontrahentowi z siedzibą w Polsce, który to kontrahent dalej odprzedaje wymienione towary kolejnemu kontrahentowi z siedzibą w Polsce, będącemu jednocześnie odbiorcą ostatecznym. Towary transportowane są bezpośrednio z terytorium Węgier przez ich dostawcę do magazynu Spółki lub magazynu kolejnego kontrahenta lub magazynu odbiorcy ostatecznego. Dokument przewozowy stanowi, iż miejscem dostawy jest adres, pod którym zlokalizowany jest jeden ze wspomnianych magazynów.

W kraju dostawcy wyroby o kodzie CN 3811 nie są wyrobami akcyzowymi. Według informacji uzyskanych od naszego dostawcy ww. produkt o kodzie CN 3811 21 00 jest używany jako substancja emulgująca.

Wedle zamierzeń Spółki wymienione wyroby nie są przeznaczone do celów opałowych, ani też jako dodatki domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Spółka dokumentuje przeznaczenie sprzedawanych przez siebie wyrobów akcyzowych poprzez wskazanie na fakturach VAT potwierdzających sprzedaż, iż wyłączona jest możliwość przeznaczenia ich do celów opałowych, jako dodatki i domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (adnotacja o treści: "wyroby wymienione na niniejszej fakturze VAT nie są przeznaczone do celów opałowych ani też jako dodatki i domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych"). Żaden z podmiotów z siedzibą na terytorium Polski biorących udział w transakcji nie prowadzi składu podatkowego, nie jest również zarejestrowanym odbiorcą, zarejestrowanym wysyłającym, ani też podmiotem pośredniczącym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dostatecznym do skorzystania ze stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 2 ustawy jest wskazany przez Wnioskodawcę sposób określenia przeznaczenia wyrobu akcyzowego na wystawianej fakturze VAT.

2.

Czy Spółka jest obowiązana do składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego jakichkolwiek informacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 38 załącznika nr 1 wskazano na wyroby mieszczące się w pozycji CN 3811.

Wymienione wyroby nie są przeznaczone do celów opałowych, ani też jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Spółka dokumentuje przeznaczenie sprzedawanych przez siebie wyrobów akcyzowych poprzez wskazanie na fakturach VAT potwierdzających sprzedaż, iż wyłączona jest możliwość przeznaczenia ich do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (adnotacja o treści: "wyroby wymienione na niniejszej fakturze VAT nie są przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych"

Do wyrobów energetycznych, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

Z powyższego wynika, iż przedmiotowe wyroby należy uznać za wyroby akcyzowe.

Ad. 1

Na mocy art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napadu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi O zł.

Spółka uważa, iż w zakresie możliwości opodatkowania dostawy wyrobów akcyzowych według stawki 0 zł przepisy o podatku akcyzowym nie nakładają na nią żadnych obowiązków natury formalnej np. w postaci uzyskania oświadczenia nabywcy czy też stosowania jakichkolwiek dokumentów akcyzowych, od których uzależniona byłaby możliwość zastosowania tej stawki. Jedynym i decydującym wyznacznikiem w tej mierze jest przeznaczenie wyrobu określone przez Spółkę w treści faktury.

Ad.2

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy podatkowe nie nakładają na Spółkę obowiązku prowadzenia ewidencji, czy też składania informacji właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W ocenie Spółki, wyroby akcyzowe będące jednocześnie wyrobami energetycznymi, dla których ustawa o podatku akcyzowym przewiduje zerową stawkę podatku, a które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, nie podlegają kontroli ani nadzorowi zarówno w przypadku produkcji, jak i w przypadku przemieszczania na terenie kraju, a także pomiędzy państwami członkowskimi UE. Wyroby te mogą podlegać jednak takiej kontroli i nadzorowi w przypadku ich przeznaczenia do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Jednakże żadne z wymienionych przeznaczeń nie jest przeznaczeniem właściwym dla wyrobów dystrybuowanych przez Spółkę. Odstąpienie przez ustawodawcę od obowiązków w zakresie zbierania i dokumentowania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów oraz informowania i deklarowania wartości związanych z obrotem opisywanych wyrobów akcyzowych znajduje również odzwierciedlenie w uzasadnieniu do projektu ustawy o podatku akcyzowym, w którym stwierdzono m.in., że owe wyroby z uwagi na swoje właściwości nie rodzą istotnego ryzyka związanego z możliwością przeznaczenia ich do celów napędowych lub opałowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 38 zostały wymienione wyroby o kodzie 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych włącznie z benzyną lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Jednocześnie wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio: "pozostałych paliw silnikowych" lub "pozostałych paliw opałowych", dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Natomiast w myśl art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Dla wyrobu o kodzie CN 3811 nie została wskazana stawka akcyzy w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Tym samym do wyrobu o kodzie 3811 przeznaczonego przez producenta i Wnioskodawcę do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie będzie miała zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach.

Powyższe wyroby o kodzie CN 3811, z uwagi na ich przeznaczenie jako substancja emulgujaca, nie mogą być również opodatkowane według stawek akcyzy określonych dla "pozostałych paliw silnikowych" lub "pozostałych paliw opałowych". W związku z powyższym uznać należy, że zgodnie z reguła określona w art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy dla ww. wyrobów przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stosownie do powyższego ponieważ w sprawie będącej przedmiotem wniosku wyrób o kodzie CN 3811 jest opodatkowany zerową stawką podatku akcyzowego oraz wyrób ten nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, to zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy nie będzie miała na terytorium kraju zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Ponadto w sytuacji, o której tu mowa, dla zastosowania stawki podatku akcyzowego o której mowa w art. 89 ust. 2 obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zastosowanie tej stawki w związku z przeznaczeniem wyrobu do celów, o których mowa wyżej nie wiąże się również ze spełnieniem jakichkolwiek warunków, w tym informowania właściwego naczelnika urzędu celnego o nabyciu i sprzedaży przedmiotowych wyrobów. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały przeznaczone do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe.

Odnośnie zaś określania przeznaczenia ww. wyrobów oraz wskazania przeznaczenia sprzedawanych wyrobów na fakturze sprzedaży należy zauważyć, że powyższa kwestia nie jest przedmiotem regulacji przepisów podatkowych w zakresie podatku akcyzowego. Warto w tym miejscu jednak zauważyć, że dane jakie winna zawierać faktura VAT określa § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). W przepisie tym określono minimalny zakres danych jakie winna zawierać faktura, przy czym katalog tych danych jest katalogiem otwartym i niema przeciwwskazań aby na fakturze umieszczać takie informacje jak przeznaczenie wyrobu którego sprzedaż dana faktura dokumentuje.

Tym samy brak jest przeciwwskazań, dla celów podatkowych, oznaczenia wyrobów w sposób opisany przez Wnioskodawcę.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że ze względu na fakt, iż prawodawca nie określił warunków formalnych dla określenia przeznaczenia ww. wyrobów akcyzowych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to sposób oznaczenia przeznaczenia przedmiotowych wyrobów do celów innych niż ww. w celu skorzystania ze stawki 0 zł na te wyroby jest prawidłowy.

Konkludując, określenie przeznaczenia wyrobów w ofercie spółki oraz wskazanie przeznaczenia sprzedawanych wyrobów na fakturze sprzedaży należy uznać za dopuszczalne na gruncie podatkowym. Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0 zł przy dostawie wyrobów o kodzie CN 3811 w sytuacji gdy w powyższy sposób określi przeznaczenie tych wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

O zastosowaniu przez Wnioskodawcę stawki podatku akcyzowego z art. 89 ust. 2 ustawy decyduję bowiem przeznaczenie ww. wyrobów energetycznych, do celów innych niż szeroko określone cele napędowe lub opałowe. Zastosowanie tej stawki związanej z przeznaczeniem ww. wyrobów nie jest zaś obwarowane spełnieniem warunku w postaci składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego jakichkolwiek informacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl