IBPP3/443-604/08/AB
Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-604/08/AB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2008 r. (data wpływu 21 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego oddania gruntu w użytkowanie wieczyste wraz z przeniesieniem własności budynków wielorodzinnych oraz garaży posadowionych na tym gruncie - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego oddania gruntu w użytkowanie wieczyste wraz z przeniesieniem własności budynków wielorodzinnych oraz garaży posadowionych na tym gruncie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W dniu 29 maja 2008 r. podjęta została uchwała Nr XXIII/53/2008 Rady Miasta w sprawie oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości zabudowanych:
* działki nr ewid. 113/1 zabudowanej częścią budynku wielorodzinnego,
* działki nr ewid. 42/10 zabudowanej częścią budynku wielorodzinnego,
* działki nr ewid. 42/11 zabudowanej garażami.
Oddanie w użytkowanie wieczyste nastąpi na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).
Wnioskodawca, nadmienia iż Spółdzielnia mieszkaniowa dostarczyła dokumenty świadczące o tym, że przedmiotowe budynki zostały wybudowane ze środków własnych spółdzielni i oddane do użytku przed dniem 5 grudnia 1990 r. i jest właścicielem budynków wielomieszkaniowych usytuowanych na działkach nr ewid. 113/1 i 42/10 oraz garaży znajdujących się na działce nr ewid. 42/11. Oddanie w użytkowanie wieczyste tego gruntu na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej następuje za wynagrodzeniem.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy do opłat z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste ww. nieruchomości należy doliczyć podatek VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości powinno być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT ze względu na fakt, iż budynki o których mowa należy traktować jako towary używane (od końca roku w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatne dostawy towarów.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem wniosku jest wyłącznie ustanowienie użytkowania wieczystego gruntów za wynagrodzeniem na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej.
W odniesieniu do odpłatnej dostawy gruntu w postaci ustanowienia prawa wieczystego użytkowania gruntu zważyć należy, co następuje:
Rozstrzygnięcie czy oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste, stanowi dostawę towarów, czy też świadczenie usług, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ma decydujące znaczenie dla sposobu opodatkowania przedmiotowej czynności. Mając na uwadze szerokie, ekonomiczne, a nie cywilistyczne rozumienie pojęcia przeniesienia prawa do rozporządzenie towarami jak właściciel, a także uwzględniając fakt, że definicja towaru, zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje grunty, należy opowiedzieć się za stanowiskiem, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, a nie świadczenie usług, do którego odnosi się art. 8 ust. 1. Powyższe jest zgodne z uchwałą składu Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2007 r. sygnatura I FPS 1/06.
W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi bowiem do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) na rzecz użytkownika wieczystego, co pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak również w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, tak jak ma to miejsce w przypadku dokonywania sprzedaży gruntu przez właściciela.
Uznanie, że oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste, stanowi dostawę towarów, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług determinuje sposób opodatkowania takiej czynności.
Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy. Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże w art. 43 ustawy zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W myśl ust. 1 pkt 9 przywołanego wyżej art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem wniosku jest prawo wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego budynkami wielorodzinnymi oraz garażami. Zatem w świetle powołanych powyżej przepisów ustanowienie prawa wieczystego użytkowania gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej 22% jako teren budowlany. Natomiast powołane przez Wnioskodawcę przepisy dotyczące towarów używanych w postaci budynków posadowionych na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste mają zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy występuje dostawa tych budynków, co wynika wprost z treści art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Natomiast przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest wyłącznie odpłatna dostawa gruntu w postaci ustanowienia wieczystego użytkowania gruntu. Ponadto z treści wniosku wynika, że właścicielem przedmiotowych budynków jest Spółdzielnia Mieszkaniowa, zatem po stronie Wnioskodawcy nie występuje dostawa tych budynków, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania tymi budynkami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.