IBPP3/443-603/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-603/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data pływu 22 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez Centrum Kultury i Sportu jest:

* nieprawidłowe w zakresie opodatkowania zajęć - angielski do uszka twojego maluszka oraz angielski śpiewająco

* prawidłowe w zakresie opodatkowania pozostałych zajęć.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez Centrum Kultury i Sportu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 sierpnia 2011 r. znak: IBPP3/443-603/11/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Centrum Kultury i Sportu jest gminną Instytucją Kultury i Sportu, której organizatorem jest Gmina.

W rejestrze Instytucji Kultury, prowadzonym przez Gminę, w księdze rejestrowej 4011-1 w dziale pierwszym wpisane jest Centrum Kultury i Sportu. Centrum Kultury i Sportu działa na podstawie:

* Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.)

* Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.)

* Ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r., o kulturze fizycznej, (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675, z późn. zm.)

* Uchwały nr 13/82/91 Rady Miejskiej z dnia 8 marca 1991 r. w sprawie przekształcenia K. Ośrodka Kultury w jednostkę organizacyjna Gminy.

* Uchwały nr XXXIX/310/2009 Rady Miejskiej w K. z dnia 30 lipca 2009 r., w sprawie zmiany nazwy K. Ośrodka Kultury i zmiany Statutu Ośrodka Kultury.

Celem działalności Centrum Kultury i Sportu zgodnie z pkt 1 § 4 rozdział II Statutu Centrum Kultury i Sportu jest "rozwijanie i zaspokajanie potrzeb społeczeństwa w zakresie kultury, edukacji sportu, kultury fizycznej, turystyki i rekreacji, a także prowadzenie działalności informacyjnej w tych dziedzinach."

Do podstawowych zadań CKiS należy min. prowadzenie ognisk artystycznych, popularyzacja kultury, edukacja kulturalna i wychowanie poprzez sztukę, rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych. Przedmiotowe zadania realizowane są poprzez zaoferowanie społeczności lokalnej bogatej oferty kulturalnej, która, sprawia że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

W ofercie tej zawarte jest min. świadczenie usług kulturalnych dla dzieci i młodzieży poprzez organizowanie i prowadzenie za odpłatnością, następujących zajęć:

* od grzechotki do orkiestry,

* zabawy tańcem i dźwiękiem,

* angielski do uszka twojego maluszka,

* angielski śpiewająco,

* plastusiowe zabawy,

* plastyczne kreatywne,

* edukacyjny program plastyczny dla dzieci,

* wokalno-aktorskie, taniec nowoczesny i towarzyski,

* tańce etniczne, tańce świata,

* uniwersytet dziecięcy itp.

Efektem uczęszczania na zajęcia taneczne, wokalno-aktorskie i teatralne są występy i reprezentowanie CKiS na różnego rodzaju imprezach plenerowych, nie tylko organizowanych przez Wnioskodawcę. Udział w konkursach, przeglądach i festiwalach na szczeblu regionalnym, wojewódzkim, a także ogólnopolskim.

W przypadku zajęć plastycznych, udział najciekawszych prac w różnego rodzaju konkursach plastycznych.

Od grzechotki do orkiestry, zabawy tańcem i dźwiękiem, do uszka twojego maluszka, angielski śpiewająco, to zajęcia adresowane do najmłodszej grupy społeczności w wieku od 2 do 7 lat.

Uniwersytet Dziecięcy to zajęcia dla dzieci w wieku szkolnym od 7 do 12 lat. Zgodnie z ideą uniwersytetu zajęcia dla dzieci prowadzone są przez wykładowców z prestiżowych uczelni wyższych i dotyczą wielu dziedzin nauki. Celem Dziecięcego Uniwersytetu jest zachęcenie dzieci do poznawania zróżnicowania kulturowego świata i nauki oraz odkrywanie ich potencjału intelektualnego i talentów. Uniwersytet wypełnia lukę w ofercie kulturalnej dla dzieci z małych miejscowości i wsi.

Z prowadzonej działalności kulturalnej Wnioskodawca osiąga zyski, które w całości przeznaczone są na cele statutowe Jednostki - zgodnie z pkt 1 § 4 rozdział II Statutu Centrum Kultury i Sportu w K.

Wnioskodawca nie jest jednostką objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Celem zajęć "angielski śpiewająco" oraz "angielski do uszka twojego maluszka" jest osłuchanie się i zapoznanie z językiem, a w konsekwencji jego nauczenie, w przedmiotowych zajęciach uczestniczą dzieci w wieku od 2 do 7 lat.

Większość zajęć opisanych we wniosku, (szczególnie te adresowane do dzieci do lat 10 na przykład: uniwersytet dziecięcy, angielski śpiewająco oraz do uszka twojego maluszka, zabawy tańcem i dźwiękiem a także od grzechotki do orkiestry, zajęcia plastyczne), mają charakter edukacyjny i wychowawczy, albowiem starają się przybliżyć dzieciom zagadnienia z pogranicza kultury, nauki i sztuki. Priorytetem jest dla Wnioskodawcy wszechstronny - intelektualny, psychiczny, społeczny - rozwój młodego człowieka.

Powyższe zajęcia prowadzone są zgodnie z metodyką nauczania przez osoby o fachowych kwalifikacjach w przedmiotowym zakresie. Na przykład Uniwersytet dziecięcy - wykłady często połączone z doświadczeniami lub pokazami prowadzą wykładowcy wyższych uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Centrum Kultury i Sportu wymienione powyżej usługi, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) - ustawy o podatku od towarów i usług, można zakwalifikować jako usługi kulturalne, których świadczenie, przez podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, zwolnione jest od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, od stycznia 2011 r., o zwolnieniu z VAT nie decyduje już klasyfikacja statystyczna wykonywanych usług, lecz zakres zwolnienie wynika bezpośrednio z literalnego brzmienia przepisu. Usługi kulturalne, znajdują się w katalogu usług, korzystających z przedmiotowego zwolnienia. Tak jak kiedyś o tym, czy zakres wykonywanych czynności był usługa kulturalną czy nie, decydowali klasyfikacja statystyczna, tak teraz pojawia się problem ze zdefiniowaniem usługi kulturalnej. Z uwagi na brak definicji kultury w prawie podatkowym odnieść się trzeba do znaczenia słownikowego. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogól wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanymi z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Zgodnie z przedstawioną definicją, organizowane przez CKiS zajęcia są usługami związanymi z kulturą. Potwierdzenie powyższego faktu stanowi też art. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, w rozumieniu której działalność kulturalna "polega na tworzenie upowszechnianiu i ochronie kultury". Jedną z wielu podstawowych form rozwijania, szerzenia, upowszechniania, przekazywania ogólnopojętej kultury jak i eksponowania jej różnorodności jest Uniwersytet Dziecięcy. Stanowiący dla młodych ludzi "narzędzie, przy pomocy którego jednostka adaptuje się do środowiska, wykazuje środki swych twórczych możliwości" - albowiem, zgodnie z definicją Herskovitza - "kultura nie jest zjawiskiem wrodzonym, lecz nabytym wywodzi się z elementów psychologiczno-historycznych, ma charakter strukturalny i obejmuje wiele aspektów, ewoluuje w czasie i w przestrzeni. Wykazuje prawidłowości, które pozwalają na jej naukowe badanie. Według innej akademickiej definicji: "Kultura to ogół wytworów działalności ludzkiej, na które składają się materialne i niematerialne wartości oraz uznawane sposoby postępowania które zobiektywizowane są i przyjęte w zbiorowości, przekazywane innym zbiorowością i następnym pokoleniom". W świetle zaprezentowanych definicji wszystkie wymienione w poz. 54 zajęcia organizowane przez Centrum Kultury i Sportu są stricte usługami kulturalnymi, mającymi na celu szerzenie, upowszechnianie i przekazywanie różnorodności kulturalnej świata.

Mając powyższe na uwadze Centrum Kultury i Sportu w K. stoi na stanowisku, że:

1.

wymienione powyżej zajęcia organizowane przez Wnioskodawcę zawierają się w definicji usług kulturalnych,

2.

usługi te świadczone są przez podmiot wpisany do rejestru instytucji Kultury - art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a). ustawy VAT, tym samym spełniają dwa najważniejsze warunki od których uzależnione jest zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Reasumując świadczone przez Centrum Kultury i Sportu i usługi podlegają zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie opodatkowania zajęć - angielski do uszka twojego maluszka oraz angielski śpiewająco

* prawidłowe w zakresie opodatkowania pozostałych zajęć.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia i takim właśnie świadczeniem są świadczone usługi opisane w stanie faktycznym wniosku, będące przedmiotem niniejszej interpretacji, dla których prawodawca nie dokonał odwołania do statystyk publicznych.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku usług kulturalnych świadczonych przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną (art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a).

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy o VAT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Z powyższych przepisów wynika, że usługi kultury korzystają ze zwolnienia z podatku VAT gdy są spełnione dwa warunki to jest podmiotowy i przedmiotowy. Podmiotem mogącym świadczyć usługi kultury korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ustawodawca zwalnia więc od podatku zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów. Do pierwszej z nich zaliczył:

* podmioty prawa publicznego,

* inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Należy przy tym zauważyć, że usługi kulturalne świadczone przez ww. podmioty są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT). Zwolnieniu od podatku VAT podlegać będzie również dostawa towarów ściśle z usługami kulturalnymi związana, dokonywana przez wskazane wyżej podmioty (tj. określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT), przy czym zwolnieniu nie będzie podlegała dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (art. 43 ust. 17 ustawy o VAT).

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest zarejestrowaną jednostką kulturalną, a osiągane zyski w całości przeznaczone są na cele statutowe Jednostki spełnia zatem przesłankę podmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, opisane we wniosku wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia. Jak wynika z wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...). Ustawa o VAT nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (...), kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory". Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Takie rozumienie pojęcia "kultura", ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów "kultura" oraz "usługi kulturalne" na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Niewątpliwie, mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że opisane we wniosku czynności, polegające na świadczeniu usług kulturalnych dla dzieci i młodzieży w wieku 2-12 lat, wiąże się bezpośrednio z prowadzoną przez Centrum Kultury działalnością kulturalną (usługi kulturalne). Ich głównym celem bowiem jest upowszechnianie i ochrona kultury.

Jak wynika z wniosku do zadań Wnioskodawcy należy prowadzenie ognisk artystycznych, popularyzacja kultury, edukacja kulturalna i wychowanie poprzez sztukę, rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych

Przedmiotowe zadania realizowane są poprzez, poprzez organizowanie i prowadzenie następujących zajęć:

* od grzechotki do orkiestry,

* zabawy tańcem i dźwiękiem,

* angielski do uszka twojego maluszka,

* angielski śpiewająco, plastusiowe zabawy,

* plastyczne kreatywne,

* edukacyjny program plastyczny dla dzieci,

* wokalno-aktorskie, taniec nowoczesny i towarzyski,

* tańce etniczne, tańce świata,

* uniwersytet dziecięcy itp.

A zatem, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne sprawy oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że w opisanym we wniosku przypadku Centrum Kultury uprawnione jest do korzystania ze zwolnienia od podatku od dnia 1 stycznia 2011 r., zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy. W tym przypadku bowiem, jako instytucja o charakterze kulturalnym, wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę Miasta, świadczy usługi kulturalne, polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury.

Przy czym w grupie usług w zakresie kultury nie znajdą się zajęcia "angielski do uszka twojego maluszka" oraz "angielski śpiewająco". Jak wskazał Wnioskodawca celem tych zajęć jest osłuchanie się i zapoznanie z językiem, a w konsekwencji jego nauczenie. A zatem są to usługi których elementem dominującym jest świadczenie edukacyjne a nie kulturalne.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT zwalnia się z podatku VAT usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

W konsekwencji zajęcia angielski do uszka twojego maluszka oraz angielski śpiewająco będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy jako usługi nauczania języków obcych, a nie jako usługi w zakresie kultury.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* nieprawidłowe w zakresie opodatkowania zajęć - angielski do uszka twojego maluszka oraz angielski śpiewająco

* prawidłowe w zakresie opodatkowania pozostałych zajęć.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl