IBPP3/443-593/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-593/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku ewidencjonowania w składzie podatkowym rozchodów wyrobów o kodzie CN 3403 19 99 oraz prowadzenia ewidencji ilościowo-wartościowej rozchodów tych wyrobów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku ewidencjonowania w składzie podatkowym rozchodów wyrobów o kodzie CN 3403 19 99 oraz prowadzenia ewidencji ilościowo-wartościowej rozchodów tych wyrobów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest składem podatkowym produkującym oraz sprzedającym wyroby akcyzowe zawierające się w przedziale kodów CN 2710 19 71 do 2710 19 99 oraz wyroby z grupy kodów CN 3403 19 99 (preparaty smarowe), do produkcji których używane są surowce akcyzowe w ilości zgodnej z określoną normą wydaną decyzją Naczelnika Urzędu Celnego.

Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z § 9 ust. 1 w związku z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 231) Wnioskodawca prowadzi w formie papierowej ewidencję ilościowo - wartościowa: surowców akcyzowych, wyrobów akcyzowych oraz ewidencję pobranych surowców akcyzowych do produkcji preparatów smarowych z grupy kodów CN 3403 19 99 (stawka akcyzy 0 zł).

W wyniku zaleceń Urzędu Celnego Wnioskodawca został zobowiązany do prowadzenia odrębnej ewidencji ilościowo - wartościowej wyrobów z grupy kodów 3403 19 99 (stawka akcyzy 0 zł), w której zdaniem urzędu winien ewidencjonować rozchody tychże wyrobów, w tym m.in. sprzedaż. Jako uzasadnienie wymagań prowadzenia tejże księgi została przywołana następująca podstawa prawna " § 12 ust. 12 rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 231).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję rozchodów wyrobów z grupy CN 3403 19 99 (stawka 0 zł.), tj. wyrobów zwolnionych od wszelkich należności celnych, w oparciu o podstawę prawną z § 12 ust. 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe.

2.

Czy z rozporządzenia Ministra Finansów Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 231 wynika obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowo - wartościowej rozchodów preparatów smarowych z grupy kodów CN 3403 19 99 (stawka akcyzy 0 zł).

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z poborem do produkcji wyrobów z grupy kodów CN 3403 19 99 surowców akcyzowych posiadających stawkę akcyzy inną niż stawka 0 zł. Wnioskodawca prowadzi ewidencję ilościowo - wartościową pobranych surowców akcyzowych do produkcji ww. wyrobów ze stawką 0 zł.

Prowadzenie ewidencji sprzedaży ww. wyrobów jest niezasadne z uwagi na fakt, iż produkty te:

* nie są zabezpieczone żadną kwotą akcyzy w chwili dokonania produkcji,

* są wolne od zobowiązań celnych,

* sprzedaż tych wyrobów może odbywać się do podmiotów niezarejestrowanych we właściwych urzędach celnych, którzy mogą nabywać te produkty na dokument handlowy np. w postaci paragonu fiskalnego który nie zawiera danych identyfikujących odbiorcę, dlatego identyfikacja podmiotu nabywającego może być utrudniona ze względu na brak innych bardziej rygorystycznych wymogów dokumentowania tejże sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy zasadny jest fakt ujawniania ilości produkowanych wyrobów z grupy kodów CN 3403 19 99 w ewidencji ze względu na możliwość ustalenia ilości pobranych do produkcji surowców akcyzowych zgodnie z wydaną ww. decyzją odnośnie dopuszczalnych norm zużycia surowca akcyzowego, natomiast dokumentowanie sprzedaży w oparciu o przywołaną podstawę prawną z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 231) nie znajduje uzasadnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:

1.

ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;

2.

wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

3.

określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.

Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231)- wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 55 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, zwaną dalej "ewidencją", której odrębne części stanowią zestawienia danych dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych.

Równocześnie w myśl § 12 ww. rozporządzenia ewidencja powinna zawierać:

1.

nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;

2.

ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;

3.

datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

4.

dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały dostarczone;

5.

dane identyfikacyjne właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy;

6.

dane identyfikacyjne osoby, która złożyła zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

7.

datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych;

8.

dokładne określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz tego składu;

9.

numer identyfikacyjny wskazany w rubryce 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229) lub numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, na podstawie którego wyroby zostały wprowadzone do składu podatkowego lub wyprowadzone z tego składu;

10.

datę złożenia deklaracji podatkowej;

11.

kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty lub kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;

12.

datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego;

13.

informacje na temat wyrobów akcyzowych:

a.

wprowadzonych do składu podatkowego,

b.

zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,

c.

wyprodukowanych w składzie podatkowym,

d.

magazynowanych w składzie podatkowym,

e.

wyprowadzonych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,

f.

wyprowadzonych ze składu podatkowego przez właściciela wyrobów niebędącego podmiotem prowadzącym skład podatkowy,

g.

wykorzystanych na własny użytek.

W miejscu tym zauważyć należy, iż zgodnie z art. 2 ust. w związku z poz. 37 załącznika nr 1 do cyt. ustawy o podatku akcyzowym wyroby z klasyfikowane do pozycji 3403 Nomenklatury Scalonej (CN) zaliczone zostały do wyrobów akcyzowych. Przy czym ww. wyrób zaliczony również został do wyrobów energetycznych - art. 86 ust. 1 pkt 5. cyt. Ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem i sprzedawcą wyrobów olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 71 do 2710 19 99 oraz 3403 19 99. Produkcja ww. preparatów smarowych odbywa się w składzie podatkowym.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż zgodnie z § 12 pkt 12 cyt. wyżej rozporządzenia Wnioskodawca jest zobligowany do ujmowania w ewidencji, o której mowa w art. 53 ust. 5 ustawy oraz § 9 cyt. rozporządzenia, datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego.

Z konstrukcji zdaniowej powyższego przepisu wynika, iż zgodnie z § 12 pkt 12 ww. rozporządzenia warunek zawarty w tym przepisie będzie spełniony, jeżeli jedno (bądź oba łącznie) z wyrażeń alternatywnych będą spełnione, czyli ewidencja winna zawierać datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego łącznie z danymi identyfikacyjnymi odbiorcy, lub datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowe łącznie z datą zapłaty podatku akcyzowego.

W przedmiotowej sytuacji do wyrobu oznaczonego kodem CN 3403 19 99 objętym zerową stawką podatku akcyzowego, nie występuje zapłata tego podatku (nie można dokonać zapłaty podatku w kwocie 0 zł). Zatem w celu spełnienia wymogów § 12 pkt 12 ww. rozporządzenia w ewidencji powinna został ujęta data wyprowadzenia wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 3403 19 99 i dane identyfikacyjne odbiorcy.

Zauważyć nadto należy, iż powyższe dane stanowią uzupełnienie pozostałych wymogów ewidencyjnych zawartych w § 12 ww. rozporządzenia umieszczonych np. w pkt 3, 7, 11 i 13 pozwalających na rozliczenie produkcji i obrotu surowców i powstałych wyrobów akcyzowych do momentu ich wyprowadzenia ze składu podatkowego.

Reasumując Wnioskodawca oprócz prowadzenia ewidencji w sposób przedstawiony w stanie faktycznym winien również w przedmiotowym zagadnieniu dokumentować, zgodnie z § 12 pkt 12 datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl