IBPP3/443-593/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-593/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie prawa do odliczenia akcyzy i warunków jej odliczenia w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodów i ich sprzedaży przed pierwszą rejestracją oraz dokumentu przekazywanego nabywcy przy dokonaniu sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie prawa do odliczenia akcyzy i warunków jej odliczenia w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodów i ich sprzedaży przed pierwszą rejestracją oraz dokumentu przekazywanego nabywcy przy dokonaniu sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej "Spółka") jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się handlem samochodami osobowymi. W szczególności Spółka nabywa samochody osobowe z innych państw członkowskich Unii Europejskiej w celu ich dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie Polski. Samochody te nie są przez Spółkę rejestrowane w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że prawo do odliczenia akcyzy, zapłaconej z tytułu WN od akcyzy należnej z tytułu sprzedaży na terytorium kraju, przysługuje niezależnie od tego czy konkretny samochód będący przedmiotem WN został przez Spółkę w danym miesiącu (tj. miesiącu, za jaki składana jest deklaracja, w której następuje obniżenie akcyzy należnej) sprzedany.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że warunkiem dokonania odliczenia jest w przypadku WN zapłata akcyzy z deklaracji AKC-U.

3.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że dokumentem, jaki Spółka jest zobowiązana przekazać nabywcy przy dokonywaniu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją jest faktura z wykazaną kwotą akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1. Zgodnie z art. 79 ustawy o akcyzie podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z powyższym przepisem ma ona prawo do odliczania kwot akcyzy zapłaconej przy WN samochodów bez konieczności przyporządkowywania kwot podatku akcyzowego zapłaconych od poszczególnych samochodów do kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży krajowej tych samych samochodów. Art. 79 ustawy o akcyzie nie odnosi się bowiem do sprzedaży konkretnych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, ale mówi ogólnie o obniżeniu kwoty należnej akcyzy związanej z dokonaną sprzedażą opodatkowaną. Spółka dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych w celu ich dalszej odsprzedaży przed pierwszą rejestracją, a zatem każdy taki zakup będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną.W rezultacie, Spółka ma prawo do odliczania akcyzy zapłaconej z tytułu WN od akcyzy należnej w danym miesiącu z tytułu sprzedaży, bez względu na fakt, że akcyza należna z tytułu sprzedaży nie dotyczy tych samych samochodów, których dotyczy akcyza zapłacona z tytułu WN.Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe w indywidualnych sprawach podatników. W szczególności:

* w postanowieniu Urzędu Celnego I w Warszawie z 18 stycznia 2007 r. sygn. 441000-PAI-9100I-37/06/3756/EU, w którym stwierdzono m.in., że należy zgodzić się, że Spółka postępuje prawidłowo obniżając należny podatek akcyzowy od sprzedanych samochodów w miesiącu rozliczeniowym o akcyzę naliczoną wskazaną w fakturach zakupu VAT, które otrzymała w danym miesiącu rozliczeniowym, niezależnie od tego czy zostały one sprzedane, czy też pozostały jako towar w magazynie.

* w postanowieniu Urzędu Celnego w Bydgoszczy z dnia 18 marca 2005 r., sygn. 431000-PA-0504-5/05/DJ, w którym potwierdzono stanowisko podatnika, że postępuje prawidłowo wykazując w deklaracji za dany miesiąc wszystkie sprzedane samochody osobowe z akcyzą należną. Następnie w części zwolnienia i pomniejszenia wykazujemy akcyzę od wszystkich nabytych samochodów osobowych (...), ponieważ wiąże się ona ze sprzedażą opodatkowaną (w przyszłości)

* w szeregu innych interpretacji organów podatkowych w analogicznych sprawach np. w piśmie Urzędu Celnego w Białymstoku z dnia 28 lipca 2005 r. sygn. 311000 PA-0550-13/2/05/KG piśmie Urzędu Celnego we Wrocławiu z dnia 20 maja 2005 r. sygn. 451000-RPA-0551-08705/LC.

Ad 2. Zgodnie z art. 79 ustawy o akcyzie podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu. Zdaniem Spółki, brzmienie tego przepisu wskazuje, że odliczeniu od akcyzy należnej w deklaracji AKC-3 za określony miesiąc powinna podlegać akcyza zapłacona przez Spółkę z tytułu WN w miesiącu, którego dotyczy ta deklaracja. Taki sposób rozliczania akcyzy wynika z literalnego brzmienia art. 79 ustawy o akcyzie.

Ad 3. Zgodnie art. 82 ust. 5 w zw. z ust. 4 ustawy o akcyzie, podatnik jest zobowiązany do przekazania nabywcy dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju Zdaniem Spółki dokumentem takim jest faktura z wykazaną kwotą akcyzy. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów z 24 czerwca 2004 r. (PA-VI-03/109.6/04/1640).Stwierdzono w nim w szczególności, że zgodnie z art. 82 ust. 4 ustawy o akcyzie podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego jest obowiązany przy dokonywaniu rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym przedstawić, wydany przez właściwego naczelnika urzędu celnego, dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju. Należy podkreślić, iż niniejsza norma odnosi się tylko do podmiotów (zarówno osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą inną jednak niż polegającą na obrocie samochodami osobowymi), które co do zasady dokonują nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego na własny użytek, dokonując jego rejestracji. Regulacji tej, a w konsekwencji również przepisu art. 84 ust. 5 ustawy o akcyzie, nie można odnosić do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą polegająca na obrocie samochodami osobowymi, które nie rejestrują sprowadzanych samochodów, chyba że nabycie samochodu następuje na ich użytek. Jeżeli jednak podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej polegającej na obrocie samochodami osobowymi, który sprowadził samochód osobowy w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, sprzeda ten samochód przed jego rejestracją, to zgodnie z art. 82 ust. 5 ustawy o akcyzie, jest obowiązany do przekazania nabywcy dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju. Powyższe stanowisko potwierdza § 1 ust. 2 pkt 8 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania, w myśl którego przez dokument potwierdzający zapłatę akcyzy rozumie się, w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, fakturę z wykazaną kwotą akcyzy. "

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od samochodów powstaje:

* w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu (art. 80 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy);

* w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (art. 80 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy).

Stosownie do art. 80 ust. 2 ww. ustawy podatnikami akcyzy od samochodów są:

1.

podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

2.

importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnatrzwspólnotowego.

Artykuł 18 ust. 1 i art. 19 ust. 1 ww. ustawy stanowią, iż podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwanej dalej "deklaracjami podatkowymi", za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Podatnicy są obowiązani do obliczenia zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności. Stosownie do art. 79 ww. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (do których stosownie do przepisów ustawy o podatku akcyzowym zostały zaliczone samochody osobowe), związane ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu. Zgodnie z powyższym przepisem Wnioskodawca ma prawo odliczania kwot akcyzy zapłaconej przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu samochodów bez konieczności przyporządkowania kwot podatku akcyzowego zapłaconych od poszczególnych samochodów do kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży krajowej tych samych samochodów przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Tym samym prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że prawo do odliczenia akcyzy zapłaconej z tytułu wewnatrzwspólnotowego nabycia od akcyzy należnej z tytułu sprzedaży na terytorium kraju, przysługuje niezależnie od tego czy konkretny samochód będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia został przez Spółkę w danym miesiącu (tj. miesiącu, za jaki składana jest deklaracja, w której następuje obniżenie akcyzy należnej) sprzedany.

Ustosunkowując się do pytania drugiego, należy stwierdzić, że z treści art. 79 ww. ustawy wynika, iż obniżenie kwoty akcyzy należnej od sprzedaży samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją jest możliwe wówczas gdy:

1.

kwota akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów została zapłacona,

2.

zapłacona kwota akcyzy jest związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym podatnik ma prawo do obniżenia akcyzy już w rozliczeniu za okres, w którym spełnione zostały warunki wynikające z art. 79 przedmiotowej ustawy, także w przypadku gdy odliczona akcyza związana będzie z przyszłymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu akcyzą.

Natomiast w kwestii dokumentu przekazywanego nabywcy przy dokonaniu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 82 ust. 4 i ust. 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego jest obowiązany przy dokonywaniu rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym przedstawić, wydany przez właściwego naczelnika urzędu celnego, dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju. W przypadku sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją przez podatnika, o którym mowa w ust. 4, podatnik ten jest obowiązany przekazać nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju. Zgodnie z art. 82 ust. 1 sprzedający jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonywanej odsprzedaży samochodu osobowego. Powyższe oznacza, że Wnioskodawca, dokonując odsprzedaży samochodów, jest obowiązany do przekazania dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy nabywcy samochodu. Jednakże dokumentem tym jest faktura dokumentująca sprzedaż samochodu na terytorium kraju z wykazaną kwotą akcyzy. I tak zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 8 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jedn. z 2007 r. Dz. U. Nr 186, poz. 1322) przez dokument potwierdzający zapłatę akcyzy rozumie się w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, fakturę z wykazaną kwotą akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej terminu zapłaty akcyzy z tytułu wewnatrzwspólnotowego nabycia samochodu zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl