IBPP3/443-589/14/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-589/14/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 maja 2014 r. (data wpływu 20 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 19 sierpnia 2014 r. (data wpływu 25 sierpnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 19 sierpnia 2014 r. (data wpływu 25 sierpnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Biura nr IBPP3/443-589/14/KG z 11 sierpnia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku, doprecyzowanym pismem z 25 sierpnia 2014 r., przedstawiono następujący opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

- stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) realizuje zadanie własne gminy polegające na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji. Powołane ma do tego celu Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Budownictwa "Z." Spółka z o.o.

Gmina posiada 100% udziałów ww. przedsiębiorstwie. Ww. przedsiębiorstwo posiada zezwolenie wójta, wydane zgodnie z ustawą, na świadczenie usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Sprzedaż usług w zakresie oczyszczania ścieków komunalnych prowadzi na rzecz mieszkańców ww. przedsiębiorstwo. Usługi są świadczone na podstawie umowy pomiędzy odbiorcą usługi a ww. przedsiębiorstwem. Istniejąca sieć infrastruktura kanalizacyjna jest własnością ww. przedsiębiorstwa.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizowane zadanie jest zadaniem własnym gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. Potwierdza to art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: z 2006 r. Dz. U. Nr 72, poz. 858 z późn. zm.), które stanowią, że zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

- zdarzenie przyszłe:

Gmina w roku 2014-2015 planuje realizację zadania inwestycyjnego pn. "...". Zadanie polegać będzie na budowie kanalizacji sanitarnej w długości ok. 19 km; budowie oczyszczalni ścieków; modernizacji ujęcia wody powierzchniowej oraz budowie ujęcia wód podziemnych. Inwestycja ta nie obejmuje budowy przyłączy kanalizacyjnych, których obowiązek wykonania został nałożony przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę na właściciela nieruchomości, który ma się podłączyć do sieci. Osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci zapewnia zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

Zadanie realizowane będzie ze środków unijnych w ramach pozyskanej dotacji w ramach Programu P. oraz partnera prywatnego, który zostanie wybrany w ramach prowadzonego postępowania o koncesji na roboty budowlane i usługi.

Jednym z załączników wymaganych do otrzymania dotacji jest załączenie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT).

Wybór partnera prywatnego prowadzony jest w oparciu o ustawę o koncesji na roboty budowlane i usługi oraz ustawie ppp. Zadaniem partnera prywatnego jest zaprojektowanie, wybudowanie, sfinansowanie i zarządzanie powstałą infrastrukturą. Wynagrodzenie partnera prywatnego będzie pochodzić ze sprzedaży usług osobom trzecim w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków oraz od Gminy w ramach uzyskanego dofinansowania w ramach złożonego wniosku (max 85% kosztów kwalifikowanych).

Po zakończeniu realizacji projektu cała powstała infrastruktura pozostaje własnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie ponosił żadnych wydatków związanych z utrzymaniem i obsługą powstałej infrastruktury. Wnioskodawca planuje przekazać odpłatnie partnerowi prywatnemu działki, na których zostanie wybudowana oczyszczalnia ścieków, jest to wkład własny Gminy. Zarządzaniem powstałą infrastrukturą, utrzymaniem, remontami będzie odpowiedzialny partner prywatny przy współpracy z istniejącym przedsiębiorstwem pełniącym funkcje jako eksplorator infrastruktury.

Faktury związane z realizacją inwestycji (związane z budową) będą wystawione przez partnera prywatnego na Wnioskodawcę, który będzie je pokrywać w części otrzymanego dofinansowania. Po wybudowaniu infrastruktury partner prywatny będzie pobierać opłaty od odbiorców usługi zbiorowego odprowadzania ścieków.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że umowa pomiędzy Gminą a Partnerem Prywatnym jeszcze nie została podpisana.

Partner Prywatny zobowiązany będzie do zaprojektowania, wybudowania, sfinansowania i zarządzania powstałą infrastrukturą oraz świadczenia usług w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków na zasadzie wyłącznego pobierania należności za te usługi. Podmiot Publiczny zobowiązany będzie do prawidłowego rozliczenia otrzymanej dotacji, oraz terminowe wnioskowanie o płatności.

Po wybudowaniu infrastruktury Partner Prywatny na zasadzie wyłączności będzie korzystał z infrastruktury oraz będzie przysługiwać mu prawo do pobierania wszelkich pożytków, w szczególności dochodów płynących ze sprzedaży usług zbiorowego odprowadzania ścieków. Wynagrodzenie Partnera Prywatnego będzie pochodzić ze sprzedaży usług osobom trzecim w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków na zasadzie wyłącznego prawa do pobierania wszelkich pożytków, w szczególności dochodów płynących ze sprzedaży usług zbiorowego odprowadzania ścieków oraz od Gminy w ramach uzyskanego dofinansowania w ramach złożonego wniosku (max 85% kosztów kwalifikowanych). Po III turze negocjacji z Partnerem Prywatnym, która odbyła się 1 lipca 2014 r. ustalono, że Partner Prywatny sam będzie świadczył usługi zarządzania powstałą infrastrukturą. Istniejące Przedsiębiorstwo, tj. PGKiB "Z." Sp. z o.o. wydzierżawi odpłatnie swoją infrastrukturę kanalizacyjną Partnerowi Prywatnemu, który na nowowybudowanej i przekazanej infrastrukturze będzie świadczył usługi zbiorowego odprowadzania ścieków w tym pobierał opłaty od osób trzecich za dostarczone ścieki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym pismem z 19 sierpnia 2014 r.), w opisanym stanie przyszłym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywanie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania. Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze, że Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług związanych ze zbiorowym odprowadzaniem ścieków, a tym samym nie będzie wystawiać żadnych faktur w tym zakresie, ponieważ będzie to obowiązkiem Partnera Prywatnego, to Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak już wskazano, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnikami - zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) - zgodnie z którym - krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zatem, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług - w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:

* jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ;

* odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że w ramach wykonywania zadań własnych należących do jednostek samorządu terytorialnego, w roku 2014-2015 Gmina planuje realizację zadania inwestycyjnego pn. "...". Zadanie realizowane będzie ze środków unijnych w ramach pozyskanej dotacji oraz partnera prywatnego, który zostanie wybrany w ramach prowadzonego postępowania o koncesji na roboty budowlane i usługi. Zadaniem partnera prywatnego jest zaprojektowanie, wybudowanie, sfinansowanie i zarządzanie powstałą infrastrukturą. Wynagrodzenie partnera prywatnego będzie pochodzić ze sprzedaży usług osobom trzecim w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków oraz od Gminy w ramach uzyskanego dofinansowania w ramach złożonego wniosku. Faktury związane z realizacją inwestycji (związane z budową) będą wystawione przez partnera prywatnego na Wnioskodawcę, który będzie je pokrywać w części.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury wodno-ściekowej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnych.

Stosownie do treści art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 z późn. zm.), koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowi w przypadku:

1.

koncesji na roboty budowlane - wyłącznie prawo do eksploatacji obiektu budowlanego, w tym pobierania pożytków, albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy;

2.

koncesji na usługi - wyłącznie prawo do wykonywania usług, w tym pobierania pożytków, albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

Stosownie do treści art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 z późn. zm.), koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowi w przypadku koncesji na usługi - wyłącznie prawo do wykonywania usług, w tym pobierania pożytków, albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

W myśl art. 2 pkt 7 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o usługach, należy przez to rozumieć usługi w rozumieniu przepisów o zamówieniach publicznych.

Artykuł 3 ww. ustawy stanowi, że ustawę stosuje się do zawierania umowy koncesji przez:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

państwowe jednostki budżetowe;

4.

inne niż wymienione w pkt 1-3 podmioty, które ustanowione zostały w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego, posiadają osobowość prawną oraz

a.

finansowane są w ponad 50% przez podmioty, o których mowa w pkt 1 lub 2, lub

b.

których zarząd podlega nadzorowi ze strony podmiotów, o których mowa w pkt 1 lub 2, lub

c.

w których ponad połowa członków organu zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez podmioty, o których mowa w pkt 1 lub 2;

5.

(...)

Na gruncie przepisów o podatku od towarów usług, dostawa towarów bądź świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, gdy mają charakter odpłatny, przy czym ustawodawca nie zdefiniował pojęcia odpłatności, jak również nie wskazał formy, w jakiej ma ona nastąpić.

Odpłatność ma miejsce, gdy:

* istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym;

* dostawcę towarów lub usługodawcę łączy z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności;

* wynagrodzenie jest wyrażalne w pieniądzu, co oznacza, że istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Zatem wynagrodzenie (zapłata) może mieć postać zarówno świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze, np. zapłatą może być inny towar lub usługa) albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Jak wynika z zacytowanych w niniejszej interpretacji przepisów, czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, tym samym odpłatne realizowanie w ramach umów cywilnoprawnych usług przez Gminę na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług.

Z treści wniosku wynika, że wynagrodzeniem dla partnera prywatnego za zaprojektowanie, wybudowanie sfinansowanie i zarządzanie powstałą infrastrukturą będzie wyłączne prawo do pobierania pożytków z tytułu sprzedaży usług w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków oraz płatność Gminy.

O specyfice tego szczególnego rodzaju zamówienia, jaką jest koncesja na roboty budowlane i usługi, przesądza forma wynagrodzenia należnego wykonawcy, które zamiast być wypłacane w pieniądzu jest wyłącznym prawem do korzystania z obiektu budowlanego, wyłącznym prawem do wykonywania usług albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy. Jak wskazano powyżej wynagrodzenie nie musi być wypłacane w formie pieniężnej, ale może je stanowić każde świadczenie o skonkretyzowanej wartości ekwiwalentne wobec wartości świadczeń wykonawcy.

Na podstawie analizy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego można wyodrębnić wzajemne świadczenia kontrahentów: z jednej strony świadczenia koncesjonariusza (partnera prywatnego) na rzecz Wnioskodawcy w postaci zaprojektowania, wybudowania sfinansowania i zarządzania powstałą infrastrukturą, a z drugiej strony świadczenia Wnioskodawcy (koncesjodawcy) na rzecz partnera prywatnego w postaci udostępnienia wybudowanej infrastruktury w celu jego eksploatacji i wyłączne prawo do czerpania pożytków. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy za usługę polegającą na udzieleniu uprawnienia do wyłącznej eksploatacji wykonanej infrastruktury, jest usługa partnera prywatnego, polegająca na zaprojektowaniu, wybudowaniu, sfinansowaniu i zarządzaniu powstałą infrastrukturą Należy więc uznać, że w przedmiotowej sprawie ma miejsce odpłatne świadczenie usługi przez Wnioskodawcę na rzecz partnera prywatnego.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca dokonał zakupów związanych z budową infrastruktury wodno-ściekowej z przeznaczeniem do świadczenia usług polegających na udzieleniu wyłącznego prawa do korzystania z powstałej infrastruktury, która jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego w fakturach wystawionych przez partnera prywatnego.

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. "...", pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl