IBPP3/443-586/12/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-586/12/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 12 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 LEADER - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 LEADER.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zrzesza osoby fizyczne działające w ramach sektora publicznego (partnerzy publiczni, instytucje reprezentujące administrację rządową i samorządową), sektora społecznego (partnerzy społeczni, organizacje pozarządowe) oraz sektora gospodarczego (partnerzy gospodarczy, przedsiębiorcy, gospodarstwa rolne, organizacje zrzeszające podmioty gospodarcze) z obszaru gmin. Członkami Stowarzyszenia mogą być także osoby prawne, w tym jednostki samorządu terytorialnego. Celem Stowarzyszenia jest wdrażanie lokalnej strategii rozwoju, w ramach której będą realizowane innowacyjne projekty łączące zasoby ludzkie, naturalne, kulturowe, historyczne oraz wiedzę i umiejętności przedstawicieli ww. sektorów. Stowarzyszenie realizuje projekt w ramach PROW 2007-2013 oś 4 Leader, który obejmuje:

* Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju (działanie 4.1/413),Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja (działanie 431),

* Wdrażanie projektów współpracy (działanie 4.21).

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu w ramach działania 4.13 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywania umiejętności i aktywizacja oraz działania 4.21 wdrażanie projektów współpracy w ramach PROW 2007-2013 oś 4 Leader.

W wyniku realizowanego projektu Wnioskodawca nie osiąga jakichkolwiek przychodów. Przychód Wnioskodawcy to jedynie składki członkowskie niepodlegające opodatkowaniu. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami podatkowanymi podatkiem VAT.

Końcowym efektem będzie: zaktywizowanie społeczeństwa, promocja kulturowa, turystyczna, poprawa jakości życia na obszarach wiejskich w tym wsparcie rolników, przedsiębiorców, stowarzyszeń i instytucji oraz jednostek samorządu terytorialnego. Z efektów końcowych projektu korzystać będą mieszkańcy gmin obszaru Stowarzyszenia.

Beneficjentami projektu są osoby fizyczne i prawne, przedsiębiorcy, rolnicy, organizacje pozarządowe, parafie, instytucje kultury, jednostki samorządu terytorialnego. Mieszkańcy korzystać będą z realizowanego projektu w formie nieodpłatnej.

Wydatki poniesione na realizację projektu będą dokumentowane fakturami VAT.

Dokonywane będą zakupy towarów i usług, wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i umowy zlecenie oraz umowy o dzieło, usługi szkoleniowe i doradcze, usługi ekspertów, opłaty za wynajem pomieszczeń, sal, opłaty za wynajem sprzętu nagłaśniającego, za abonament telefoniczny, zakupy materiałów biurowych, wyżywienia i noclegów, usług przewozu osób, druk materiałów promocyjno-informacyjnych.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jest zwolniony ze składania deklaracji VAT-7 w oparciu o ustawę o VAT art. 113 ust. 1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwy jest zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 LEADER.

Stanowisko wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, iż w świetle obowiązujących przepisów prawa nie może wnioskować o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż wydatki poniesione na realizację projektu będą dokumentowane fakturami VAT. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami podatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, wnioskodawca jest zwolniony ze składania deklaracji VAT-7 w oparciu o ustawę o VAT art. 113 ust. 1

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości zwrotu podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl