IBPP3/443-586/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-586/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami nieprzeznaczonymi do celów napędowych lub opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami nieprzeznaczonymi do celów napędowych lub opałowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się obrotem surowcami silikonowymi. Wnioskodawca zamierza nabywać opisane w dalszej części towary od kontrahentów z państw członkowskich Unii Europejskiej (m.in. z Holandii i Polski), a następnie sprzedawać je zarówno na polskim rynku, jak i Wspólnoty Europejskiej (nie wykorzystując ich do produkcji innych wyrobów). Ponadto Wnioskodawca będzie posiadała oświadczenia odbiorców, że produkt nie będzie przeznaczony do zużycia jako paliwo silnikowe lub opałowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych lub opałowych, bądź do odsprzedaży w celu jego zużycia jako paliwo silnikowe lub opałowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych lub opałowych.

Dotyczy to towarów:

3902 30 00 - V. 6540 - modyfikator lepkości

3811 90 00 - L. l ADX 766 M - dodatek do środków smarnych

3811 90 00 - U. 9012 A - dodatek do środków smarnych

3811 21 00 20 oraz 3811 21 00 90 - różnego rodzaju dodatki lub domieszki do środków smarnych, dodawane do tychże środków, w celu poprawienia ich właściwości fizykochemicznych, do których należą:

* P. 336 - dodatek do olejów przekładniowych

* P. 9530 - pakiet dodatków hydraulicznych

* P. 743 - dodatek do olejów przekładniowych do automatycznych skrzyń biegów

* P. 742 - do olejów przekładniowych do automatycznych skrzyń biegów

* P. 8134 - dodatek do olejów przekładniowych do automatycznych skrzyń biegów

* P. 8771 - dodatek do produkcji środków smarnych dla silnika diesla

* P. 8771N - dodatek do produkcji środków smarnych dla silników samochodów osobowych

* P. 7072 - dodatek obniżający temperaturę krzepnięcia

* P. 8055 C - dodatek dla wysokowytrzymałych środków smarnych dla silników diesla

* P. 1846 - pakiet dodatków uszlachetniających do olejów przekładniowych turbinowych

* P. 244 - dodatek do produkcji środków smarnych dla silników dwu-suwowych

* P. 6779-400 - neutralizator kwasów, inhibitor korozji

* P. 9530 - pakiet dodatków do olejów hydraulicznych

* V. 6540 L - płynny modyfikator lepkości)zastosowanie w produkcji motoryzacyjnych i przemysłowych środków smarnych

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy modyfikatory lepkości przyjęte pod kodem celnym 3902 30 00 są towarami podlegającymi akcyzie.

2.

Jaka stawkę akcyzy przyjąć dla towarów przyjętych pod kodami celnymi 3811 21 00 20, 3811 21 00 90 oraz 3811 90 00.

3.

Czy firma sprzedając towary opodatkowane wyłącznie zerową stawka akcyzy ma obowiązek rejestrowania się w Urzędzie Celnym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Modyfikatory lepkości (CN 3920 30 00) są towarami niepodlegającymi akcyzie, ponieważ nie znajdują się w "Wykazie wyrobów akcyzowych" w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Ad. 2

Dla towarów o kodach CN 3811 21 00 20, 3811 21 00 90 oraz 3811 90 00, które nie widnieją w "Wykazie wyrobów akcyzowych" w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, należy przyjąć zerową stawkę akcyzy, co wynika z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, który brzmi "stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silnków spalinowych albo jako jako dodatki do paliw silnikowych, wynosi 0%".

Ad.3

Wnioskodawca sprzedając towary opodatkowane wyłącznie zerowa stawka akcyzy, nie ma obowiązku rejestrowania się w Urzędzie Celnym, co wynika z art. 16 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 38 zostały wymienione wyroby o kodzie 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych włącznie z benzyną lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, określono w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Przy czym należy zauważyć, że wyroby o kodzie CN 3811, będące przedmiotem zapytania, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Ponadto jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego przedmiotowe wyroby nie są przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwo silnikowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszka paliw silnikowych lub opałowych. Tym samym nie będą miały do nich zastosowania stawki określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 lub pkt 15.

Stosownie zatem do powyższego, zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy przedmiotowe wyroby energetyczne o kodzie CN 3811 21 00 20, 3811 21 00 90 oraz 3811 90 00 przeznaczone do celów innych niż:

* opałowe,

* jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych,

* do napędu silników spalinowych,

* jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych

podlegają opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 0%.

Odnośnie wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 3902 30 00, to należy zauważyć, iż wyrób ten nie został bezpośrednio wymieniony w załączniku nr 1 do ww. ustawy. Nie oznacza to jednak, że na tej podstawie wyrób ten nie może być wyrobem akcyzowym. Jak wskazuje bowiem poz. 44 tego załącznika, bez względu na kod CN, wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych, zaliczone zostają do wyrobów akcyzowych objętych załącznikiem nr 1 do ustawy.

Jednakże jak zostało wskazane w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym wskazane przez Wnioskodawcę wyroby, w tym przedmiotowy wyrób o kodzie CN 3902 30 00 nie jest przeznaczony ani oferowany do szeroko rozumianych celów napędowych lub opałowych. Tym samym objęty wnioskiem ww. wyrób nie jest wyrobem podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W kwestii natomiast obowiązku rejestrowania się Wnioskodawcy w Urzędzie Celnym, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Jednocześnie w myśl art. 16 ust. 5 ww. ustawy przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8.

W myśl powyższego celem ustawodawcy było wyłączenie z obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, w stosunku do których nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy - czego wyrazem jest regulacja zawarta w art. 16 ust. 5 ustawy, wyłączająca zastosowanie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy.

Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy, Wnioskodawca dokonując obrotu wyrobami akcyzowymi opodatkowanymi wyłącznie zerwą stawka podatku akcyzowego nie jest obowiązany do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl