IBPP3/443-584/13/MN - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-584/13/MN Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu 15 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca został utworzony w 2011 r., jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej, nie jest wpisany do Rejestru Przedsiębiorców.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podstawowe cele działania Wnioskodawcy stanowią:

* promowanie regionu, kultury ludowej, lokalnych tradycji i atrakcji;

* wspieranie inicjatyw społecznych i gospodarczych wsi;

* wspieranie dobroczynności i działań humanitarnych;

* podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego;

* wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy nowych i modernizacji istniejących dróg i sieci telekomunikacyjnych;

* promowanie zdrowego trybu życia oraz podejmowanie inicjatyw w zakresie rozwoju kultury fizycznej i sportu;

* szeroko rozumiana praca z dziećmi i młodzieżą przez działania w sferze nauki, kultury, sztuki i sportu;

* prowadzenie działalności profilaktycznej wobec występujących zagrożeń związanych z wykluczeniem społecznym.

W ramach działalności statutowej nieodpłatnej Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa - Urzędem Marszałkowskim na przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi (Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013) na realizację projektu pn. "XXX", której celem jest prezentacja dorobku lokalnej kultury wśród mieszkańców obszaru LGD "yyy" poprzez zorganizowanie imprezy kulturowej. Dwudniowa impreza plenerowa będzie ogólniedostępna dla wszystkich chętnych pragnących poznać lokalną kulturę oraz historię obszaru. Wstęp na imprezę jest bezpłatny. Impreza zorganizowana jest dla dużej liczby osób w związku z czym położono nacisk na duże zróżnicowanie atrakcji i rodzajów oferowanej rozrywki tak aby impreza odpowiadała różnym grupom począwszy od osób starszych a skończywszy na najmłodszych.

Koszt realizacji całego przedsięwzięcia wynosi 30 465,80 zł, w tym koszty kwalifikowane operacji, które zostaną pokryte z dotacji wynoszą 24 325 zł, pozostała kwota 6 140,80 zł to wartość wkładu niepieniężnego w postaci usług świadczonych nieodpłatnie przez wolontariuszy w postaci obsługi imprezy: np. posprzątanie terenu, opracowanie i projekt graficzny afiszy, pomoc przy przenoszeniu i podpinaniu sprzętu, dbanie o dekorację i scenę, kontakt z kontrahentami i uczestnikami występów, obsługa organizacyjna i techniczna imprezy, zaplanowanie i organizacja konkursów oraz turniejów sportowych, etc. Na realizację ww. operacji Stowarzyszenie otrzyma dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego maksymalnie w wysokości 80% wartości całego przedsięwzięcia. Dofinansowanie przeznaczone będzie na pokrycie następujących kosztów: wynagrodzenie sędziów, zakup medali, koszt zatrudnienia grupy prezentującej inscenizacje historyczne, wynagrodzenie za koncert zespołu Orkiestrowego, zespołu muzyki młodzieżowej, koszt zatrudnienia zespołu muzyki regionalnej i ludowej, koszt występu artystycznego, koszt wynajmu DJa, koszt zakupu nagród w konkursach, wynajem dmuchanego kompletu rozrywkowego i karuzeli, wyżywienie, dekorację sceny, zakup materiałów reklamowych, nagłośnienie, wynajem sanitariatów.

Nabywcą towarów i usług zakupionych w związku realizacją projektu będzie Wnioskodawca (faktury dokumentujące zakupy będą wystawione na Wnioskodawcę). Zakupione w ramach operacji "XXX" towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT. Przyznane Wnioskodawcy dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego przeznaczone jest na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją operacji "XXX", której celem jest prezentacja dorobku lokalnej kultury wśród mieszkańców obszaru LGD "yyy" poprzez zorganizowanie imprezy kulturowej, ponieważ zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług VAT, obniżenie lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy podatku VAT czynni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności statutowej nieodpłatnej Wnioskodawca podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. "XXX", której celem jest prezentacja dorobku lokalnej kultury wśród mieszkańców obszaru LGD "yyy" poprzez zorganizowanie imprezy kulturowej. Dwudniowa impreza plenerowa będzie ogólniedostępna dla wszystkich chętnych pragnących poznać lokalną kulturę oraz historię obszaru. Wstęp na imprezę jest bezpłatny. Dofinansowanie przeznaczone będzie na pokrycie następujących kosztów: wynagrodzenie sędziów, zakup medali, koszt zatrudnienia grupy prezentującej inscenizacje historyczne, wynagrodzenie za koncert zespołu Orkiestrowego, zespołu muzyki młodzieżowej, koszt zatrudnienia zespołu muzyki regionalnej i ludowej, koszt występu artystycznego, koszt wynajmu DJa, koszt zakupu nagród w konkursach, wynajem dmuchanego kompletu rozrywkowego i karuzeli, wyżywienie, dekorację sceny, zakup materiałów reklamowych, nagłośnienie, wynajem sanitariatów. Nabywcą towarów i usług zakupionych w związku realizacją projektu będzie Wnioskodawca (faktury dokumentujące zakupy będą wystawione na Wnioskodawcę). Zakupione w ramach operacji "XXX" towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "XXX", Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl