IBPP3/443-581/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-581/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku zmiany numeru identyfikacyjnego podatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku zmiany numeru identyfikacyjnego podatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2004 r. Nr 251, poz. 2507). Do dnia 31 lipca 2009 r. Wnioskodawca był państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną. Ustawą z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmiana w organizacji i podziale zadań w administracji publicznej w województwie (Dz. U. z 2009 Nr 92, poz. 752) zmieniono treść przepisu art. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego w ten sposób, że O, wśród nich Wnioskodawca, określono jako samorządowe osoby prawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zmiana NIP dotyczy Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiany wprowadzone w ustawie nie spowodowały zakończenia i utworzenia nowej osoby prawnej, której przekazano zadania i majątek Ośrodka. Za taką interpretacją przepisów przemawia fakt, iż ustawodawca ograniczył się do zmiany określenia dotychczasowych jednostek doradztwa rolniczego z państwowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną na samorządowe wojewódzkie osoby prawne bez rozstrzygnięć dotyczących majątku, zadań pracowników i władz dotychczasowych jednostek doradztwa rolniczego. Zmiany w ustawie zmierzały jedynie do przekazania nadzoru nad jednostkami od właściwego miejscowo wojewody do organów samorządowych. Podsumowując Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego i może posługiwać się dotychczasowym numerem NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wnioskodawca jest wojewódzkim ośrodkiem doradztwa rolniczego działającym w oparciu o ustawę z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm.). W związku z ustawą z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. Nr 92, poz. 753 z późn. zm.) Wnioskodawca z państwowej jednostki posiadającej osobowość prawną przekształcony został w samorządową wojewódzką osobę prawną.

Powyższa zmiana wynika z art. 23 ww. ustawy o zmianie niektórych ustaw, który to artykuł wprowadził się m.in. następujące zmiany w ustawie o jednostkach doradztwa rolniczego:

a.

ust. 1 i 2 otrzymał brzmienie:

1.

"Jednostkami doradztwa rolniczego są:

1.

Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w B., zwane dalej "Centrum Doradztwa";

2.

16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, zwanych dalej "ośrodkami wojewódzkimi".

2.

Centrum Doradztwa jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną.",

b.

po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Ośrodki wojewódzkie są samorządowymi wojewódzkimi osobami prawnymi.

2b. Zadaniem Centrum Doradztwa i ośrodków wojewódzkich jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.",

c.

uchyla się ust. 3;

2.

art. 3 otrzymał brzmienie:

"Art. 3. 1.Centrum Doradztwa podlega ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi.

2.

Minister właściwy do spraw rozwoju wsi nadaje, w drodze zarządzenia, statut Centrum Doradztwa.

3.

Ośrodek wojewódzki podlega właściwemu sejmikowi województwa.

4.

Właściwy miejscowo sejmik województwa nadaje, w drodze uchwały, statut ośrodkowi wojewódzkiemu.

5.

Zarząd województwa może, w drodze porozumienia, przekazać prowadzenie ośrodków wojewódzkich właściwej miejscowo izbie rolniczej.

6.

Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, po zasięgnięciu opinii konwentu marszałków, określi, w drodze rozporządzenia, ramowy statut ośrodków wojewódzkich, uwzględniając w szczególności zapewnienie realizacji zadań jednostek doradztwa rolniczego na terytorium całego kraju, a także jednolitą organizację i sposób działania tych jednostek."

W obowiązującym stanie prawnym sukcesję numeru identyfikacji podatkowej regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) zwaną dalej ustawą o NIP.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 1a ustawy o NIP numer identyfikacji podatkowej nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

1.

przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy,

2.

przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z 2001 r. Nr 102, poz. 1117 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276).

Wskazane wyżej przypadki stanowią jednoznacznie wyjątek od zasady, że dla powstania obowiązku i jednocześnie uprawnienia do posługiwania się określonym numerem NIP po stronie konkretnego podmiotu potrzebne jest wydanie decyzji o nadaniu NIP. W takich bowiem przypadkach, związanych ściśle z sukcesją praw i obowiązków nie tylko wynikających z przepisów prawa podatkowego, powyższy obowiązek (uprawnienie) powstaje z mocy samego prawa - w momencie dojścia do skutku przekształcenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 1a ustawy o NIP. W świetle art. 12 ust. 2 ww. ustawy w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust. 1a.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż w związku ze zmianą przepisów z dnia 23 stycznia 2009 r. o jednostkach doradztwa rolniczego ustawodawca zmienił status prawny dotychczasowych jednostek doradztwa rolniczego z "państwowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną" na "samorządowe wojewódzkie osoby prawne". Powyżej przedstawione przekształcenie nie zostało objęte regulacją art. 12 ustawy o NIP dotyczącym sukcesji numeru identyfikacji podatkowej. W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż skoro przepisy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej nie przewidują sukcesji NIP dla tego typu przekształcenia, Wnioskodawca będzie obowiązany do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, zatem nie będzie uprawniony do posługiwania się dotychczasowym numerem NIP.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl