IBPP3/443-579/09/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-579/09/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 4 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usługi związanej z nieruchomością znajdującą się na terenie I. oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez podwykonawcę z tytułu wykonanej usługi związanej z przedmiotową nieruchomością - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usługi związanej z nieruchomością znajdującą się na terenie I. oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez podwykonawcę z tytułu wykonanej usługi związanej z przedmiotową nieruchomością.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł w 2008 r. umowę z firmą z siedzibą w I., której przedmiotem jest świadczenie usług w zakresie pomiarów, nadzorów i optymalizacji urządzeń technologicznych na terenie elektrowni w I. Część z tych prac wykonują na zlecenie Wnioskodawcy firmy polskie. Z podwykonawcą tj. firmą polską, Wnioskodawca zawarł umowę na realizację systemu sterowania i nadzoru dla palników olejowych kotła w elektrowni w I., którą to usługę pracownicy firmy polskiej wykonywali na terenie I. Za ww. usługę podwykonawca (firma polska) obciążył Wnioskodawcę fakturą ze stawką 22% VAT. Wnioskodawca stoi na stanowisku odmiennym od podwykonawcy twierdząc, że w fakturze błędnie naliczono podatek VAT. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone tzn. transakcja podlega opodatkowaniu na terenie I. (Wnioskodawca nie jest zarejestrowany na terenie I. jako podatnik VAT).

W uzupełnieniu do stanu faktycznego z dnia 21 września 2009 r. wnioskodawca wskazał, że: Kocioł w elektrowni jest nieruchomością na stale związaną z gruntem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy usługi świadczone przez podwykonawców Wnioskodawcy na terenie I. podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT 22%.

2.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 22% podatku VAT z faktury wystawionej przez podwykonawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług usługi świadczone na terenie I. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce i naliczony podatek VAT nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Co do zasady, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Odstępstwo od tej zasady przewidziane zostało między innymi w art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Omówione zasady dotyczą zarówno wykonawców, jak i podwykonawców. Wykonawcy świadcząc usługi związane z nieruchomościami położonymi na terytorium innego państwa są usługodawcami. Podobnie rzecz ma się w przypadku podwykonawców. Również oni są usługodawcami usług, których miejscem opodatkowania jest kraj położenia nieruchomości, której usługa dotyczy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczona usługa realizacji systemu sterowania i nadzoru dla palników olejowych kotła związana jest z nieruchomością położoną na terenie I. Bez znaczenia w niniejszej sprawie pozostaje fakt, iż usługę wykonał podwykonawca, bowiem istotne jest miejsce położenia nieruchomości, z którą usługa ta jest związana. Zatem przy założeniu, że faktycznie mamy do czynienia z usługą związaną z nieruchomością, dla przedmiotowej usługi miejscem świadczenia będą I., tym samym usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W związku z powyższym podatnik jak również podwykonawca świadczący usługi związane z nieruchomościami położonymi na terenie I. winni zapoznać się z przepisami podatkowymi obowiązującymi w tym państwie.

Sposób dokumentowania czynności związanych ze świadczeniem usług poza granicami kraju, w przypadku, gdy podatnik nie jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze (w kraju wykonania usługi) reguluje art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z art. 106 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek wystawiania faktur istnieje również w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Stosownie do § 25 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Wystawiona w takich przypadkach faktura, powinna zawierać dane określone w § 5 ww. rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W świetle powyższego w sytuacji gdy miejscem opodatkowania przedmiotowych usług jest terytorium I. a podwykonawca nie jest tam zidentyfikowany dla podatku o podobnym charakterze do podatku od wartości dodanej winien on wystawić fakturę VAT na rzecz polskiego zleceniodawcy w trybie ww. przepisów. Faktura taka nie powinna zawierać stawek i kwot podatku oraz kwot należności wraz z podatkiem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika w tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W związku z powyższym wystawiona przez podwykonawcę dla Wnioskodawcy faktura dotycząca usługi realizacji systemu sterowania i nadzoru dla palników olejowych kotła w I. nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego, gdyż dokumentuje transakcję niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga jednakże fakt, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego (w szczególności gdy kocioł nie stanowi w rzeczywistości nieruchomości na stałe z gruntem związanej) oraz stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl