IBPP3/443-578/11/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-578/11/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ww. wniosek został uzupełniony w dniu 29 lipca 2011 r., w odpowiedzi na wezwanie tut. organu z dnia 27 lipca 2011 r., znak: IBPP3/443-578/11/PH, IBPBI/2/423-536/11/BG, IBPB II/1/436-266/11/AŻ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, posiada nr NIP oraz nr REGON. Spółka prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi księgowe oraz prowadząc Okręgową Stację Kontroli Pojazdów (zwaną dalej: OSKP). W związku z tym w strukturze Spółki funkcjonują dwa odrębne piony organizacyjne: Pion Księgowy oraz Pion OSKP. Ponadto Spółka posiada udziały w innych spółkach kapitałowych (od niej zależnych). Działalność każdego z ww. pionów organizacyjnych prowadzona jest w innym miejscu.

Każdy z pionów korzysta na potrzeby swojej działalności z odrębnych, wynajętych na podstawie odrębnych umów nieruchomości (Spółka nie ma własnych nieruchomości), przystosowanych do prowadzenia działalności zgodnej z przedmiotem aktywności danego pionu (Pion księgowy - lokal biurowy z zapleczem bytowym w budynku biurowym, Pion OSKP - hala przeznaczona do przeglądów z częścią biurową i zapleczem bytowym). Do pracy w każdym z pionów przyporządkowani są inni pracownicy spółki, przy czym w Pionie OSKP pracują tylko pracownicy posiadający zgodne z przedmiotem jego działalności uprawnienia (uprawnienia diagnosty - do przeprowadzania badań technicznych pojazdów). Pion OSKP wraz z budynkiem hali spełniającej wymagania konieczne dla stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (wynikające z rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów) wynajmuje komplet wymaganego przez ww. rozporządzenie wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów (z których część jest wbudowana w budynek hali, część trwale związana z tym budynkiem, inne stanowią rzeczy ruchome). Budynek i wyposażenie kontrolno-pomiarowe stacji są prawie nowe - zostały oddane do eksploatacji w 2010 r.. Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów działa w oparciu o stosowne akty administracyjne - decyzję Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz wpis do prowadzonego przez Prezydenta Miasta rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów.

Pion OSKP obejmuje składniki pozwalające na uznanie go za mogący stanowić niezależne, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze (działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów) przedsiębiorstwo:

1.

o charakterze materialnym, m.in.:

* sqbudynek, w którym Pion OSKP prowadzi swoją działalność wraz z wyposażeniem kontrolno-pomiarowym stacji kontroli pojazdów, z którego Pion OSKP korzysta na podstawie umowy najmu,

* rzeczy ruchome składające się na wyposażenie budynku, w którym Pion OSKP prowadzi swoją działalność, z wyjątkiem wynajętego wraz z budynkiem wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów (w tym narzędzia i urządzenia / stół warsztatowy, imadło ślusarskie, prądownica pionowa, kompresor, etc. / meble / biurka, kontenery, szaty, wózki, etc. /, wyposażenie / komputer z osprzętem, drukarka, gaśnice, apteczka, system tv dozorowej, szyldy i tablice informacyjne, etc/);

* dokumentacja związana z funkcjonowaniem Pionu OSKP;

* gotówka w kasie Pionu OSKP,

2.

o charakterze niematerialnym, m.in.:

* prawa przysługujące z tytułu najmu budynku, w którym Pion OSKP prowadzi swoją działalność oraz wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów,

* prawa przysługujące z tytułu umów dotyczących działania Pionu OSKP (dostawa mediów, monitoring, ochrona, licencje na korzystanie z programów komputerowych i aktualizacje oprogramowania),

* wierzytelności względem kontrahentów Pionu OSKP,

* oraz zobowiązania związane z działaniem Pionu OSKP, w szczególności wobec kontrahentów, dostawców mediów, pracowników Pionu OSKP, wynajmujących nieruchomości i ruchomości wykorzystywane przez Pion OSKP.

Pion OSKP, składający się z powyższego (przykładowo wyliczonego) zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest - i stan ten nie zmieni się do czasu planowanego wniesienia opisanego dalej aportu - wyodrębniony w strukturze Spółki pod względem finansowym, organizacyjnym oraz funkcjonalnym tak, by mógł on stanowić samodzielne przedsiębiorstwo.

Pion OSKP, wykorzystując wyodrębniony wyłącznie na jego potrzeby zespół składników majątkowych i niemajątkowych tworzy u Wnioskodawcy zorganizowaną i dobrze funkcjonującą całość, stanowiącą jeden z dwóch rodzajów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Specyfika prowadzonej przez Pion OSKP działalności, polegającej na świadczeniu usług badań technicznych pojazdów, która w głównej mierze opiera się na pracy posiadających odpowiednie uprawnienia osób zatrudnionych u Wnioskodawcy - za pomocą których świadczy on usługi, nie wymaga do bieżącego funkcjonowania znacznego zaangażowania kapitałowego bądź dużych nakładów, bowiem Pion OSKP korzysta z budynku oraz wyposażenia koniecznego dla prowadzenia Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w oparciu o umowę najmu. Ponadto przeprowadzona przez Spółkę wycena tej części przedsiębiorstwa wskazuje na fakt iż wartość Pionu OSKP nie jest prostą sumą wartości poszczególnych jego składników, lecz uwzględnia ona wartość dodaną, tzw. goodwill.

W ocenie Podatnika stopień wyposażenia Pionu OSKP jest wystarczający do prowadzenia samodzielnej działalności, a wyodrębniony zespół składników majątkowych stanowiący u niego dział zajmujący się świadczeniem usług polegających na badaniach technicznych pojazdów, spełnia wszystkie przesłanki wynikające z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stanowi zatem zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki.

Spółka zamierza przeprowadzić restrukturyzację swojej działalności, polegającą na wniesieniu całego Pionu OSKP w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej zależnej od Wnioskodawcy.

W wyniku wniesienia aportu w postaci Pionu OSKP, na mocy odpowiednich przepisów Kodeksu Pracy, dojdzie do wstąpienia spółki zależnej od Wnioskodawcy w stosunki pracy z pracownikami zatrudnionymi w Pionie OSKP oraz przejęcia przez nią zobowiązań wobec pracowników. Nie jest prawnie możliwe przeniesienie wraz z aportem praw wynikających z aktów administracyjnych, w oparciu o które Stacja Kontroli Pojazdów działa w ramach Spółki, (decyzji Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz wpisu do prowadzonego przez Prezydenta Miasta Krakowa rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów) - są to bowiem akty zindywidualizowane i nieprzenoszalne w drodze czynności prawnej, jednak otrzymując opisany wyżej aport spółka zależna spełni wszystkie wymagania dla uzyskania w imieniu własnym takich samych aktów i prowadzenia w oparciu o nabyty aport Stacji Kontroli Pojazdów w takim samym zakresie i rozmiarze i uzyskawszy je prowadzić będzie taką samą działalność. Spółka, do której wniesiony zostanie aport przejmie dotychczasowy materialny majątek Pionu OSKP (rzeczy ruchome - Spółka nie posiada żadnych nieruchomości) - za wyjątkiem kasy fiskalnej (zbycie kasy fiskalnej w ramach aportu - ze względu na dyspozycję przepisów § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - nie jest możliwe), prawa i obowiązki Spółki wynikające z zawartych przez ten pion umów mających za przedmiot korzystanie z nieruchomości i ruchomości wykorzystywanych do prowadzenia przez Pion OSKP jego działalności, a także innych umów związanych z działaniem Pionu OSKP, zobowiązania Pionu OSKP wobec osób trzecich związane z działalnością tego pionu, dokumentację związaną z jego funkcjonowaniem, majątkowe prawa do korzystania z oprogramowania zainstalowanego na wnoszonych aportem komputerach (licencje), tajemnice przedsiębiorstwa związane z działaniem Pionu OSKP i rozwiązania organizacyjne związane z jego działaniem (know how), wreszcie grupę stałych klientów i określoną renomę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Pion OSKP, przy jego wniesieniu aportem do innej spółki kapitałowej, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Czy wniesienie Pionu OSKP aportem do innej spółki kapitałowej będzie dla Spółki neutralne podatkowo na gruncie podatku od towarów i usług (dalej też: VAT), tzn. w związku z tą czynnością nie powstanie po stronie Spółki obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (zwanej dalej także: ZCP) rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Na podstawie ww. definicji wskazuje się następujące przesłanki, których łączne wystąpienie jest uznawane za konieczne i wystarczające do uznania danych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania;

2.

zespół składników jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem organizacyjnym;

3.

zespół składników jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem finansowym;

4.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych i mogłyby one stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze (tzw. zorganizowaną część przedsiębiorstwa tj. wyodrębnienie funkcjonalne).

Wnioskodawca wskazuje, iż definicja ta jest tożsama z definicją ZCP na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej: ustawą o p.d.o.p.) - art. 4a pkt 4 ustawy. W myśl powołanego przepisu zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest: organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, uznanie na gruncie ustawy o p.d.o.p., że określony zespół składników stanowi ZCP, skutkuje uznaniem takiego zespołu za ZCP także na gruncie ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, Pion OSKP spełnia wszystkie wyżej wymienione kryteria do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle ww. przepisów tj.:

Ad 1.

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, obejmującego również zobowiązania. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić pewien zespół składników majątkowych, obejmujący zarówno składniki materialne, jak i niematerialne. Z interpretacji przepisów prawa podatkowego możliwa do rekonstrukcji wydaje się też teza, iż zawarte w ustawie określenie "zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania", oznacza, że konieczne jest wystąpienie co najmniej po jednym składniku z każdej z tych grup. Nie można zatem danej struktury określić mianem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdy brakuje w niej któregokolwiek z wyliczonych wyżej składników - np. zobowiązań. Jak wskazano w części niniejszego wniosku zawierającej opis stanu faktycznego sprawy, Pion OSKP obejmuje (i w momencie wnoszenia go w formie aportu do innej spółki kapitałowej będzie obejmował) składniki majątkowe mające zarówno charakter materialny jak i niematerialny (w tym zobowiązania), w związku z czym spełnia powyższe warunki.

Ad. 2.

Wyodrębnienie organizacyjne. Ustawodawca nie wskazuje wprost, co należy rozumieć przez takie wyodrębnienie. Niewątpliwie oznacza to jednak, iż powinno być możliwe alokowanie składników materialnych i niematerialnych (w tym również pracowników) do działalności prowadzonej przez wyodrębnioną część przedsiębiorstwa. Działalność ta powinna mieć określone miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu jako np. dział, wydział, oddział itp. Konieczne jest istnienie pomiędzy poszczególnymi składnikami materialnymi i niematerialnymi łączności za pomocą czynnika organizacyjnego, nie jest natomiast konieczne wyodrębnienie części przedsiębiorstwa w formie np. filii, oddziału czy zakładu. Ponadto, zgodnie z dominującymi poglądami organów podatkowych, wyodrębnienie organizacyjne zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny statuować odpowiednie zapisy regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie Pionu OSKP w aspekcie organizacyjnym przejawia się w szczególności w faktycznym podziale funkcjonalnym działalności Spółki na dwa odrębne piony, w ramach którego to podziału działalność Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów jest wyodrębniona w formie Pionu OSKP, prowadzeniu przez Pion OSKP jego działalności w wyodrębnionym miejscu, w budynku zajmowanym przez ten Pion i wykorzystanym wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, istnieniu wyodrębnionej grupy składników materialnych i niematerialnych (co do których Spółce przysługuje prawo własności bądź prawa obligacyjne), a także zobowiązań, które są przypisane wyłącznie do Pionu OSKP, posiadaniu przez Pion OSKP pracowników przypisanych wyłącznie do tego pionu działalności (pracownicy Pion OSKP nie realizują innych obowiązków, odrębna kadra zajmuje się pozostałymi obszarami działalności Spółki), wreszcie formalnym wyodrębnieniu Pionu OSKP jako odrębnej struktury organizacyjnej na mocy stosownej uchwały Zarządu Spółki i schematu organizacyjnego Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy nie zachodzą przy tym przesłanki dla rejestracji Pionu OSKP, jako odrębnego oddziału Spółki w KRS, co nie ma jednak wpływu na możność bądź niemożność klasyfikowania go jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W związku z powyższym, należy uznać, iż Pion OSKP spełnia wymogi związane z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki dla uznania go za zorganizowaną cześć jej przedsiębiorstwa.

Ad. 3.

Wyodrębnienie finansowe. W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie (alokacja) przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie Pionu OSKP w aspekcie finansowym przejawia się w szczególności w posiadaniu własnych zasobów pieniężnych zgromadzonych w kasie OSKP, powstawaniu zobowiązań finansowych związanych wyłącznie z działaniem Pionu OSKP (z tytułu wynagrodzeń pracowników, najmu budynku i wyposażenia, dostaw mediów, opłat licencyjnych), powstawaniu wierzytelności finansowych związanych wyłącznie z działaniem Pionu OSKP (z tytułu zapłaty przez kontrahentów za wykonywane przez Pion OSKP usługi) oraz prowadzeniu oddzielnego raportowania finansowego dla celów Spółki pozwalającego w szczególności na wyodrębnienie majątku, przychodów, kosztów, należności i zobowiązań Pionu OSKP. W ewidencji księgowej Spółki są wyodrębnione pozycje ewidencyjne tworzące precyzyjną ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań Pionu OSKP.

Ad. 4.

Wyodrębnienie funkcjonalne. Warunek samodzielnego realizowania określonych zadań gospodarczych (określany niekiedy, także przez organy podatkowe, jako wyodrębnienie funkcjonalne) oznacza, że aby można było uznać zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi go cechować możliwość samodzielnego działania jako niezależny podmiot. Ponadto składniki materialne i niematerialne tworzą zorganizowaną część przedsiębiorstwa wówczas, gdy pozostają we wzajemnych relacjach pozwalających na stwierdzenie, że mamy do czynienia z czymś więcej niż tylko przypadkowym zbiorem elementów. Wreszcie elementami zespołu składników stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny być w szczególności aktywa, a także czynnik ludzki, innymi słowy, zespół składników majątkowych tworzących zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie tylko winien spełniać określone funkcje gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie, ale powinien również być w stanie prowadzić działalność samodzielnie, gdyby został wydzielony z istniejącego przedsiębiorstwa - jako samodzielny podmiot gospodarczy, w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, np. jako zakład, sklep, punkt usługowy.

Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się zatem w zasadzie do ustalenia, czy jako odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, a składniki majątkowe wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, samodzielnie umożliwią mu podjęcie określonej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie Pionu OSKP w aspekcie funkcjonalnym przejawia się w szczególności w dysponowaniu przez Pion OSKP aktywami wykorzystywanymi w prowadzonej działalności, tj. w szczególności prawami wynikającymi z umów najmu pomieszczeń i wyposażenia kontrolno-pomiarowego, pozostałym wyposażeniem obiektu w którym działa Pion OSKP, specjalistycznym oprogramowaniem I bazami danych dotyczącymi prowadzonej działalności, wiedzą i doświadczeniem związanym z działaniem Pionu OSKP i rozwiązaniami organizacyjnymi związanymi z jego działaniem (know how), grupą stałych klientów i określoną renomą wynikającą z prowadzenia w tym miejscu od wielu lat Stacji Kontroli Pojazdów. Wskazane wyżej składniki materialne i niematerialne będące w posiadaniu Pionu OSKP umożliwiają mu realizację wszystkich czynności w zakresie prowadzonej działalności - świadczeniu usług badań technicznych pojazdów, która przynosi stałe dochody. Do Pionu OSKP przypisany jest zespół pracowników merytorycznych odznaczający się odpowiednią wiedzą, doświadczeniem, kwalifikacjami i wymaganymi uprawnieniami. Pion OSKP nie stanowi zatem sumy poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny "zakład", lecz jest zorganizowanym zespołem tych składników funkcjonującym w określonym celu - tu: prowadzenie Stacji Kontroli Pojazdów.

Spółka pragnie także wskazać na okoliczność, iż w szeregu interpretacji indywidualnych wydawanych w analogicznym stanie faktycznym organy skarbowe nie wyrażały żadnych wątpliwości dotyczących klasyfikowania wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej podatników stacji kontroli pojazdów jako zorganizowanych części ich przedsiębiorstw w rozumieniu stosowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tak m.in. interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygnatura: IPPP2/443-142/09-2/IK, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygnatura: ITPP2/443-236/09/AK, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygnatura: ILPB1/415-970/10-4/AGr).

W zakresie drugiego z przedstawionych we wniosku pytań, Wnioskodawca wskazał, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jest tożsama z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa istniejącą na gruncie ustawy o p.d.o.p. (art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p.). W konsekwencji, uznanie na gruncie ustawy o p.d.o.p., że określony zespół składników stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, skutkuje uznaniem takiego zespołu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa także na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Powyżej wskazane przepisy definiują zorganizowaną część przedsiębiorstwa jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem przez Spółkę Pionu OSKP w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki zależnej nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Spółki obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, gdyż transakcja ta stanowić będzie z punktu widzenia Spółki zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi transakcję pozostającą poza zakresem zastosowania ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami w rozumieniu ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ilekroć w ustawie o VAT jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 tej ustawy).

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zdefiniowane zostało w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, który stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach - takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Podkreślić również należy, iż tak rozumiana zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest towarem w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Na gruncie ustawy o VAT mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, posiada nr NIP oraz nr REGON. Spółka prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi księgowe oraz prowadząc Okręgową Stację Kontroli Pojazdów (zwaną dalej: OSKP). W związku z tym w strukturze Spółki funkcjonują dwa odrębne piony organizacyjne: Pion Księgowy oraz Pion OSKP. Ponadto Spółka posiada udziały w innych spółkach kapitałowych (od niej zależnych). Działalność każdego z ww. pionów organizacyjnych prowadzona jest w innym miejscu.

Każdy z pionów korzysta na potrzeby swojej działalności z odrębnych, wynajętych na podstawie odrębnych umów nieruchomości (Spółka nie ma własnych nieruchomości), przystosowanych do prowadzenia działalności zgodnej z przedmiotem aktywności danego pionu (Pion księgowy - lokal biurowy z zapleczem bytowym w budynku biurowym, Pion OSKP - hala przeznaczona do przeglądów z częścią biurową i zapleczem bytowym). Do pracy w każdym z pionów przyporządkowani są inni pracownicy spółki, przy czym w Pionie OSKP pracują tylko pracownicy posiadający zgodne z przedmiotem jego działalności uprawnienia (uprawnienia diagnosty - do przeprowadzania badań technicznych pojazdów). Pion OSKP wraz z budynkiem hali spełniającej wymagania konieczne dla stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (wynikające z rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów) wynajmuje komplet wymaganego przez ww. rozporządzenie wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów (z których część jest wbudowana w budynek hali, część trwale związana z tym budynkiem, inne stanowią rzeczy ruchome). Budynek i wyposażenie kontrolno-pomiarowe stacji są prawie nowe - zostały oddane do eksploatacji w 2010 r.. Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów działa w oparciu o stosowne akty administracyjne - decyzję Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego oraz wpis do prowadzonego przez Prezydenta Miasta rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów.

Pion OSKP obejmuje składniki pozwalające na uznanie go za mogący stanowić niezależne, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze (działalność gospodarcza polegająca na prowadzeniu Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów) przedsiębiorstwo:

1.

o charakterze materialnym, m.in.:

* budynek, w którym Pion OSKP prowadzi swoją działalność wraz z wyposażeniem kontrolno-pomiarowym stacji kontroli pojazdów, z którego Pion OSKP korzysta na podstawie umowy najmu,

rzeczy ruchome składające się na wyposażenie budynku, w którym Pion OSKP prowadzi swoją działalność, z wyjątkiem wynajętego wraz z budynkiem wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów (w tym narzędzia i urządzenia / stół warsztatowy, imadło ślusarskie, prądownica pionowa, kompresor, etc. / meble / biurka, kontenery, szaty, wózki, etc. /, wyposażenie / komputer z osprzętem, drukarka, gaśnice, apteczka, system tv dozorowej, szyldy i tablice informacyjne, etc/);

* dokumentacja związana z funkcjonowaniem Pionu OSKP;

* gotówka w kasie Pionu OSKP,

2.

o charakterze niematerialnym, m.in.:

* prawa przysługujące z tytułu najmu budynku, w którym Pion OSKP prowadzi swoją działalność oraz wyposażenia kontrolno-pomiarowego stacji kontroli pojazdów,

* prawa przysługujące z tytułu umów dotyczących działania Pionu OSKP (dostawa mediów, monitoring, ochrona, licencje na korzystanie z programów komputerowych i aktualizacje oprogramowania),

* wierzytelności względem kontrahentów Pionu OSKP,

* oraz zobowiązania związane z działaniem Pionu OSKP, w szczególności wobec kontrahentów, dostawców mediów, pracowników Pionu OSKP, wynajmujących nieruchomości i ruchomości wykorzystywane przez Pion OSKP.

Pion OSKP, składający się z powyższego (przykładowo wyliczonego) zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest - i stan ten nie zmieni się do czasu planowanego wniesienia opisanego dalej aportu - wyodrębniony w strukturze Spółki pod względem finansowym, organizacyjnym oraz funkcjonalnym tak, by mógł on stanowić samodzielne przedsiębiorstwo.

Pion OSKP, wykorzystując wyodrębniony wyłącznie na jego potrzeby zespół składników majątkowych i niemajątkowych tworzy u Wnioskodawcy zorganizowaną i dobrze funkcjonującą całość, stanowiącą jeden z dwóch rodzajów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Specyfika prowadzonej przez Pion OSKP działalności, polegającej na świadczeniu usług badań technicznych pojazdów, która w głównej mierze opiera się na pracy posiadających odpowiednie uprawnienia osób zatrudnionych u Wnioskodawcy - za pomocą których świadczy on usługi, nie wymaga do bieżącego funkcjonowania znacznego zaangażowania kapitałowego bądź dużych nakładów, bowiem Pion OSKP korzysta z budynku oraz wyposażenia koniecznego dla prowadzenia Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w oparciu o umowę najmu. Ponadto przeprowadzona przez Spółkę wycena tej części przedsiębiorstwa wskazuje na fakt iż wartość Pionu OSKP nie jest prostą sumą wartości poszczególnych jego składników, lecz uwzględnia ona wartość dodaną, tzw. goodwill.

Odnosząc powyżej przywołane przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż opisany we wniosku Pion Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów stanowi istotnie wydzieloną zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Tym samym planowana przez Spółkę w przyszłości restrukturyzacja działalności, polegająca na wniesieniu całego Pionu OSKP w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej zależnej od Wnioskodawcy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ponadto co do powstania obowiązku podatkowego dla ww. czynności, zauważyć należy, iż skoro nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT, tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl