IBPP3/443-577/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-577/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia (Wnioskodawca) w marcu 2012 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś IV LEADER działanie "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju", w zakresie tzw. "małych projektów".

Świetlica wiejska działająca w miejscowości jest jednym z niewielu miejsc, gdzie mieszkańcy mogą się spotkać w wolnym czasie, rozwijając przy tym swoje zainteresowania. Spotkania w świetlicy przyczyniają się również do pielęgnacji przyjaźni i znajomości.

Świetlica wiejska zlokalizowana jest w centrum miejscowości, przy kościele parafialnym. Do tej pory do świetlicy uczęszczały osoby ze wszystkich środowisk lokalnych. Samo pomieszczenie jednak nie wystarcza by móc spędzić wolny czas w sposób atrakcyjny i aktywny - niezbędny jest zatem sprzęt i wyposażenie. Świetlica jest umeblowana w stoły i ławki, na wyposażeniu jest również stół do gry w tenisa stołowego. W celu urozmaicenia oferty spędzania wolnego czasu oraz rozwoju zainteresowań jakie wykazują osoby uczęszczające do świetlicy, Rada parafialna podjęła decyzję o przygotowaniu projektu, którego celem jest wyposażenie świetlicy w sprzęt multimedialny, instrumenty muzyczne, sprzęt sportowy. Realizacja zakupu sprzętu takiego jak stołu bilardowego, piłkarzyków, organów elektronicznych, zestawów do gry w szachy i tenisa stołowego zestawów multimedialnych oraz zestawu w postaci projektora i ekranu projekcyjnego umożliwi rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań, zdobywanie umiejętności przekazywania własnej wiedzy oraz wzajemną integrację, kształtowanie aktywności i rozwijanie własnej twórczości. Młodzi mieszkańcy będą mogli rozwijać swoje zainteresowania kulturalno-sportowe, dzięki prowadzeniu w świetlicach wielu zajęć w różnych dziedzinach. Zakup sprzętu sportowego umożliwi organizację cyklicznych zawodów, urozmaici wolny czas, przyczyni się do tworzenia sekcji sportowych oraz udziału w licznych zawodach, spotkaniach z innymi drużynami z sąsiednich miejscowości.

W kwietniu 2013 r. podpisano umowę przyznania pomocy na realizację projektu w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW 2007-2013, pomiędzy Samorządem Województwa a Parafią. Zakupionych zostanie 31 szt. wyposażenia świetlicy: projektor multimedialny, ekran do projektora, organy elektroniczne, 2 szt. piłkarzyków stołowych, stół bilardowy wraz z wyposażeniem, 8 szt. rakietek do tenisa stołowego, 2 siatki do tenisa stołowego, 5 szt. szachów, 5 szt. zegarów szachowych, 5 szt. piłek do gry w piłkę nożną.

Wartość zadania wyniesie 13 350,00 zł, natomiast otrzymane dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wynosi 9 345,00 zł.

Planowany termin zakończenia realizacji projektu to czerwiec 2013 r.

Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Zakupiony sprzęt będzie nadal własnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Sprzęt zakupiony w ramach projektu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT, a wyremontowana i wyposażona świetlica będzie udostępniana bezpłatnie i bez żadnych ograniczeń - nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanej inwestycji w żaden sposób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków PROW 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie wpływa źródło finansowania zakupów. Podstawowe znaczenie ma związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...".

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Sprzęt zakupiony w ramach projektu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wyremontowana i wyposażona świetlica będzie udostępniana bezpłatnie i bez żadnych ograniczeń.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7, tym samym nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl