IBPP3/443-575/11/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-575/11/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zwrotu wniesionych w imieniu inwestora: opłat skarbowych, opłat za wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów oraz uzgodnienia dokumentacyjne - zud - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zwrotu wniesionych w imieniu inwestora: opłat skarbowych, opłat za wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów oraz uzgodnienia dokumentacyjne - zud.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność w zakresie opracowywania dokumentacji projektowej branży elektrycznej. Wnioskodawca wykonuje usługi w oparciu o podpisaną umowę na wykonanie dokumentacji projektowej. Umowa określa koszt opracowania projektu tj.: kwota netto, kwota VAT, kwota brutto.

W oparciu o protokół przekazania dokumentacji projektowej Wnioskodawca wystawia fakturę VAT. Ponadto umowa w oddzielnym paragrafie określa, że Zleceniodawca zobowiązuje się do zwrotu kosztów za poniesione opłaty skarbowe, opłaty za wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów, uzgodnienia dokumentacyjne - ZUD. Są to usługi, które Wnioskodawca nabywa w Organach Administracji Publicznej: Starostwach Powiatowych, Urzędach Gmin, a które Wnioskodawca refakturuje wraz z uwierzytelnionymi kopiami faktur, rachunków zgodnie z treścią umowy wystawiając fakturę VAT ze stawką ZW.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż wydatki ponoszone przy opracowaniu dokumentacji projektowej z tytułu: wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów, uzgodnienia ZUDP oraz opłaty skarbowe za pełnomocnictwa są ponoszone na rzecz i w imieniu Inwestora i nie wchodzą w zakres wynagrodzenia ryczałtowego określonego w umowie.

Wydatki te zwraca inwestor w oparciu o wystawioną przez Wnioskodawcę fakturę VAT.

Do ww. opłat Wnioskodawca nie dolicza marży.

Na powyższe wydatki Wnioskodawca otrzymuje następujące dokumenty: faktury VAT (wystawiają Starostwa Powiatowe), rachunki (wystawiają Urzędy Gmin) oraz bankowe dowody wpłaty. Powyższe dokumenty są wystawiane na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca występuje w imieniu Inwestora na podstawie udzielonego Pełnomocnictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Jaką stawkę VAT należy zastosować wobec usług które podlegają refakturowaniu tj. za opłaty skarbowe, wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów, uzgodnienia dokumentacji ZUD.

* Czy ww. usługi należy traktować jako element rozliczany w ramach usługi głównej, czy według zapisów w umowie jako odrębny element umowy tj: jako zwrot opłat za uzgodnienia i decyzje administracyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty administracyjne będące przedmiotem refakturowania stanowią element zwrotu poniesionych opłat tak jak to określa umowa. Wnioskodawca uważa zatem, że należy zastosować stawkę VAT taką z jaką Wnioskodawca nabywa opłaty tj. ZW - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2010 r., § 13 pkt 1, pkt 12 (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z 2010 r.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ponadto zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast stosownie do art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.), podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

a.

obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

b.

opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;

c.

kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Z przytoczonej wyżej regulacji art. 79 punkt c) Dyrektywy Rady wynika, iż wyłączeniu z podstawy opodatkowania podlegają kwoty otrzymane przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek nabywcy lub usługobiorcy. Należy jednak zaznaczyć, iż otrzymany przez podatnika zwrot wydatków poniesionych na rzecz zleceniodawcy nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem VAT wówczas, gdy podatnik dysponuje dowodami dokumentującymi rzeczywiste kwoty poniesionych kosztów oraz ww. dowody zostały wystawione na nabywcę (usługobiorcę), w którego imieniu i na rzecz którego poniesione zostały te wydatki.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność w zakresie opracowywania dokumentacji projektowej branży elektrycznej. Wnioskodawca wykonuje usługi w oparciu o podpisaną umowę na wykonanie dokumentacji projektowej. Umowa określa koszt opracowania projektu tj: kwota netto, kwota VAT, kwota brutto.

W oparciu o protokół przekazania dokumentacji projektowej Wnioskodawca wystawia fakturę VAT. Ponadto umowa w oddzielnym paragrafie określa, że Zleceniodawca zobowiązuje się do zwrotu kosztów za poniesione opłaty skarbowe, opłaty za wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów, uzgodnienia dokumentacyjne - ZUD. Są to usługi, które Wnioskodawca nabywa w Organach Administracji Publicznej: Starostwach Powiatowych, Urzędach Gmin, a które Wnioskodawca refakturuje wraz z uwierzytelnionymi kopiami faktur, rachunków zgodnie z treścią umowy wystawiając fakturę VAT ze stawką ZW.

Wydatki ponoszone przy opracowaniu dokumentacji projektowej z tytułu: wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów, uzgodnienia ZUDP oraz opłaty skarbowe za pełnomocnictwa są ponoszone na rzecz i w imieniu Inwestora i nie wchodzą w zakres wynagrodzenia ryczałtowego określonego w umowie.

Wydatki te zwraca inwestor w oparciu o wystawioną przez Wnioskodawcę fakturę VAT.

Do ww. opłat Wnioskodawca nie dolicza marży.

Na powyższe wydatki Wnioskodawca otrzymuje następujące dokumenty: faktury VAT (wystawiają Starostwa Powiatowe), rachunki (wystawiają Urzędy Gmin) oraz bankowe dowody wpłaty. Powyższe dokumenty są wystawiane na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca występuje w imieniu Inwestora na podstawie udzielonego Pełnomocnictwa.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy czynności opisane przez Wnioskodawcę wykonywane są przez niego na rzecz i w imieniu kontrahenta, oraz jeśli dokumenty świadczące o poniesieniu tych wydatków są wystawione na Wnioskodawcę działającego w imieniu kontrahenta na podstawie stosownych pełnomocnictw, to stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy nie stanowią obrotu podlegającego podatkowi VAT.

Wnioskodawca w przedmiotowym przypadku występuje w roli pośrednika i otrzymany zwrot wydatków poniesionych na rzecz zleceniodawcy nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie jest on w istocie wynagrodzeniem Wnioskodawcy za świadczenie usług (nie jest kwotą należną z tytułu sprzedaży).

W konsekwencji ww. wydatki poniesione w imieniu i na rzecz klienta nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i tym samym nie podlegają dokumentowaniu fakturą VAT.

W tym miejscu należy także podkreślić, iż nie można utożsamiać niepodlegania określonej czynności przepisom ustawy o VAT ze zwolnieniem tej czynności od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Wyżej cytowane unormowanie zostało utrzymane w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

WW. przepisy rozporządzenia przewidują zwolnienie od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem w przedmiotowej sytuacji, gdy wydatki wskazane przez Wnioskodawcę poniesione w imieniu i na rzecz klienta nie podlegają opodatkowaniu VAT nie korzystają tym samym ze zwolnienia i pozostają poza regulacją przepisów o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy zauważyć, iż skoro w przedmiotowej sprawie wartość opłat nie jest uwzględniona w cenie świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta usługi polegającej na opracowywaniu dokumentacji projektowej branży elektrycznej, lecz umowa w oddzielnym paragrafie określa, że Zleceniodawca zobowiązuje się do zwrotu tych opłat, a wydatki będące przedmiotem wniosku zostały poniesione w imieniu i na rzecz klienta, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do udokumentowania kwoty uiszczonych opłat (zwróconych następnie przez klienta) dla celów tego podatku jakimikolwiek dokumentami.

W takiej sytuacji Wnioskodawca może na potrzeby rozliczeń finansowych z klientami stosować inne niż faktura VAT dokumenty, np. noty księgowe.

Tut. organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

W świetle powyższego podkreślić należy, iż w niniejszym rozstrzygnięciu dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w którym Wnioskodawca wskazał, iż w zakresie ww. opłat działa w imieniu i na rzecz Inwestora na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

Reasumując powyższe, stwierdzić należy, iż zwrot kosztów za poniesione opłaty skarbowe, opłaty za wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów, uzgodnienia dokumentacyjne - ZUD nie stanowi podstawy opodatkowania, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz nie powinien być dokumentowany fakturami VAT.

Uznanie, że poniesione w imieniu i na rzecz klienta wydatki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje, że w takim przypadku Wnioskodawca może na potrzeby rozliczeń finansowych z klientami stosować inne niż faktura VAT dokumenty np. noty księgowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl