IBPP3/443-567/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-567/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku olejów smarowych objętych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2009 r.o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku olejów smarowych objętych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, nie jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy oraz posiada status zarejestrowanego handlowca. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje i dokonuje obrotu wyrobami akcyzowymi - olejami smarowymi. Ze względu na klasyfikację tych wyrobów w przepisach akcyzowych można wydzielić dwa zakresy działalności Spółki

I.

W zakresie olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 Spółka dokonuje następujących transakcji:

a.

nabywa w kraju oleje smarowe, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (usługa fluidcare),

b.

nabywa z krajów członkowskich Unii Europejskiej (dalej: "UE") oleje smarowe, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (tzw. usługa fluidcare),

c.

nabywa z UE oleje smarowe, które następnie odsprzedaje i dostarcza podmiotom dokonującym ich zużycia, które posiadają status podmiotu zużywającego na gruncie ustawy akcyzowej.

II.

W zakresie produktów, które są wyrobami, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej (zarówno takie, które nie są wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy np. wyroby oznaczone kodem CN 3403, jak i te wymienione w załączniku nr 2 do ustawy np. wyroby oznaczone kodem CN 2710 11 21, CN 2710 11 25), Spółka dokonuje następujących transakcji:

a.

nabywa w kraju ww. oleje, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (usługa fluidcare),

b.

nabywa z UE ww. oleje, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (tzw. usługa fluidcare),

c.

nabywa z UE ww. oleje, które następnie odsprzedaje i dostarcza podmiotom dokonującym ich zużycia.

Usługa fluidcare polega na stosowania przez pracowników Spółki w maszynach produkcyjnych kontrahentów produktów, w tym olejów smarowych, niezbędnych do ich właściwej pracy (utrzymania ruchu maszyn). Proces ten funkcjonuje na zasadzie outsourcingu w zakładach produkujących elementy metalowe (części samochodowe, łączniki, butle gazowe etc). W trakcie świadczenia usługi oleje nie są zużywane do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Również odsprzedawane oleje nie są przeznaczone do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Opisane w niniejszym stanie faktycznym wyroby akcyzowe są określane we wniosku zbiorczą nazwą jako "oleje smarowe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie warunki muszą być spełnione przez Spółkę dla zastosowania zwolnienia określonego w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w sytuacjach wskazanych w pkt I lit. a)-c) stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień: "zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy"

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy akcyzowej: "Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający ".

Zgodnie z art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej:

* Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8,

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy",

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

* Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

* Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

* Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych łub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

* Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

* Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawą w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

* Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

* Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

* Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość ".

Mając na uwadze przytoczone przepisy poniżej Spółka prezentuje swoje stanowisko w przedmiocie warunków, które muszą być spełnione w poszczególnych sytuacjach stanu faktycznego dla możliwości zastosowania zwolnienia.

Przesłanki stosowania zwolnienia w przypadku wskazanym w pkt I lit. a) stanu faktycznego:

Zdaniem Spółki, przypadek nabycia przez Spółkę olejów smarowych na terytorium kraju oraz zużycia tych wyrobów przez Spółkę do świadczenia usług fluidcare musi odpowiadać jednemu z przypadków, w których zwolnienie znajduje zastosowanie.

Spółka stoi na stanowisku, że stosowanie zwolnienia będzie miało zastosowanie tylko w przypadku, gdy podczas wskazanej transakcji:

I.

nabycie nastąpi ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium Polski lub od podmiotu pośredniczącego,

II.

Spółka dokona zużycia olejów smarowych występując jako podmiot zużywający.

Spełnienie powyższych warunków powoduje zdaniem Spółki, że przedmiotowa sytuacja spełnia warunki uznania jej za przypadek objęty zwolnieniem z akcyzy określony w art. 32 ust. 3 pkt 1 bądź art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy akcyzowej podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Spółka stoi na stanowisku, że poprzez zużycie olejów smarowych do świadczenia usługi fluidcare, Spółka nabywa status podmiotu zużywającego. W szczególności, zużycie olejów smarowych, zdaniem Spółki następuje na cele uprawniające do stosowania zwolnienia, gdyż nie są one w opinii Spółki wykorzystywane do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Dla zastosowania zwolnienia muszą być spełnione dodatkowe warunki. Spółka stoi na stanowisku, że warunkiem stosowania zwolnienia będzie:

* prowadzenie przez Spółkę jako podmiot zużywający ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem określonej w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej,

* potwierdzenie przez Spółkę odbioru wyrobów na dokumencie dostawy,

* przedstawienie przez Spółkę podmiotowi dostarczającemu pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że w sytuacji, gdy Spółka będzie nabywała wyroby na terytorium kraju oraz zużywała je do świadczenia usługi fluidcare, wyroby te będą objęte zwolnieniem z podatku akcyzowego, jeśli spełnione będą następujące warunki:

* dostawa olejów smarowych nastąpi ze składu podatkowego na terytorium Polski lub od podmiotu pośredniczącego,

* Spółka dokona potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych,

* Spółka przedstawi podmiotowi dostarczającemu pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego

* Spółka będzie prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Jednocześnie, Spółka stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sytuacji, na Spółce nie spoczywają żadne dodatkowe obowiązki wynikające z przepisów akcyzowych.

Przesłanki stosowania zwolnienia w przypadku wskazanym w pkt I lit. b) stanu faktycznego:

Zdaniem Spółki, przypadek wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Spółkę olejów smarowych oraz zużycia tych wyrobów przez Spółkę do świadczenia usług fluidcare musi odpowiadać jednemu z przypadków, w których zwolnienie znajduje zastosowanie.

Spółka stoi na stanowisku, że stosowanie zwolnienia będzie miało zastosowanie tylko w przypadku, gdy:

I.

Spółka będzie posiadać status zarejestrowanego handlowca,

II.

Spółka dokona zużycia olejów smarowych jako podmiot zużywający.

Spełnienie powyższych warunków powoduje zdaniem Spółki, że przedmiotowa sytuacja spełnia warunki uznania jej za przypadek objęty zwolnieniem z akcyzy określony w art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy akcyzowej.

Spółka dla stosowania zwolnienia musi więc uzyskać od właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec.

Jak wskazano powyżej Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku zużycia wyrobów do świadczenia usługi fluidcare Spółka uzyskuje z mocy prawa status podmiotu zużywającego.

Dodatkowo ustawa akcyzowa wprowadza przesłanki, od których spełnienia uwarunkowana jest możliwości stosowania. W przedmiotowej sytuacji taką przesłanką jest prowadzenie przez Spółkę ewidencji dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycia wyrobów akcyzowych oraz ich zużycie, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że przesłanką stosowania zwolnienia w tym przypadku nie jest w szczególności objęcie wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym, gdyż zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 in fine ustawy akcyzowej warunek objęcia wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym nie dotyczy sytuacji, w której podmiot nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby, posiadający status zarejestrowanego handlowca, zużywa je jako podmiot zużywający.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że warunkami od których uzależnione jest w przedmiotowym przypadku stosowanie zwolnienia są:

* posiadanie przez Spółkę statusu zarejestrowanego handlowca;

* prowadzenie stosownych ewidencji przewidzianych dla podmiotu nabywającego wyroby zwolnione wewnątrzwspólnotowo i podmiotu zużywającego, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że na Spółce nie spoczywają żadne dodatkowe obowiązki związane z przedmiotową transakcją a wynikające z przepisów akcyzowych.

Przesłanki stosowania zwolnienia w przypadku wskazanym w pkt I lit. c) stanu faktycznego:

Zdaniem Spółki, przypadek wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Spółkę olejów smarowych oraz dostarczenia tych wyrobów do podmiotu zużywającego musi odpowiadać jednemu z przypadków, w których zwolnienie znajduje zastosowanie. Spółka stoi na stanowisku, że stosowanie zwolnienia będzie miało zastosowanie tylko w przypadku, gdy: Spółka będzie posiadać status zarejestrowanego handlowca

Spełnienie powyższego warunku powoduje zdaniem Spółki, że przedmiotowa sytuacja spełnia warunki uznania jej za przypadek objęty zwolnieniem z akcyzy określony w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy akcyzowej.

Dodatkowo ustawa akcyzowa wprowadza przesłanki, od których spełnienia uwarunkowana jest możliwość stosowania zwolnienia. W przedmiotowej sytuacji takimi przesłankami są:

* objęcie przedmiotowych wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym, od momentu ich wprowadzenia na terytorium Polski,

* dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy. Dokument powinien być dołączony do dostawy, która realizowana jest pomiędzy Spółką a podmiotem zużywającym,

* prowadzenie przez Spółkę ewidencji właściwej dla podmiotu nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy i dokonującego ich dostawy, wskazanej w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej,

* przedstawienie przez podmiot zużywający pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że warunkami od których uzależnione jest w przedmiotowymi przypadku stosowanie zwolnienia są:

* posiadanie przez Spółkę statusu zarejestrowanego handlowca,

* objęcie przedmiotowych wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym, od momentu ich wprowadzenia na terytorium Polski,

* dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy. Dokument powinien być dołączony do dostawy, która realizowana jest pomiędzy Spółką a podmiotem zużywającym,

* prowadzenie przez Spółkę ewidencji właściwej dla podmiotu nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy i dokonującego ich dostawy, wskazanej w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej,

* przedstawienie przez podmiot zużywający pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że na Spółce nie spoczywają żadne dodatkowe obowiązki związane z przedmiotową transakcją a wynikające z przepisów akcyzowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Mając na względzie, iż stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy dotycząca pytań:

* w zakresie opodatkowania olejów smarowych,

* Jakie warunki muszą być spełnione w związku z wewnatrzwspólnotowym nabyciem wyrobów, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl