IBPP3/443-559/12/MN - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-559/12/MN Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu 10 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 5 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pod nazwą: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pod nazwą: "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 5 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP3/443-559/13/MN z dnia 23 maja 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 31 maja 2013 r.):

Beneficjent - Gmina (Wnioskodawca) - zawarł w dniu 11 stycznia 2012 r. umowę nr... z Województwem... o dofinansowanie projektu pn. "..". Rzeczowa realizacja projektu rozpoczęła się 4 marca 2013 r., natomiast rzeczowe zakończenie realizacji planowane jest w dniu 30 października 2014 r.

Podstawowym celem projektu jest adaptacja dawnego budynku Komendy Policji z przeznaczeniem na siedzibę Muzeum.... Obiekt po realizacji projektu będzie pełnił funkcję: edukacyjną, turystyczną, społeczną, kulturalną. Zaadaptowanie przedmiotowego obiektu do użyteczności o charakterze społeczno-edukacyjno-kulturalnym przyczyni się do eliminacji negatywnych zjawisk i konfliktów społecznych. Projekt realizowany jest w formule "zaprojektuj i wybuduj".

Zakres prac obejmuje:

* opracowanie dokumentacji projektowej;

* roboty wyburzeniowe i demontażowe na wszystkich kondygnacjach;

* rozbiórkę budynku aresztu oraz budynku garaży;

* roboty remontowe izolacji wodoochronnych ścian piwnic;

* roboty remontowe i przebudowa na wszystkich kondygnacjach;

* demontaż tymczasowego pokrycia i tymczasowej więźby dachowej;

* wykonanie nowej więźby dachowej i pokrycia z dachówki ceramicznej wraz z robotami towarzyszącymi;

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;

* roboty remontowe i renowacyjne elewacji (usuwanie farby z cegły klinkierowej, fugowanie ścian, impregnację piaskowca w warstwie cokołowej);

* przebudowę i modernizację węzła cieplnego;

* montaż wszystkich instalacji w zakresie rurarzu i pełnego opomiarowania (woda zimna i ciepła z cyrkulacją, kanalizacja sanitarna, instalacja elektryczna, dedykowalna instalacja elektryczna dla urządzeń multimedialnych, instalacja odgromowa, instalacje słaboprądowe, instalacja przeciwlodowa w rynnach i rurach spustowych, monitoring, centralne ogrzewanie, wentylacja mechaniczna z chłodzeniem);

* roboty wykończeniowe na wszystkich kondygnacjach;

* modernizację istniejących przyłączy do obiektu i sieci zewnętrznych;

* roboty drogowe, parkingi i chodniki w granicach działki, schody zewnętrzne i pochylnię dla osób niepełnosprawnych;

* zieleń i inne obiekty zagospodarowania terenu (ławki, lampy parkowe).

Realizacja projektu nie będzie wykraczać poza zadania własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Z tytułu realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych obrotów. Nie planuje się wykorzystania przedmiotu projektu w celu innym niż cel do którego został zaprojektowany i będzie wykonany.

Wydatki ponoszone na towary i usługi w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Realizacja projektu jest związana z zadaniami publicznymi, które gmina wykonuje w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność - art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż budynek byłej Komendy Miejskiej Policji, który zostanie przebudowany w wyniku realizacji opisanego we wniosku projektu, stanowi środek trwały Gminy. Mienie (Muzeum) powstałe w wyniku realizacji projektu zostanie przekazane nieodpłatnie na podstawie notarialnej umowy użytkowania Muzeum w.... Mieniem (Muzeum) powstałym w wyniku realizacji projektu, będzie zarządzało Muzeum. Wstęp do powstałego Muzeum, zarządzanego przez Muzeum, będzie miał charakter ogólnodostępny, płatny.

Oddanie budynku Muzeum na podstawie notarialnej umowy użytkowania Muzeum w...nie wiąże się z wykonywaniem przez gminę (Wnioskodawcę) czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Oddanie budynku Muzeum stanowi realizację zadań własnych Gminy, wynikających z zapisów art. 7 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przy realizacji przedmiotowego projektu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy przy realizacji przedmiotowego projektu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i do ubiegania się o jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zrealizuje projekt pn. "...". Rzeczowa realizacja projektu rozpoczęła się 4 marca 2013 r., natomiast rzeczowe zakończenie realizacji planowane jest w dniu 30 października 2014 r. Podstawowym celem projektu jest adaptacja dawnego budynku Komendy Policji z przeznaczeniem na siedzibę Muzeum. Obiekt po realizacji projektu będzie pełnił funkcję: edukacyjną, turystyczną, społeczną, kulturalną.

Wydatki ponoszone na towary i usługi w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Budynek byłej Komendy Miejskiej Policji, który zostanie przebudowany, stanowi środek trwały Gminy. Mienie (Muzeum) powstałe w wyniku realizacji projektu zostanie przekazane nieodpłatnie na podstawie notarialnej umowy użytkowania Muzeum w..., które będzie nim zarządzało. Oddanie budynku Muzeum na podstawie notarialnej umowy użytkowania Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach nie wiąże się z wykonywaniem przez gminę (Wnioskodawcę) czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje Wnioskodawca wskazał bowiem, że efekty projektu (obiekt będący przedmiotem opisanej we wniosku przebudowy) nie będą wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez niego zakupy w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i do ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Należy zatem zaznaczyć, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl