IBPP3/443-558/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-558/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu 10 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Ochotnicza Straż Pożarna) mieści się przy Domu Kultury, który pełni rolę kulturalno-społeczną. Odbywają się tam spotkania społeczności lokalnych, próby kapeli regionalnej w związku z czym niezbędny jest zakup sprzętu nagłośnieniowego. Celem założenia kapeli regionalnej było kultywowanie tradycji regionalnych, obrzędów, zwyczajów i uświetnianie uroczystości lokalnych. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy do LGD w ramach małych projektów PROW 2007-2013. W ramach operacji zakupiono 15 mundurów galowych dla mężczyzn i 2 mundury galowe dla kobiet, które mają służyć wyposażeniu istniejącej jednostki OSP w celu ochrony walorów kulturowych. Stroje te wykorzystywane będą nieodpłatnie podczas imprez regionalnych odbywających się na terenie Gminy.

Efekty rzeczowe planowane do osiągnięcia w związku z realizacją operacji:

Wskaźnik produktu: zostało zakupione 15 szt. mundurów galowych męskich, 2 szt. mundurów galowych damskich oraz 1 szt. sprzętu nagłośnieniowego.

Wskaźnikiem rezultatu dla tej operacji będzie wzrost liczby organizacji z terenu LGD deklarujących chęć współpracy z LGD. Wskaźnikiem oddziaływania operacji będzie wzrost liczby mieszkańców biorących udział w imprezach promujących region. Orkiestra regionalna jak również członkowie OSP którzy ściśle współpracują ze sobą nie posiadali pełnego wyposażenia w sprzęt nagłośnieniowy co utrudniało im udział, jak i organizację imprez promujących region i zachowujących dziedzictwo kulturowe regionu. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany również nieodpłatnie na innych imprezach organizowanych w Gminie. Sprzęt nagłośnieniowy będzie przechowywany w budynku OSP. W ramach operacji zorganizowano imprezę, na której członkowie orkiestry i OSP mogli zaprezentować swoje nowe stroje oraz sprzęt nagłośnieniowy. Impreza organizowana w ramach projektu miała charakter ogólnodostępny i nieodpłatny. Uczestników imprezy było ok. 110 osób, odbyła się ona zaraz po zakupie strojów i sprzętu, gdzie nastąpiła wspólna ich prezentacja oraz biesiadowanie i pierwszy taniec ze strażakiem w nowozakupionym stroju. Poprzez realizację tych operacji nastąpiło wzmocnienie aktywności społeczności lokalnej oraz wzrośnie poczucie identyfikacji społeczności z regionem, jego tradycjami i wartościami - nowe stroje dla Członków OSP pozwolą reprezentować Zasadne na różnego rodzaju przeglądach, konkursach, festynach i uroczystościach strażackich co wpłynie na rozwój całej Gminy i obszaru LGD.

W ramach realizacji zadania na Wnioskodawcę są wystawione faktury VAT przez podatników będących płatnikami VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność, który został złożony do Urzędu Marszałkowskiego Województwa jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast przyczyniła się do zachowania miejscowych zwyczajów i promowania dziedzictwa kulturowego regionu poprzez zakup strojów dla członków OSP, organizację imprezy i zakup sprzętu nagłaśniającego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Ochotnicza Straż Pożarna) złożył wniosek o przyznanie pomocy do LGD w ramach małych projektów PROW 2007-2013 na realizację operacji pn. "...".

Realizacja przedmiotowej operacji przyczyniła się do zachowania miejscowych zwyczajów i promowania dziedzictwa kulturowego regionu poprzez zakup strojów dla członków OSP, organizację imprezy i zakup sprzętu nagłaśniającego.

W ramach operacji zostało zakupione 15 szt. mundurów galowych męskich, 2 szt. mundurów galowych damskich oraz 1 szt. sprzętu nagłośnieniowego.

Stroje te wykorzystywane będą nieodpłatnie podczas imprez regionalnych odbywających się na terenie Gminy. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany również nieodpłatnie na innych imprezach organizowanych w Gminie.

W ramach operacji zorganizowano imprezę, na której członkowie orkiestry i OSP mogli zaprezentować swoje nowe stroje oraz sprzęt nagłośnieniowy. Impreza organizowana w ramach projektu miała charakter ogólnodostępny i nieodpłatny.

W ramach realizacji zadania na Wnioskodawcę są wystawione faktury VAT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Jak wskazano na wstępie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl