IBPP3/443-552/11/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-552/11/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Krakowie dnia 29 kwietnia 2011 r., przesłany przez Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie przy piśmie z dnia 6 maja 2011 r. znak: 351000-UAGR-0709-17/11-2, data wpływu do tut. organu dnia 12 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku akcyzowego w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 1981 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku akcyzowego w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 1981.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lipca 2011 r., znak: IBPP3/443-552/11/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza wyeksportować silnikowe oleje smarowe objęte podatkiem akcyzowym zgodnie z kodem CN 2710 1981 z zapłaconą akcyzą.

Na podstawie art. 82 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca zamierza wystąpić do Naczelnika Urzędu Celnego o zwrot akcyzy.

Zakup ww. towaru jest udokumentowany fakturą VAT, która zawiera wyszczególnioną pozycję dotyczącą wartości akcyzy, co w ocenie Wnioskodawcy spełnia warunki dotyczące ubiegania się o zwrot akcyzy, a zawarte w art. 82 ust. 4 pkt 1 cytowanej ustawy. Do wniosku o zwrot akcyzy zostanie dołączony dokument potwierdzający wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jako podmiot planuje sprzedaż oleju smarowego objętego podatkiem akcyzowym na terytorium RP do firmy na terytorium Ukrainy. Wywóz wyrobów akcyzowych na dokumencie (SAD) będzie udokumentowanym potwierdzeniem wywozu tych wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Unii Europejskiej.

Wnioskodawca jako dystrybutor oleju smarowego firmy z siedzibą w Belgii posiadającej polski NIP i będącej płatnikiem podatku akcyzowego, posiada dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju na podstawie dokumentu handlowego wystawionego przez firmę z siedzibą w Belgii, na którym to dokumencie w osobnej pozycji wykazana jest wartość podatku akcyzowego, Wnioskodawca następnie zamierza wyeksportować wyroby akcyzowe na teren Ukrainy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy należny jest Wnioskodawcy zwrot podatku akcyzowego od wyeksportowanych wyrobów akcyzowych (oleje smarowe), zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11).

Zdaniem Wnioskodawcy, jako przyszły eksporter wyrobów akcyzowych posiadający dokument handlowy potwierdzający iż podatek akcyzowy został zapłacony na terytorium kraju przez swojego dostawcę, oraz w zdarzeniu przyszłym będący w posiadaniu dokumentu (SAD) potwierdzającym wywóz wyrobów akcyzowych poza obszar Unii Europejskiej (zgodnie z Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 art. 82 ust. 4) stoi na stanowisku że należny jest zwrot podatku akcyzowego od wyeksportowanych wyrobów akcyzowych na podstawie ustawy o podatku akcyzowym zgodnie z art. 82 ust. 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. Nr 108, poz. 626), w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

1.

podatnikowi, który dokonał eksportu tych wyrobów akcyzowych, albo

2.

podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich eksportu

- na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 4.

Zgodnie z art. 82 ust. 4 ww. ustawy, podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 2, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy są obowiązani przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:

1.

dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;

2.

udokumentowane potwierdzenie wywozu wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Unii Europejskiej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, w sposób zgodny z przepisami prawa celnego.

Stosownie do art. 14 ust. 9 ww. ustawy organami podatkowymi właściwymi w zakresie zwrotu akcyzy, o którym mowa w art. 42 ust. 4 i 8 oraz w art. 82 ust. 1, 2 i 2e, są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, u których dokonano rozliczenia i zapłaty akcyzy.

Natomiast szczegółowe kwestie związane ze zwrotem podatku akcyzowego uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1053).

Zgodnie z § 2 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia właściwy Naczelnik Urzędu Celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy z tytułu: dostawy wewnątrz wspólnotowej wyrobów akcyzowych, eksportu wyrobów akcyzowych oraz gdy w wyniku stwierdzenia powstania nieprawidłowości akcyza zostanie pobrana na terytorium kraju, a przed upływem 3 lat od daty nabycia wyrobów akcyzowych przez odbiorcę zostanie ustalone, że nieprawidłowość powstała na terytorium państwa członkowskiego i akcyza zostanie tam pobrana, oraz dokonuje zwrotu tej kwoty, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot akcyzy, i przedstawienia dokumentów, o których mowa w art. 82 ust. 3-4a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Jeżeli zasadność zwrotu akcyzy wymaga dodatkowego sprawdzenia, zwrot następuje w terminie 90 dni.

Kwota wnioskowanego zwrotu akcyzy z tytułu dostawy wewnątrz wspólnotowej wyrobów akcyzowych i eksportu wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju oraz gdy w wyniku stwierdzenia powstania nieprawidłowości akcyza zostanie pobrana na terytorium kraju, a przed upływem 3 lat od daty nabycia wyrobów akcyzowych przez odbiorcę zostanie ustalone, że nieprawidłowość powstała na terytorium państwa członkowskiego i akcyza zostanie tam pobrana, nie może być niższa niż kwota stanowiąca równowartość w złotych 100 euro według średniego kursu euro ogłaszanego przez Bank, obowiązującego w dniu złożenia wniosku o zwrot akcyzy - § 3 ww. rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza wyeksportować silnikowe oleje smarowe objęte podatkiem akcyzowym zgodnie z kodem CN 2710 1981 z zapłaconą akcyzą.

Na podstawie art. 82 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca zamierza wystąpić do Naczelnika Urzędu Celnego o zwrot akcyzy.

Zakup ww. towaru jest udokumentowany fakturą VAT, która zawiera wyszczególnioną pozycję dotyczącą wartości akcyzy, co w ocenie Wnioskodawcy spełnia warunki dotyczące ubiegania się o zwrot akcyzy zawarte w art. 82 ust. 4 pkt 1 cytowanej ustawy. Do wniosku o zwrot akcyzy zostanie dołączony dokument potwierdzający wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

Wnioskodawca jako podmiot planuje sprzedaż oleju smarowego objętego podatkiem akcyzowym na terytorium RP do firmy na terytorium Ukrainy i zamierza wyeksportować te wyroby na teren Ukrainy. Wywóz wyrobów akcyzowych na dokumencie (SAD) będzie udokumentowanym potwierdzeniem wywozu tych wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Unii Europejskiej.

Wnioskodawca jako dystrybutor oleju smarowego firmy z siedzibą w Belgii posiadającą polski NIP i będącej płatnikiem podatku akcyzowego, posiada dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju na podstawie dokumentu handlowego wystawionego przez firmę z siedzibą w Belgii, na którym to dokumencie w osobnej pozycji wykazana jest wartość podatku akcyzowego.

Przenosząc powyższe na powołane przepisy, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca, jako podmiot, który nabędzie od podatnika podatku akcyzowego wyroby akcyzowe, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju i dokona następnie ich eksportu na Ukrainę, jest uprawniony do złożenia pisemnego wniosku do właściwego naczelnika urzędu celnego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu wraz z dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy na terytorium kraju oraz potwierdzeniem wywozu tych wyrobów.

W takim przypadku właściwy Naczelnik Urzędu Celnego zobligowany będzie do wydania w ciągu 30 dni, lub gdy wymaga to dodatkowego sprawdzenia w ciągu 90 dni, decyzji o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy z tytułu eksportu towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl